• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help - ALS(ISGETAL - teveel argumenten, samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoJoe

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2016
Berichten
10
Hallo Allemaal,

Ik heb onderstaande code met nog veel meer codes voor verschillende functies. Ik laad een bestand in en wil dat hij automatisch op de teksten een bepaalde tekst invult. Dit werkt tot nu toe prima, het enige probleem is dat ik veel te veel argumenten heb. Is dit makkelijk op te lossen? Zodat ik bijvoorbeeld 8 supermarkten onder 1 als kan stoppen, en 8 verschillende bakkerijen ook onder 1 als? Hieronder een voorbeeld van mijn code.

ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Jumbo";A1));"Supermarkt"; ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("AH";A1));"Supermarkt"; ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Leen";A1));"Supermarkt"; ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Echte bakker";A1));"Bakkerij"
 
Welkom op het forum, je vraag heeft te weinig informatie voor een oplossing , plaats een excel bestand en wees duidelijk wat je wil bereiken
 
Bekijk bijlage Voorbeeld Forum.xls
Excuses, hierbij een beter voorbeeld. Ik probeer een automatisch financieel draaiboek + huishoudboekje voor thuiswerkzaamheden te maken. Om dit te doen moet ik ontzettend veel dingen invoeren, waaronder alle verschillende soorten groothandels, supermarkten en andere winkels. Nu is het probleem dat ik een error kreeg dat ik niet zoveel soorten zoektermen mocht gebruiken. Nu is mijn vraag: kan ik ook op 1 of andere manier de supermarkten in 1 code combineren, zodat ik gewoon zoveel mogelijk zoektermen kan gebruiken? De zoektermen mogen ook ergens uit een vak gehaald worden, dat is niet erg.

Zoals je nu dus kan zien in voorbeeld is het steeds zelfde code: =ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Jumbo";C16));"Supermarkt"; ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("AH";C16));"Supermarkt" etc. Is er een mogelijkheid om te doen: =ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("Jumbo", "AH", "Leen", "Poiesz";C16));"Supermarkt"; of iets van: =ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("h1:h12";C16));"Supermarkt"; waarin h1:h12 allemaal verschillende supermarkten plaats. Het moet dus de of functie zijn en niet de en functie.
Officiële bestand upload ik liever niet, aangezien ik dan veel gegevens moet verwijderen. Hoop dat jullie hieruit een antwoord voor mij hebben, zou me in ieder geval heel erg veel op weg helpen om dit simpel te maken :)
 
Laatst bewerkt:
In jou voorbeeld zou ik met een getrapte validatie werken, ik kies voor supermarkt en kan dan alle mogelijke markten kiezen, staat ze niet in lijst voeg je ze er bij, vele zaken komen terug.
 
Bekijk bijlage Voorbeeld Forum.xls
Alvast bedankt voor het meedenken :) Zou je me hier een klein voorbeeld in kunnen geven hoe ik dat kan doen? Hier heb ik nog nooit mee gewerkt. Ik heb iets geavanceerder voorbeeld toegevoegd om het mogelijlk iets duidelijker te maken.
 
Als je die indeling op tab Data aanvult is de rest toch kinderspel.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Forum (cobbe).xls
    15 KB · Weergaven: 52
Cobbe: als ik jouw bestand open, heb ik een merkwaardig fenomeen (zowel in Excel 2007 als 2013) dat hij een waarde toont in kolom C, maar de formulebalk toont =#WAARDE! of =#N/B:

Foutmelding bestand Cobbe.png

Kun je daar even naar kijken en/of de juiste formule delen?
 
Dat komt door een versieconflict, windows95 is ook el niet meer zo modern hé
Maar in de plaats van =Waarde# moet eigenlijk volgende formule komen:

=INDEX(Data!$A:$A;VERGELIJKEN($E5;Data!$C:$C;0))

Ik had daar een foutafvanger omheen gebouwd maar dat lukte blijkbaar niet.
 
Bedankt voor je hulp, ook ik krijg errors met die code en kom er nog niet helemaal uit, iemand nog correcte oplossing?
Ik snap nu wel wat je bedoelt dus ga hier nog wat meer onderzoek in doen. Gebruik zelf op dit moment openoffice
 
Wie zegt dat mijn oplossing niet correct is?
 
Bekijk bijlage Voorbeeld Forum 2.xls
(edit)
De fout die in de code zat heb ik opgelost, weet niet of dat door openoffice kwam of wat dan ook maar dit werkt nu: =INDEX(Data.$A$1:$A$100;VERGELIJKEN($E5;Data.$C$1:$C$100;0))

Er is nu nog 1 probleem en dan is hij helemaal perfect: het word nu vergeleken met, en als hij langer is gebruikt hij de code niet. Nu wil ik dat als er bijvoorbeeld: "Lidl" in de zin "Lidl supermarkten" en "Lidl winkel Amsterdam" dat beide keren supermarkt komt net als mijn eerste code met ISGetal. Dan moet vergelijken in deze code dus iets anders worden, of gaat deze code dan helaas niet werken?
 
Laatst bewerkt:
Je zou op blad 'Data' in A7 van Supermarkt kunnen maken: Lidl supermarkt.
Of is dat niet wat je bedoelt?
 
Je moet je aanpassingen doen in tabblad Data,
en enkel gegevens invullen in het grijze gebied.
De rest loopt dan vanzelf.
 

Bijlagen

  • Winkeluitgaven_xl2000(cobbe).xls
    19,5 KB · Weergaven: 20
Bedankt, maar dit is niet compleet wat ik zoek. Excuses voor mijn uitleg, ben zelf echt een leek in excel. Ik zal het nog duidelijker proberen uit te leggen.
We pakken even jumbo supermarkt. Zie bijlage: Bekijk bijlage Voorbeeld Forum 4.xls

In mijn bestand heb ik veel data met overal het woordje jumbo in. Al deze data veranderd constant en is dus niet gebasseerd op 1 soort zin.
Wat wil ik: Ik wil dat hij uit het blad data of waar dan ook de supermarkten pakt, waar supermarkten Jumbo, AH, Poiesz, Coop, Leen etc. etc. staan
Al deze tekst wil ik dat hij zoekt, en als hij match vind in deel van de omschrijving dan moet er supermarkt staan. Dus als er: "25332 Jumbo" of "Jumbo"
of "Jumbo supermarkten" of "Jumbo Amsterdam" of "Coop Groningen" staat, dat maakt niet uit: overal staat er Supermarkt.

Hoop dat het nu duidelijk is: het gaat dus om een deel dat voorkomt in een omschrijving van een tekst
 
Laatst bewerkt:
Dit was dus post #14 en nu kom je met iets wat op de eigenlijke vraag moet lijken???????
 
Begin ten eerste eens structureel te werken. Dus maak gebruik van tabellen. Volgens mij is het ook geen budgetplanner maar haal je gegevens uit een telebankieren pakket. Om alles een beetje netjes op te zetten zie het voorbeeldje. Het zoeken van de juiste 'hoofdgroep' gebeurt door een UDF (zelf gemaakte formule). Waarom plaats je een .xls terwijl je werkt met XL-2007 en hoger?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Forum 2-1.xlsb
    20,3 KB · Weergaven: 23
Vroeger al eens gemaakt zonder Vba.
 

Bijlagen

  • Zoeken in bankafschrift met ged. naam.xls
    24 KB · Weergaven: 39
Dit was dus post #14 en nu kom je met iets wat op de eigenlijke vraag moet lijken???????
Naar mijn mening zet ik precies hetzelfde neer als post 1, hier gebruik ik namelijk ISGetal en staan er ook verschillende andere vormen dan ik in de code heb staan. Maar om nu te zeggen dat jullie niet goed lezen vind ik niet erg netjes, zeker omdat ik nog maar net op dit forum zit. Netjes vind ik het iig niet hoe je reageert...

Begin ten eerste eens structureel te werken. Dus maak gebruik van tabellen. Volgens mij is het ook geen budgetplanner maar haal je gegevens uit een telebankieren pakket. Om alles een beetje netjes op te zetten zie het voorbeeldje. Het zoeken van de juiste 'hoofdgroep' gebeurt door een UDF (zelf gemaakte formule). Waarom plaats je een .xls terwijl je werkt met XL-2007 en hoger?
.xls kan ik normaal openen, .xlsb gaat bij mij fout, weet niet waarom. Ik werk met OpenOffice. Ik haal het inderdaad uit telebankieren, waardoor de gegevens altijd anders zijn. Ik gebruik als structueel op dit moment: https://templates.office.com/nl-nl/Maandbudgetcalculator-TM00000050 . Maar zit nog te kijken naar eigen gemaakte of andere versies, daarom dacht ik om het makkelijk te houden hierin te stoppen. Ik zal even kijken hoe UDF werkt, bedankt.
 
Waar krijg je die precies.
Plaatst het bestand eens retour met de foutmelding als je wilt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan