Helft van de snelheid met nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeffmasterj

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2011
Dag allen,

ik heb eergisteren een nieuwe laptop gekocht. Uiteraard wordt daar direct newsleecher op geinstalleerd. Ik zoek bij spotnet en heb Ziggo en Eweka. Mijn oude laptop download met 4,5 Mbps, de nieuwe laptop blijft op 2,3 Mbps hangen ongeveer. Ik heb geen idee waar dat aan ligt. Ik heb al speedtests gedaan en dan haalt ook de nieuwe laptop 4,5 Mbps. Ik heb meerdere lijntjes bij newsleecher open staan, ik heb geen speedlimit. Ik heb AVG al uitgehad maar dat levert ook geen progressie op. In feite heb ik (volgens mij) alle instellingen hetzelfde als op de oude laptop. Ik snap er geen snars van...
Heeft iemand een idee of een verklaring?

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

Heb je de poorten open staan in je router met de nieuwe i.p adres van je nieuwe laptop?

Ehm, en wat bedoel je daar precies mee? Zover ben ik denk ik nog niet op computergebied...

Het enige wat ik met "poort" heb gedaan, is in newsleecher zelf. Poort 119 is dat bij mij geloof ik. Ik heb daar al andere getallen ingevoerd maar dan doet newsleecher niets meer.

Ik denk dat ik nog niet heb gedaan wat jij aangeeft, westsidemg. Ik zou wel graag willen weten hoe en wat ik moet doen om dit te controleren/aan te passen.
Zou je dat uit kunnen leggen?

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

@Westsidemg: Tenzij ik me sterk vergis hoef je geen portforwarding in te stellen als je nieuwsgroepen gebruikt. Bij andere download-methodes kan het wél nodig zijn, namelijk bij P2P methodes.

[off-topic]
@jeffmasterj: [...]Uiteraard wordt daar direct newsleecher op geinstalleerd.[...]
Geen idee wat hier zo 'uiteraard' aan is... Zonder hier een discussie over te willen starten: Als iedereen muziek, software etc. download zonder er voor te betalen, dan gaat diezelfde muziek, software etc. niet meer gemaakt worden.
[/off-topic]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je zou een programma als Altbinz even kunnen proberen, puur om te kijken of die wel hogere snelheden haalt.
Dan weet je in ieder geval zeker of het probleem programma-gerelateerd is :)

[off-topic]
@dnties
Gelukkig doet niet iedereen het en krijgen de beste heren ook nog inkomsten doordat brave burgers die cd's en dvd's niet laten importeren kopiebelasting betalen over hun lege cd'tjes.
De Kantiaanse "Moet je willen dat iedereen" ethiek gaat niet altijd op. Het zal nooit zo ver komen dat iedereen gebruik gaat maken van usenet..
Daarbij zijn er zat mensen die downloaden om software te proberen, en daarna betalen :) De open-source software blijft toch ook bestaan?
Bovendien is er met behulp van newsleecher ook niet-betaald spul te downloaden
[/off-topic]

Laatst bewerkt:
[off-topic]
@Laurens1: Het gaat mij om het woordje 'Natuurlijk'. En: De kans dat het hier gaat over niet-betaald spul lijkt mij ******* klein (vooral vanwege dat 'Natuurlijk' + SpotNet + Eweka).

Zonder je af te willen vallen: Ik had liever gehad dat de topic-starter reageerde op mijn off-topic verhaal. Per slot waren het zijn woorden, niet de jouwe.
[/off-topic]

Tijs.

Voor mij is dat "uiteraard" gewoon in een zinnetje in het verhaal.
Ik stel voor dat mensen reageren op de vraag die gesteld wordt. Ik merk dat wel vaker op fora. Dan open ik een topic(eventueel met een interessant onderwerp), begin ik te lezen en dan gaat het helemaal niet meer over het onderwerp wat in de titel staat. Daar wordt een forum niet overzichtelijker van.
Heb je een bruikbaar antwoord op mijn vraag? Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

Er is al on-topic gereageerd:
@Westsidemg: Tenzij ik me sterk vergis hoef je geen portforwarding in te stellen als je nieuwsgroepen gebruikt. Bij andere download-methodes kan het wél nodig zijn, namelijk bij P2P methodes.

Oftewel (jouw kant op): Het heeft geen zin om te kijken naar portforwarding.

Tijs.

Dat had ik gelezen, Tijs, dank je wel!

Heb je ook een advies waar ik dan wel naar kan kijken of moet veranderen?

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

Al ander programmaatje geprobeerd?
Altbinz is gratis te downloaden.
Er zijn namelijk snelheidsproblemen bekend met sommige newsleecher versies.
Als je kan uitsluiten dat het aan newsleecher ligt kunnen we verder kijken..

Ik heb al verschillende versies van newsleecher geprobeerd maar dat lukt ook niet. Dan ga ik nu eens kijken of ik het met een ander programma voor elkaar krijg...

Ik heb zojuist Grabit geprobeerd en ook deze komt niet boven de 2,3 Mbps. Op mijn andere laptop haal ik snelheden van 4,5 tot 5 Mbps.

Ik heb dan toch het idee dat het aan de instellingen op de nieuwe laptop ligt, maar welke? Weet iemand dat?

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

Heb je wel een goede verbinding?
En anders heb je gwn een hele slechte netwerk kaart (ik neem aan dat je draadloos download)

Mvg,
Rowan

Mja hij haalt bij speedtests die snelheid wel dus de netwerkkaart kan het wel.
Heb je trouwens SSL aangezet bij het instellen van je usenet server?
En heb je al eens geprobeerd ipv AVG uit te zetten AVG helemaal de deinstalleren en Windows firewall ook even uit te zetten (TIJDELIJK!) en dan kijken wat hij doet?

Ik heb alles uitgeschakeld gehad maar het levert niets op.
Ik heb alleen AVG niet helemaal geuninstalled. Zijn er nog andere optie's?
Mijn andere laptop draait ook onder AVG, geen probleem...

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

Niemand die een oplossing heeft voor dit probleem?

Vriendelijke groet,
Jeffmaster

Wat ik nog niet meen gezien te hebben is of we hier over bedraad of draadloos netwerkverkeer praten.
Indien draadloos, dan zou ik zeker eens kijken wat er bedraad gebeurt.

Als dat (veel) beter werkt, dan nog eens kijken naar 'conflicten' met draadloze netwerken in de buurt qua kanaalnummer etc. En de ene draadloze adapter is niet de andere, dus wellicht zijn er nog (driver-)instellingen of zelfs andere drivers die je kunt proberen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog even (meerdere keren!!) getest hoe het met de snelheid zit, ik neem dan als voorbeeld de download snelheid.

Bedraad bij beide laptops: rond de 100 Mbps

Draadloos oude laptop: +-50 Mbps

Draadloos nieuwe laptop: +- 20 Mbps

Dat is dus draadloos aanzienlijk minder. Goeie tip dus, Tijs, volgens mij kom ik nu in de buurt van waar het probleem ligt. Ik ben ook benieuwd hoe ik dat op kan lossen. Ik gebruik nu die nieuwe laptop gewoon niet...:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan