Hello world

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlackRedThunder

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Berichten
36
Telkens ik het programma probeer te runnen, geeft hij dit als foutmelding

1>c:\users\carsten\desktop\c++\test\test\Form1.h(73) : fatal error C1083: Cannot open include file: 'iostream.h': No such file or directory
1>Generating Code...
1>Build log was saved at "file://c:\Users\Carsten\Desktop\C++\test\test\Debug\BuildLog.htm"
1>test - 1 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========

Wat moet ik hiermee doen?
 
C++ ken ik verder niet maar de foutmelding lijkt mij duidelijk.

"No such file or directory", blijkbaar kan hij iostream.h niet vinden op de plek waar jij zegt dat hij moet staan.
 
Wat Tha Devil zegt is volledig correct. De compiler kan de file iostream.h niet vinden in je include-directory.

Ik vermoed dat jij in je code het volgende hebt staan:
Code:
#include <iostream.h>
Echter is het correcte statement
Code:
#include <iostream>

Korte achtergrondinformatie:
C++ bouwt verder op C en in C werden de headers van de STL (standaardbibliotheek) inderdaad met hun extensie aangeroepen (zoals bvb #include <stdlib.h>).
Toen echter C++ werd ontwikkeld, werden er voor een heel aantal functiedefinities in C een beter/snellere/consitentere manier ontwikkeld. Om de vernieuwde versie van de originele C-header te kunnen onderscheiden werd de volgende naamgeving toegepast:
De C++-versie van een C-header roep je aan met als naam 'c'+oude_naam zonder '.h'
Zo werd #include <stdlib.h> omgevormd tot #include <cstdlib>
Om geen verdere verwarring te creëren worden ook de headers die enkel in C++ bestaan (zoals iostream) zonder extensie aangeroepen. (#include <iostream>).

Zo is het voor programmeurs zeer eenvoudig om bestaande 'oudere' C-code toch te hergebruiken in C++-projecten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan