Hellboy

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Goed, ik begin aan een vraag waarvan ik 't idee heb, dat er waarschijnlijk geen oplossing voor zal zijn.
:rolleyes:
Dus als je er nog bent, en je wilt de moeite nemen om een die-hard als ik te helpen mag je doorlezen.
Anders is 't beter om maar gelijk een andere vraag te gaan lezen want ik heb 't vermoeden dat dan 't eind zoek is.
:shocked:
Ben je er nog?
:)
OK dan. Ik ben iemand die 't spel HELLBOY heeft gekocht voor de PC.
Deze game is uit 2000, dus de vereiste toepassingsvoorwaarde zijn uit die tijd.
Dit wilt dus zeggen Windows95 met een vereiste DX7 aanpassing die op de CD aanwezig is.
Voor de duidelijkheid: dit spel staat als uiterst onbetrouwbaar bekend, zeg maar gerust bigbug.
:(
Ik ben er één keer in geslaagd om 't tot de helft te spelen, waarna 't loadscreen bevroor en ik m'n geduld.
De game kan bv absoluut niet overweg met de NVIDIA video kaarten, en dat is penible daar dit inmiddels de standaard is.
Hoe ik dan toch nog zover ben gekomen?
Welnu, op een volledig cleane computer, opnieuw gepartitioneerde schijf, verse windowsinstallatie en verder niets anders
geïnstalleerd blijkt 't mogelijk om 't spel te spelen.
:confused:
De game is van CRYO, en is inmiddels van de lijst geschrapt, waarschijnlijk omdat er naast mij
talloze andere zijn die van frustratie de CD in de prullenbak hebben gekikkerd.
Waarom ik dan nog zoveel moeite doe om 't wel te spelen?
Juist, omdat ik de die-hard ben die wil weten hoe die HellBoy uit de hel is geboycot.
De enige walktrough die ik kon vinden waarschuwd me dat 't stalen zenuwen vereist om de game uit te spelen.
Dit komt hoogstwaarschijnlijk door die video kaart, die als ie niet van NVIDEA is nog soelaas kan bieden.
Dan koop ik toch een niet-nvidia kaart is simpeler dan de praktijk want ik heb een cd-spel gekocht en die had ofwel
me er een video kaart bij moeten leveren, of ze hadden de game moeten debuggen.
Dit is duidelijk niet gebeurd, er is wel een demoversie uitgebracht, die 't picobello doet.
;)
Mooi, hoor ik je nu denken, maar waar wil ik nu mee geholpen worden?
Ik zou willen weten wat ik aan moet met 't scherm dat aangeeft dat 't spel be-eindigt wordt en me dan details geeft.
Ik weet niet of dit de juiste aanduiding is, want computers geven vaak een foutmelding
die met de fout zelf soms niks te maken heeft.
In dit geval is de foutmelding dezelfde als die ik met een fout in Explorer krijg. ( die niet is geïnstalleerd)
Explorer wel instaleren helpt ook niet, want de game is niet on-line te spelen.
:p
Dus.., om een lang verhaal kort te houden, waar of wat moet ik gaan zoeken als ik de melding krijg:

hellbug.bmp


Is hier een sleutel voor die dit recht kan trekken of moet ik, zoals zovaak bij dit schermpje
pagina verscheuren, valt niet aan te maken, registers zijn niet beschikbaar etc.

Of heeft deze melding wel degelijk zin en valt er in
EAX EIP EFLGS EBX SS ESPEBP ECX DS ESI FS EDC ES EDI GS bytes in CS:EIP:
een oplossing te vinden voor deze debug dump?

Alles wat meer is dan: "CD weggooien" is welkom.
:)
 
Dit is meestal een geheugenfout van het programma. Weinig aan te doen anders dan door de programmeurs zelf. Enige wat ik nog kan bedenken is om als experiment dit eens in Windows 7 te proberen en dan het programma in compatibiliteitsmodus te draaien. Wie weet heb je geluk.

Je kunt helaas ook niet uitwijken naar VmWare en een Windows 95 installatie, omdat je geen DirectX in je VM ter beschikking hebt.
 
Bedankt voor je antwoord RogerS..,

Weinig aan te doen anders dan door de programmeurs zelf
Dit begrijp ik, ik ben geen programeur.
't Enige wat ik kan bedenken is, dat 't me doet denken aan de dos optie -debug, wat laat zien waar de laatste berekening is gebleven, die in de computer plaats vond voordat de crash plaatsvond.
Alleen ben ik nou zo'n pieneuter die zou willen weten wat ik daar aan kan doen.
Ik zou bv willen weten met welk batch bestand ik 't programma zou kunnen openen om alsnog te zien wat er gebeurt.

Start ik de game van de CD zelf, dan gaat 't nog redelijk goed. Ik kom dan in een soort modes terecht, die in een apart schermpje draait met als optie :

PC AnimIdx : 0
debug cam off

maar 't nadeel is dat ik m'n toetsenbord niet kan gebruiken, want (ik denk dat) de game dan alleen maar in 't directe geheugen wordt geladen. Dus de game zelf heeft wel startopties, alleen deze zijn mij niet bekend en de Site van Cryo geeft geen respons.

De game in veilige modus draaien voor Windows95 geeft ook geen sjoege.
Na 't Cryo filmpje begint m'n computer alleen maar meer te ventileren, omdat ie geen aanknopingspunt vind.

:)
 
Je doet veel moeite om er achter te komen dat het probleem niet oplosbaar is door jou. Maar goed, het is jouw vrije tijd. Werken vanuit DOS zal je niet meer helpen. Je zult een low level debugger moeten gaan gebruiken (MASM e.d.).
 
Vergeten. Je krijgt overigens van mij wel een dikke 10 voor inzet.
 
Mooi, dit vermoeden had ik al.
Eigenlijk ook logisch met een game uit 2000 in de tijd dat nieuwe programma's en toepassingen
als warme broodjes werden ge-updated.
Ik krijg dan ook sterk 't vermoeden dat 't aan de video kaart ligt, hoewel ik detonated driver zie staan.
Dit aan de hand van een hint in de walkthrought, welke meldt:

I ran into many problems with my nvidia TNT2, using their
detonator drivers. Installing the drivers from my video card
manufacturer (ELSA) seems to have made the game a lot more
stable.

So, unless you are a devoted Mike Mignola fan, this game might not
be worth your trouble.

Dus lijkt 't me logischer wat video drivers uit te gaan testen, voordat ik me op gladijs begeef
in 't MASM circuit. Ik kan Qbasic amper volgen, Assembly Language is al een hele wortel.
Ik heb inderdaad een Logitec GForceTNT2, nog zo'n ouwe met een hele brede insteeksleuf.
En dat is er één met nogal een kritische driver voorkeur.

:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan