Help! Computer loopt (zonder reden) vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

roblanting

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2015
Berichten
13
Sinds kort heb ik mijn eigen PC samengesteld, grotendeels van tweedehands hardware. De laatste tijd begint de computer vast te lopen of herstart hij zichzelf vanuit het niets (voor beide problemen, het ene moment vaker dan het ander). Ondertussen heb ik meerdere keren Windows 7 Ultimate opnieuw geïnstalleerd, in de hoop dit probleem op te lossen, tevergeefs. Bij het installeren van de drivers, installeer ik geen onzin (zoals utillities) en alleen de drivers die bij mijn hardware horen. Airflow en temperatuur zijn ruim binnen de norm. Daarnaast zijn er nooit enige malware, virussen of iets dergelijks gedetecteerd. De specificaties van de computer zijn als volgt:

Processor: AMD FX-6300
CPU koeler: Scythe Mugen 4
Moederbord: Asrock 970 Extreme 4
RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4 GB DDR3 - 1600 MHz
GPU: ASUS GTX570 DirectCU II Edition
Primaire hardeschijf: Kingston SSDNow V300 120GB
Voeding: Corsair CX600M
Behuizing: Zalman ZM-Z1
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64-bit
Antivirussoftware: Kaspersky Total Security (betaalde versie)


Alvast bedankt voor uw reactie en tijd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Kijk evt. in de logboeken (run>eventvwr.msc) naar de foutcode v.d. gebeurtenissen (Toepassingen en Services>Hardwaregebeurtenissen) of een andere sectie ( Windows logboeken>Systeem, toepassing enz.).
Is je SDD 2e hands of nieuw? Je Ram ook 2e hands? Hoeveel reepjes?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Mik Zjegger voow uw snelle reactie.

Mijn SSD en RAM zijn beiden nieuw. Het gaat bij de RAM om 2x4GB.
Betreft de foutcode, ik ga er vanuit dat deze critical error de laaste keer was het de pc vast liep (met vast lopen bedoel ik de scherm weergave doet het wel, alleen de rest reageert niet meer):

Code:
General: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Details: - <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" /> 
  <EventID>41</EventID> 
  <Version>2</Version> 
  <Level>1</Level> 
  <Task>63</Task> 
  <Opcode>0</Opcode> 
  <Keywords>0x8000000000000002</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2015-01-08T23:48:40.410812000Z" /> 
  <EventRecordID>1826</EventRecordID> 
  <Correlation /> 
  <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> 
  <Channel>System</Channel> 
  <Computer>Rob-PC</Computer> 
  <Security UserID="S-1-5-18" /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data Name="BugcheckCode">0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data> 
  <Data Name="SleepInProgress">false</Data> 
  <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> 
  </EventData>
  </Event>

De eerst volgende error (binnen tijdsbestek van 2 min) is: 

General: Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

Details: - <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-WMI" Guid="{1edeee53-0afe-4609-b846-d8c0b2075b1f}" EventSourceName="WinMgmt" /> 
  <EventID Qualifiers="49152">10</EventID> 
  <Version>0</Version> 
  <Level>2</Level> 
  <Task>0</Task> 
  <Opcode>0</Opcode> 
  <Keywords>0x80000000000000</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2015-01-08T23:50:32.000000000Z" /> 
  <EventRecordID>1102</EventRecordID> 
  <Correlation /> 
  <Execution ProcessID="0" ThreadID="0" /> 
  <Channel>Application</Channel> 
  <Computer>Rob-PC</Computer> 
  <Security /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data>//./root/CIMV2</Data> 
  <Data>SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99</Data> 
  <Data>0x80041003</Data> 
  </EventData>
  </Event>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer eerst deze fix van MS, eventueel ook handmatig als administrator uit te voeren.
Update: Link met hetzelfde probleem maar wel een ingrijpende oplossing. :eek:
Er staan wel nuttige links in.
Doet het probleem zich voor tijdens het gamen? Is je videokaart nieuw of 2e hands?
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook aan de voeding liggen die niet genoeg stroom levert.
Dit kan (gedeeltelijk) getest worden door de videokaart uit het systeem te halen (= minder stroom).
Echter zit je dan wel met het probleem dat het ook de videokaart kan zijn die kapot is :) (aangezien je die er net uithaalde en dus niet meer dwars kan zitten).

Als je een metertje hebt om te kijken hoeveel stroom de voeding uit d emuur haalt zou dat al enorm helpen om een beeld van de situatie te vormen :)


ps: ondanks dat het ram nieuw is zou een kleine memtest nooit verkeerd zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik heb aan de hand van een meter bekeken hoeveel watt de computer verbruikt, dit blijft stationair rond de 75 watt. De voeding heeft de mogelijkheid tot 600w, dit hoort ruim voldoende te zijn. Betreft de RAM, die test heb ik reeds een keer uitgevoerd, waaruit bleek dat alle RAM het naar behoren doet, geen enkele foutmelding te bekennen. Mijn optie blijft dus om mijn videokaart eruit te halen.

Het fix programma van Microsoft in nu ook geïnstalleerd, wat is nu de bedoeling hiervan?
 
Lol, die meter meet aan de primaire kant en het max. af te geven vermogen zijn alle volt lijnen aan de secundaire kant, vraag mij af wat je daaraan kunt aflezen.

Die melding gaat over het niet kunnen verbinden door of met de WMI server.
Lijkt wel of er iemand op wil komen, de PC is zeker weten vrij van rommel?
 
Nadat er een oudere, maar werkende videokaart in is gegaan doet het probleem zich nog steeds voor. Hierbij kan dus aan worden getoond dat mijn vorige videokaart nog werkt, lijkt mij. Het RAM werkt dus ook prima, voeding is toereikend. Wat kan verder het probleem veroorzaken?

Windows-Kernel-Power error heeft er natuurlijk mee te maken, dat ik zelf handmatig de reset knop indruk. Dit doe ik nadat de PC vast is gelopen.

Ook Microsoft Fix is uitgevoerd.

De computer is zeker vrij van rommel. Windows is geïnstalleerd, daarna aan de hand van de CD hordende bij het moederboard is de LAN driver geïnstalleerd. Meteen hierna is Kaspersky geïnstalleerd, wat dus zou moeten zorgen voor een schone PC. Deze LAN driver was nodig voor Kaspersky om geïnstalleerd te worden, het programma gaf namelijk aan dat Microsoft Framenetwork 4 gedownload moest worden.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel zou ik even geen verdere oplossing weten, hopelijk komt er nog iemand langs die nog een ander idee heeft.
 
Dit maal heb ik er goed opgelet hoe laat de PC vast liep. Als ik in de logboeken naar de foutcode van de gebeurtenissen in Windows logboeken en dan Systeem zoek, staan er nergens met de tijd overeenkomende foutcodes. De enige foutcodes die zich voordoen zijn Windows-Kernel-Power error (ik druk zelf op de reset knop) en gebeurtenis 6008 (onverwachte afsluiting van het systeem, wat door het resetten tot stand komt).

Als er andere mogelijkheden zijn om andere hardware te testen of programma's die fouten achterhalen, dan hoor ik het graag!
 
Het probleem is opgelost. Het bleek achteraf aan het moederbord te liggen. Deze is teruggestuurd op garantie en daarna is er een nieuwe ontvangen. De PC loopt weer naar behoren.

Iedereen bedankt voor alle moeite!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan