Help 1 van mijn harde schijven niet meer zichtbaar....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roverbee

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2012
Goedesmorgens,

ik ben een beetje in paniek...
2 jaar terug ben ik 8 jaar lang aan foto's kwijt geraakt door dat we toen mijn pc opnieuw aan het instaleren waren en mij zoontje de externe harde schijf waar op dat moment de enige back up op stond heeft laten vallen....en ik dus niet meer bij die bestanden kon komen.

Nu ben ik ondertussen gescheiden een maand of 2, mijn ex-man deed altijd alles qua pc maar wel op gevoel en dat gaat dus nu niet meer. Ik heb zelf weinig verstand van het echt technische qua pc's. Ik kan me aardig redden, maar als het echt allemaal wat dieper gaat dan gaat het boven mij pet.
Nu pas geleden begon de nieuwe externe harde schijf dezelfde geluiden te maken als de oude harde schijf, dus ik vertrouwde het niet en heb alle terug gevonden foto's enz. terug gezet op de pc. Deze pc heeft 3 vaste harde schijven C:, D: daar staat recovery map op en F: waar dus foto's ect. op staan. Was maar goed ook, want na de externe uitgezet te hebben kreeg ik hem niet meer aan. En ook bij een andere pc niet.
Nu was ik alles aan het klaar zetten om op dvd's te branden, maar die had ik nog niet...
Wel een aantal cd's en ben alvast gaan overzetten van scrapkits de laatste 5 dagen, pc natuurlijk super langzaam, staat bomvol nu met van alles, maar verder geen problemen. Eergister dvd's gekocht, zet gisteren ochtend de pc aan om foto's op de dvd te gaan zetten en wat filmpjes voor de kinderen en...F: spoorloos, kan hem nergens terug vinden, ook niet bij apparatenbeheer en weet ik veel waar ik nog meer gekeken heb.

Waarom kan ik deze vaste harde schijf nu niet meer zien? Ben ik nu weer alle met moeite terug gevonden foto's kwijt?
Ik meen mij te herinneren dat deze schijf eerder een keer een hele lange tijd 'verdwenen' is, maar toen ook plots ineens wel weer zichtbaar tot nu dus. Hoe krijg ik deze schijf weer zichtbaar? Ik wil toch echt heeeeel graaaag mijn foto's weer terug om deze op dvd te zetten. Als hij daarna weer verdwijnt jammer dan.

Laatst bewerkt:
Wat zie je in Schijfbeheer in Computerbeheer? Heeft het station misschien geen stationsletter?
Misschien is het handig om even een schermafdruk te maken.

N.B.: Mocht het niet lukken om een stationsletter toe te wijzen of als de schijf zich helemaal niet meer laat zien, dan is TestDisk misschien een oplossing. Ik heb met dit hulpprogramma enkele maanden geleden nog de volledige inhoud (zo'n 20 GB) kunnen redden van de vaste schijf van mijn zusje. Deze schijf had een beschadigd bestandssysteem, waardoor ze bestanden niet kon verwijderen/verplaatsen en uiteindelijk zelfs Windows niet meer op kon starten.

Laatst bewerkt:
screenprint schijfbeheer.jpg

Goed dit is de screenprint van schijfbeheer...als ik het goed zie en begrijp is de vaste schijf f: gewoon niet te zien ook niet zonder stationsletter, de stations G: tot ... zijn vaste cardreaders, die het ook niet doen zie vraag bij wisselbare opslag subject.

Dus dan kan ik die testDisk proberen, zit daar een risico aan? dat ik straks het helemaal kwijt ben, nu hoop ik nog dat het alleen maar onzichtbaar is of zo...

Vreemd, het lijkt of de partitie dan wel bestaat (je schijf is 160 GB, neem ik aan?), maar heeft misschien een indeling die niet door Schijfbeheer wordt herkend.

Wat TestDisk doet, is de door jouw geselecteerde schijf analyseren en zoeken naar problemen zoals beschadigde sectoren, logische fouten zoals bestandssysteemfouten enz. Vervolgens worden alle gegevens die TestDisk kan redden, weggeschreven naar een ander station. Het beste is misschien om de gegevens naar een USB-stick te schrijven of naar een ander verwisselbaar medium waarvan je weet dat die goed is.

Kortom, TestDisk kun je dus zeker proberen. Succes!

N.B.: Als het echt zo is dat het station F: herhaaldelijk verdween en weer tevoorschijn kwam, zoals je in je eerste bericht zei, dan betekent dat de schijf niet meer betrouwbaar is. Het beste zou dan zijn, om deze volledig te wissen (ook de partities verwijderen) en weer van voor af aan te beginnen (d.w.z. ook Windows XP opnieuw installeren). Dan ben je waarschijnlijk van de problemen af.

P.S.: Ik ga nu offline, over een paar uur kan ik je weer proberen te helpen.

Laatst bewerkt:
Geen idee, ik weet dat hij kleiner was dan de C:, maar hoe groot weet ik niet. Ik was de laastte dagen vooral bezig met hoeveel ruimte er op beide schijven nog was omdat hij zo prop vol zat en heeeeel heeeel langzaam, wat logisch was. Dus was vooral steed bezig met ruimte creëren.
ik heb geen idee hoe zo jij denkt dat er wel parties te zien en wat dat dan betekend. Sorry:o

Testdrive klinkt idd goed, maar probleem is dat ex alles meegenomen heeft aan USBsticks enz. Ik heb alleen nog maar 2 16gb sdhc kaartjes, maar geen cardreader die werkt (probleem nummer 2 hier ook gepost) Dus weet nog even niet hoe ik dit moe oplossen.

Als alles opnieuw installeren gaat helpen straks dat de pc weer normaal werkt ben ik er helemaal voor, maar goed eerst moet dan alles veilig gesteld worden denk ik. Dus ik pieker even door nog hoe ik eerst die testdrive kan doen.

De externe schijf staat er niet bij, die je ziet zijn van een kaartlezer en 1 schijf met 2 stations C: en D:.

Indien de externe schijf niet door windows wordt gezien kun je er niets mee.

http://www.wenovo.com/freeware/usb-disks-access-manager-freeware.php
Kijk eens of je in dit progje de bovenste optie kunt aanvinken.

Het is geen externe schijf die ik mis, maar ook een vaste schijf die in de pc zit naast de andere 2 (of misschien zoals jij het omschrijft: 1 schijf maar met 3 stations? kan dat? ) Zal je linkje even proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
TestDisk heet de prog en is alleen van toepassing indien de schijf zou worden gezien, dat is niet het geval en het is een nogal spartaans progje.
Eerst die schijf in windows zichtbaar maken, dan zijn er ook andere opties voor mensen die er niet zo in thuis zijn.

Het is geen externe schijf die ik mis, maar ook een vaste schijf die in de pc zit naast de andere 2 (of misschien zoals jij het omschrijft: 1 schijf maar met 3 stations? kan dat? ) Zal je linkje even proberen.

Ow, dacht dat het externe was, de schijf is er niet, sluit computer af, haal de stekker eruit en maakt 'm open, herplaats de connectoren van de schijf, stekker er weer in en start op, kijk in schijfbeheer of die er weer is.
Hoef je dat progje over de USB ook niet gebruiken.

Lage pier als ik dat doe krijg ik de melding dat ik voor dit effect eerst alle USB's moet re-pluggen...
Nu ziet er uberhaut nu niets in de USB poorten, dus valt niets te re-pluggen. En daarnaast gaat dus echt niet om een externe harde schijf die via de usb poort aangesloten is.

Ow, dacht dat het externe was, de schijf is er niet, sluit computer af, haal de stekker eruit en maakt 'm open, herplaats de connectoren van de schijf, stekker er weer in en start op, kijk in schijfbeheer of die er weer is.
Hoef je dat progje over de USB ook niet gebruiken.

hahah te laat...goed... wat zijn de conectoren? hoe ziet dat er uit? Ben echt een hele erge leek, sorry...

Gewoon die smalle platte rode kabels er een paar keer afhalen weer opdoen aan beide zijden dus ook op het moederbord, doe het per stuk/connector, dan weet je waar ze weer op moeten.

Zo ook die met meerdere draden, de bredere die zijn van de voeding en die hoeven alleen op de schijf even eraf en erop, doe het per schijf want welke degene is die het niet doet weet je niet.

Kan het ook platte grijze zijn? ga er maar van uit dat je die bedoeld... oke...w egaan even ofline...

Ahum...ik ben natuurlijk weer veel te snel met het gevolg dat ik mijn pc nu helemaal niet meer opgestart krijg.
Hij zegt NTLDR ontbreekt. Ja het is een oudje idd, heb niets gezegd over 3 jaar.

Alles zit trouwens zeker weten goed qua kabels

Je had toch alleen de kabels eraf en erop gedaan?
Stond er op die schijf die niet zichtbaar was ook een installatie van XP?

Ja dat heb ik idd ALLEEN gedaan, en nee geen geen xp op de missende schijf. Wel op de harde schijf waar de c: en d: op staat. Dit is andere schijf omdat ik niet weet welke schijf welke is, heb ik bij beide behuizingen kabels los en vast gemaakt. PC draait dus op xp.

Start op met 1 schijf, doet die hetzelfde dan de andere, die missing ntldr ontstaat niet zomaar.
Of kijk op de schijf, de XP schijf is 160gig. bruto.

yeah, dat is al een kleine opluchting! mijn pc start weer op;-) Wel super super langzaam maar dat was ie al, dus durf eigenlijk niet te zeggen of hij nu nog langzamer was. De f: die ik al niet kon zien is er uitgehaald, de andere 2 zijn nu gewoon weer zichtbaar. Maar hoe krijg ik nu de data van de f: af?

Wat je bedoeld met kijk op de schijf snap ik niet...de origineel die nu dus draait is idd 160 gb zag ik via Bios waar ik wel in kon net als ik snel genoeg was, maar bij schijfbeheer zegt ie 149.05 (c en D samen)...hoe kan dat dan?
Ik zie nu ook wat anders als ik naar de schijf kijk wat de f: moet zijn. zie ik daar een reeks letters/cijfers die als eerste device werd aangegeven in bios, de andere werd als 2de aangegeven of eigenlijk stond er bij allebei 1ste maar ze stonden onder elkaar. Ook 2 keer een 2de device cd/ dvd rom en daaronder nogmaals maar dan met niets (klopt want er kan nog een cd en/ of dvd in maar die doet het niet of zit er misschien zelfs niet meer in). 3 en 4 de device werden maar 1 keer aangeven maar dan niets er aangekoppeld. (zou dat de cardreaders kunnen zijn die het niet doen?)
Als ik verder kijk op deze schijf zie ik alleen 40gb staan dus is echt een kleintje, of zegt dat niets.

Overigens krijg ik bij het opstarten nu wel deze melding: UNregmp2.exe werkt niet want je mist WMDRMSPK.DLL, opnieuw instaleren moet dit verhelpen. maar geen idee wat het is en wat er dan opnieuw geinstaleerd moet worden.

Zou dat het probleem zijn geweest dat de f: boven aan stond en zo ja hoe verander ik dat dan?

Wordt steeds op het verkeerde been gezet, PC van een jaar of 3 oud begreep ik maar dan is die veel ouder en zijn het IDE schijven.

Voor de zekerheid even controleren, dan dient de master aan het eind en ook zo gejumperd en de slave in het midden, ook als slave gejumperd te zijn.
http://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/harde-schijf-installeren.htm

Heeft dit nog nut? of wordt het nu weer een heel ander verhaal?

Ja, dat sowieso.

Voor de rest kan ik er geen touw aan vast knopen, in windows is de schijf 149GB, dat klopt, de schijf is dan bruto 160GB, daar start hij van op en moet als master aan het eind van de ide kabel hangen.

Die in het midden dan zit is de slave en dient ook zo te zijn gejumperd, dat zal de beruchte F: zijn.

Eerst dat goed laten werken, de rest komt dan wel.

@Roverbee,

Ik heb een groot aantal berichten samengevoegd van je. Als er nog niemand gereageerd heeft en je wilt informatie toevoegen kun je hiervoor de knop bericht aanpassen gebruiken. Graag hier een volgende keer op letten.

Wachte eens effe, Het zou veel ophelderen als we ons een beeld kunnen vormen van je systeem.
Ik denk dat er 2 platte grijze kabels zijn gezien je schreef
Ik zie nu ook wat anders als ik naar de schijf kijk wat de f: moet zijn. zie ik daar een reeks letters/cijfers die als eerste device werd aangegeven in bios, de andere werd als 2de aangegeven of eigenlijk stond er bij allebei 1ste maar ze stonden onder elkaar. Ook 2 keer een 2de device cd/ dvd rom en daaronder nogmaals maar dan met niets (klopt want er kan nog een cd en/ of dvd in maar die doet het niet of zit er misschien zelfs niet meer in).

Ik denk dat beide schijven aan het eind hingen als master gezien ze eigenlijk beide als eerste stonden in het bios. En eventuele cdstations in het midden van de kabels, als slave gejumperd. Klopt het zo ongeveer?
Als dit de situatie was kan het zijn dat de grijze kabel van je kleine schijf F stuk is.
Als dit je situatie is kan het zijn dat je de defecte grijze kabel aan je opstartschijf hebt geplaatst en daardoor de melding kwam van NTLDR is missing.
Jumper die kleine schijf eens als slave en hang ze eens in het midden van de goede grijze kabel. Eens kijken of het zo werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan