• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hele sheet is opeens uitgerekt, hoe ongedaan maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoHeijting

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2023
Berichten
9
Dag,
Gister moet ik een sneltoets hebben ingedrukt (maar ik weet niet welke); opeens was mijn hele excel sheet uitgerekt. Dus iedere kolom was veel breder geworden en iedere rij dikker maar de tekstgrootte bleef onveranderd. Het was dus niet ingezoomd; iedere cel heeft nu naast en onder de ingevoerde tekst veel lege ruimte. Ook ingevoegde afbeeldingen zijn (in de breedte) uitgerekt.

Ik heb de kolommen handmatig weer smaller gemaakt, maar de rijen moeten zich qua dikte aanpassen aan de inhoud, dus die kan ik niet handmatig herstellen, wat ook teveel werk zou zijn.

Ik ben nu al bijna 12 uur bezig met uitzoeken hoe ik dit kan herstellen, zodat het weer een printbaar document wordt. Ik hoop dat iemand begrijpt welke sneltoets ik per ongeluk indrukte.

Alvast enorm bedankt!
Jo
 
Als je een fout maakt sla je het document toch niet op en verlaat dit gewoon. Dan is er toch niets gewijzigd.

Waar heb je de kopieën opgeslagen?

Staat hier niet wat bij?

Geen kwestie van in-, uitzoomen?

Sneltoetsen in Excel.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt alle rijen een passende hoogte geven door
sla je sheet even op voor je dit doet zodat je als het prutsen niet lukt terug kan naar waar je begon. en opnieuw kan proberen tot het naar je zin is.

1. op het grijze blokje voor de kolom A en boven rij 1 te klikken, nu wordt je hele sheet geselecteerd.
2. vervolgens ga met je muis precies tussen 2 rijen staan todat je muisaanwijzer veranderd in een pijl omhoog en pijl omlaag met een streep ertussen
3. als je dat tekentje zit kun je dubbelklikken en alle rijen zullen dan in hoogte zo aangepast worden dat de tekst volledig leesbaar is.

je kunt stap 3 ook eerst uitproberen op 1 regel, als je tussen twee regels gaat staan tot de pijltjes verschijnen dan wordt als je dubbelklikt de bovenste rij van de twee rijgen waar je tussen staat in hoogte aangepast
 
Dag Senso,

Nou, ik had net veel tekst ingevuld die ik niet kwijt wilde, vandaar dat ik dat niet direct deed. En onder 'ongedaan maken' kon ik mijn sneltoets-actie ook niet vinden.

Ik heb alle informatie in je links doorgezocht, maar kom niets tegen dat ik sinds gisteravond niet al geprobeerd had...

Is er iemand die snapt wat er gebeurd is? Welke instelling ik gewijzigd heb?

Dank jullie wel alvast!

Jo
 
Dag Roel,
Dank je voor je tip. Helaas, ook dat werkt niet. Ik heb het ook in een ander bestand geprobeerd en daar werkt het. Maar in dit bestand zie ik wel dat er iets verspringt als ik dat doe, maar de grote lege ruimtes in iedere cel blijven gewoon.
Ik sta open voor meer suggesties.
Groet, Jo
 
Heb je onder Celeigenschappen > Uitlijning geprutst?
Bij mij staat:
Horizontaal > Standaard
Verticaal > Onder
Inspringing 0
Terugloop, Tekst passend maken en Cellen samenvoegen zijn niet aangevinkt
Tekstrichting > Context
en Stand staat op 0 graden

Op bestand klikken > RMK > Eigenschappen > Geen Vorige versies?
Heb je ook geen back-ups?

Bestand kun je niet plaatsen? Sreenshots?
 
Laatst bewerkt:
Bij uitlijning is niets veranderd. Mijn instellingen zijn iets anders (verticaal: boven en terugloop aangevinkt) maar zo had ik het ingesteld en als ik dat verander lost dat dit probleem niet op.

Wat is RMK? Als ik naar bestand ga zie ik dat niet.
Wat ik bij bestand ook niet kan aanklikken (grijs) is Geschiedenis.
Ik weet dus niet hoe ik bij vorige versies kan komen.
 
nog een vraag: ik mijn mail kreeg ik bericht dat AxelCEL ook reageerde, maar die kan ik in deze thread niet vinden. hoe werkt dat?
 
AxelCEL had zijn bericht snel weer verwijderd :D

Werkte niet...
 
RMK = rechtermuisknop > kijk dan onder > Eigenschappen (tabbladen) > Vorige versies. Ik zie (nog) geen screenshot(s).

Als je veel tekst typt en/of teksten van andere bestanden/internetpagina's kopieert/plakt kan de zaak ook danig ontregelen in de weergave. Verwijder eens die laatste tekst of wat je geplakt hebt in het bestand en plaatst die tijdelijk even in Word. Wel opslaan in Word anders ben je dat kwijt.

Verder is alles wat gezegd wordt zonder bestand of screenshots gokwerk en zal niet opschieten.

De kolombreedte of rijhoogte wijzigen.

Onderstaande toch niet gewijzigd?
Excel changes the column width automatically when opened on different computers due to Windows resolution scaling. When you open an Excel file on a computer with a different screen resolution or display scaling settings, Excel may adjust the column widths to fit the new display settings.

Voorbeelden...
How to Make Cells Bigger in Excel

Excel view of sheet is suddenly stretched, how to undo?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Senso,

Ik moet stoppen want het duizelt me. Niets werkt. Een screenshot uploaden bij een bericht ook niet. Ik kom t/m uploaden in het popup scherm en dan moet ik iets verslepen maar er is niets te verslepen.

(Screenshot maken in windows was al brug te ver, ik werkte tot 3 dagen geleden op een mac. had dus met telefoon foto gemaakt.)



RMK = rechtermuisknop > kijk dan onder > Eigenschappen
Bij mij geen eigenschappen onder mijn rechter muisknop.


Als je veel tekst typt en/of teksten van andere bestanden/internetpagina's kopieert/plakt kan de zaak ook danig ontregelen in de weergave.

Het was was niet van elders geplakt en het was echt niet te veel.


Verwijder eens die laatste tekst
Die laatste tekst was ik bij het ongedaan maken van laatste handelingen al kwijt geraakt.:confused:


Verder is alles wat gezegd wordt zonder bestand of screenshots gokwerk en zal niet opschieten.
Dat lukt dus niet.

De kolombreedte of rijhoogte wijzigen.
zie oorpronkelijke beschrijving probleem.

Onderstaande toch niet gewijzigd?
Excel changes the column width automatically when opened on different computers due to Windows resolution scaling. When you open an Excel file on a computer with a different screen resolution or display scaling settings, Excel may adjust the column widths to fit the new display settings.

Niet van toepassing.

Voorbeelden...
How to Make Cells Bigger in Excel
niet van toepassing.

Niet alleen mijn brein zit vol; ik heb ook een polsblessure waarmee ik vandaag ver over de grens ben gegaan. Ik moet nu gaan koken en kan vanavond weer inchecken maar als iemand niet direct uit mijn eerste beschrijving snapt wat ik gedaan heb, dan geef ik het op, dan werk ik morgen verder in het uitgerekte bestand en doe ik het daar maar mee.

Dank je wel voor al je pogingen Senso!

Fijne avond, Jo
 
Voeg een leeg werkblad toe
In je gecorrumpeerde werkblad: Ctrl-A
In je lege werkblad: Plakken speciaal, Formules
 
Heb je je werkblad soms in formule weergave gezet? Tabje Formules, knop Formules weergeven?
 
Ik ben niet helderziend en ik begrijp ook niet alles. Oplossen is vaak een kwestie van hard werken en zaken uitsluiten.

Met de telefoon zal de afbeelding wel veel te groot zijn in size/kB. Je moet die maken met Gadwin PrintScreen of Greenshot e.d. Of maak een snelkoppeling op jouw bureaublad met doel: %windir%\system32\SnippingTool.exe

Beterschap met de pols en maak eerst maar eens het brein leeg.
 
Laatst bewerkt:
Heb je je werkblad soms in formule weergave gezet? Tabje Formules, knop Formules weergeven?
Daar zat ik ook aan te denken. In dat geval heb je vermoedelijk op <Ctrl>+<t> gedrukt. Met dezelfde toetsen herstel je de weergave weer.
 
Of Ctrl + ´
 
Opgelost!

OPGELOST!! :d:love::d DANK JULLIE WEL!!!
Ctr+t, formules had wel een vergelijkbaar effect maar dat was het toch niet.
Alles kopiëren naar een nieuw bestand loste het wel op. Met 'gewoon' plakken trouwens, niet speciaal.
Hoe dan ook, ik kan weer door! Mijn dag is weer goed en ik dank iedereen hartelijk voor het meedenken.
Ik kom hier vast terug! Fijne avond! Jo
 
Mooi zo.:thumb:

Maak altijd reservekopieën, back-ups!!! Dan kost het vaak geen uren en uren werk om iets op te lossen. Allway Sync, SyncBack, AOMEI, Todo Backup zijn allemaal eenvoudige hulpprogramma's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan