Help - 2 problemen waar ik NIET uitkom!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Ik heb de volgende problemen. Ik heb mijn CD-brander vervangen voor een DVD-brander. Heb er ook nog een DVD-speler inzitten. Maar hij ziet mijn DVD-Brander niet! Ik heb al in de bios (kopje advanced) gekeken, maar ik daar niet wijs uit worden. Toen ik weer uit de bios ging (ik dacht dat ik niet heb veranderd in de bios) had ik opeens een 2e lokaal station (D:). Met een vraagteken er bij. ZIE BIJLAGE. Al ik er op klik krijg ik de melding: "D: verwijst naar een locatie die niet toegankelijk is. bla bla bla". Op de bijlage kun je ook zien dat mijn DVD-brander er niet staat. Kunnen jullie me helpen deze 2 problemen op te lossen? Ik heb een LITEON DVD +/- DUAL brander 16 speed, en ik werk met Wind XP.

Alvast bedankt

Bijlagen

• deze computer.jpg
    deze computer.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 47
Hier nogmaals mijn bijlage.

Bijlagen

• deze computer.jpg
    deze computer.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 56
Sorry, krijg mijn bijlage er (nog) niet zo lekker bij, maar kan iemand mij aub helpen zonder bijlage????

Hoi

Als je bij naar deze computer rechterklik eigenschappen, dan hardware, en apparaatbeheer gaat, en daar alles wat aangegeven staat met een vraagteken verwijderd, en daarna opnieuw opstart dan moet hij de hardware opnieuw vinden, en dan is het probleem waarschijnlijk verholpen.

Da's dus het gekke, er staan helemaal geen uitroeptekens bij apparaatbeheer-hardware. Daar ziet alles er prima uit.

weet je zeker dat je dan je dvd brander goed hebt aangesloten, stekertjes mischien verkeerd om, of niet goed aangedrukt?

Ja dat ook. DVD-brander heeft ook stroom, want gaat gewoon open en dicht. Maar even voor de duidelijkheid: Ik heb gewoon de voeding-kabel en die brede stekker uit mijn CD-brander gehaald, en deze gewoon in mijn DVD-brander gedaan. Is dit zoals het hoort?

het belangrijkste waar je opmoet letten is dat je de breede kabel (IDE) met de rode kant naar je toe hebt.

Mocht dit goed zijn dan zit het waarschijnlijk in de jumper instellingen, deze moeten gelijk staan aan de brander die je er uit hebt gehaald. (Slave waarschijnlijk)

Ik neem aan dat de IDE kabel (die brede platte) er goed opgestoken zit, dus met de gekleurde ader bij pin1 (meestal aan de kant van de voedingskabel)
Kijk eens achter op je 'oude' brander, daar zie een jumpertje zitten (klein zwart blokje), waar zit die opgestoken M (master), SL (slave) of C/S (cable select), zorg er voor dat op de nieuwe brander het jumpertje op dezelfde instelling staat.

Jullie zijn toppers. Het is gelukt. Het lag aan dat blokje. Bij mijn oude stond ie op Mater, bij de nieuwe op slave. Ik heb 'm ff omgezet naar master, en nu wordt ie prima herkent. Ook dat extra lokaal station is weg.
Maar hoe komt het nou dat dat kleine blokje voor zoveel problemen zorgt (wil ook nog wat leren natuurlijk)???

De jumper zorgt ervoor dat het verkeer dat door de ide kabel gaat op de juiste plaats terecht komt, als je 2 apparaten aan een ide kabel hangt moet je aangeven welke de master is, en welke de slave. de master krijgt de voorang, als je allebeide apparaten op master zet, gaan ze er als het ware om vechten, en wint er een, en de ander zal dan niet goed werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan