HELP!! Ben radeloos!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mangoboy

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2002
Berichten
25
Beste mensen

Wie kan me helpen. Ik werk met Windows 98 SE op een pas nieuw aangekochte pc. Het probleem is het volgende: na ongeveer een minuut of 3 (wanneer ik niet op de pc werk) begint het lampje van mijn harde schijf fel te branden en hoor je aan de computer dat hij bezig is met iets. Via systeemmonitor ben ik even gaan testen: wanneer de computer net aanstaat en de eerste 3 minuten niets moet doen is het gebruik van de processor ongeveer op 25 %, na drie minuten en wanneer dus dat lampje fel begint te branden is het gebruik van de processor maar liefst 100 %... Start ik tijdens het proces een programma op, dan wordt dit proces onderbroken, wordt de computer opnieuw niet gebruikt, dan start opnieuw dit proces. Voor alle duidelijkheid: het is niet de taakplanner, alsook niet de virusscanner en het vinkje bij de opties van de harde schijf (DMA) is ingeschakeld... Wie kan me helpen, dit is zo vervelend...

Hope you can help me please!
Very thanks & greetz :)
Kurt
 
Proces

Om welk proces gaat het eigenlijk? of kan je dat niet zien?

Grtz.
 
Proces

Hoi

Nee, ik heb er geen idee van met welk proces de computer bezig is, gewoon dat het processorgebruik gevoelig stijgt van normaal gebruik (1/4) naar (4/4) bij inactiviteit van de pc...

Kurt
 
proces.

Het lijkt wel of een toepassing op de achtergrond vast blijft hangen en daarom alle cpu tijd gebruikt.

Maar ja welke ??????

Grtz.
 
Het gebruik van je processor in normaal gebruik van 25% is al erg hoog, bij mij in ruste (dus als ik niets doe) geeft de processor een gebruik van 2 a 3%.
Via taakbeheer moet het toch mogelijk zijn om te kijken welke programma's gebruik maken van de CPU.
Kijk ook eens in je startlist welke programma' er tijdens het opstarten geladen wordt, hier kan ook het euvel inzitten dat er te veel programma's gestart worden.

Welke specificaties heeft je computer.
 
Proces

Hoy

Bij Start;opstarten worden er geen programma's opgestart. Bij taakbeheer vond ik deze programma's terug: -Explorer, -Directcd, -Ctfmon, -Mdm, -Loadqm, -Systray, -Navapw 32, -ZoneAlarm, -Msnmsgr. Dat zijn ze, ik heb ZoneAlarm en MSN ook al uitgeschakeld maar dit lost het probleem niet op. Mijn pc heeft een Intel Pentium 4 processor...

Bedankt voor je hulp alvast!
Greetz.
Kurt
 
DirectCD heb ik soortgelijke problemen mee gehad; deze zocht naar dingen die er niet waren, vertraagde de boel behoorlijk.
Los daarvan: staat je wisselbestand juist ingesteld?
 
Proces

Hallo

Ik weet dat je ergens in de regedit kan wijzigen welke programma's niet moeten opstarten, zoals bijvoorbeeld DirectCD, maar waar ergens kan je dit veranderen?

Wat bedoel je met wisselbestand, waar kan je dit instellen dan?

Greetz & thanks!
Kurt
 
Engels
start-->run-->msconfig

Nederlands
start-->uitvoeren-->msconfig
 
Kies voor eigenschappen van deze computer (op dat icoontje rechtermuisknop>eigenschappen) en dan kies je voor geavanceerd>prestaties>geavanceerd.
Dat is een gewone file die je besturingssysteem gaat gebruiken op het moment dat hij RAM tekort komt. Hij gaat als het ware het interne geheugen 'uitbreiden' met wat harde schijf ruimte. Zo kun je dus meer geheugen toewijzen dan je daadwerkelijk in je machine hebt zitten. Het geheugen dat een hele tijd niet gebruikt wordt, zet hij in de (trage) swapfile en de dingen die wel veel (op dat moment) nodig zijn, houdt hij in het snelle RAM. Hij wisselt dus steeds stukjes geheugen tussen de swapfile en het interne geheugen, vandaar de naam: swapfile(/wisselbestand).
Je kunt je swapfile monitoren. Ga naar:
Start->Programma's->Bureau-accessoires->Systeemwerkset->Systeemmonitor.
dan: bewerken->Item toevoegen->geheugenbeheer->omvang wisselbestand.
Swapfile omvang is 2,5x maal het aanwezige RAMgeheugen.
 
Proces -opgelost!-

Hey vrienden

Het probleem is opgelost. De computer werkt nu al een tijdje zonder dat hij fel bewerkingen begint uit te voeren. Het processorgebruik is nu ongeveer 3-4 %, normale waarde heb ik hier op dit forum vernomen. Wat heb ik -dankzij jullie steun- gedaan? Zoals jullie me hadden aangeraden: uitvoeren: msconfig. Helemaal het laatste tabblad ben ik heel wat programma's gaan uitschakelen die me niet meteen nodig lijken: -Ctfmon.exe, -SystemTray, - Taakcontrole, - Load QM, - LoadPowerProfile, -ScanRegistry, -SchedulingAgent, -MDM7 en MOSearch. Blijkbaar werden er veel te veel programma's opgestart en raakte de computer daardoor in de knoop of weet ik veel. Wat ik wel weet is dat jullie me ongelooflijk goed hebben geholpen waarvoor mij hartelijke dank!

Nogmaals bedankt en nog een leuke nacht :)
Greetz!!!
Kurt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan