Help! De pc van mijn vriendin start helemaal niet op. Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
De conclusie in deel 1 was dat het moederbord overleden was.
Er is een nieuw moederbord (+ processor en geheugen) aangeschaft.

MAAR... de pc start nog niet op.

Ik heb met een aftanse voltmeter gekeken of er spanning op de voedingskabels staat, dat is het geval. Ik kan alleen niet goed zien hoeveel.
Ook brandt er een groen lampje op het moederbord.
Als ik de 220 volt aanzet hoor ik alleen een heel zachte brom.

De eerste keer dat ik de stroom er op zette heb ik een paar beeps gehoord. Er was geen beeld en ik zette de stroom er weer af. Daarna deed ie niets meer.

Graag een suggestie!

In welk patroon hoorde je de beeps precies? Dus bijvoorbeeld kort-lang-lang.

Dat groen LEDje betekent iig dat je moederbord (correct) stroom krijgt. Nou verder elimineren: kapotte CPU, videokaart?

Dat beeppatroon... het waren er drie à vier, ik weet niet meer of ze kort of lang waren.

De CPU is ook nieuw. Ik heb een andere videokaart al geprobeerd.

(We kunnen wel huilen hier...)

Welke BIOS zit er op het moederbord (AMI of Award/Phoenix)? Kan je zien op het stickertje op de BIOS-chip.

Award, dacht ik. Ik kan die BIOS-chip niet vinden, ook niet in de manual (...?). Maar het is een Asus P4C800 DeLuxe moederbord, dat is toch Award?

Verder lees ik: 4 beeps: Motherboard timer not operational. (Maar hier staat geen 'solution' bij.)

Drie beepjes duiden op een video- of geheugenprobleem (dus: videokaart en geheugen checken).

Vier beepjes duiden op het bovenstaande óf op een slechte moederbordklok, zoals je zelf al aangaf. Al 'ns geprobeerd de BIOS te resetten? (daarvoor moet je een jumper omzetten)

Succes. Je woont trouwens in een mooie streek daarzo.

Ik wil niet klagen maar het is bepaald niet de mooiste streek van Frankrijk waar ik woon, 50 km ten oosten van Poitiers. Hoofdzakelijk boerenland omringt me.

Maar eh... na ontzettend veel vijven en zessen: de oude configuratie, waar de ellende mee begon, die werkt nu weer wel!!!

Het nieuwe moederbord doet totaal niets, behalve het groene lampje dat brandt. Niets krijgt stroom, geen enkele fan, ook niet de 4-kanaalsfanregelaar.
En ik gebruik natuurlijk dezelfde stroomkabels. Heb even gerammeld aan die kabels in de 'hoop' dat er iets niet goed vast zou zitten, geen effect.

Die allereerste beepjes (ik ben er nu achter dat het Award-beepjes zijn), die niet meer terug gekomen zijn, die beepjes kunnen toch geen signaal geweest zijn dat de boel kapot ging??

Steve, schrik niet: mijn vriendin opperde de schakelaar aan de voorkant ook in te drukken... en voilà.
Bij mijn pc hoeft dat niet, die start direkt als de stroom er op komt...
Nu ga ik kijken of alles goed werkt.
Doei!

Ik ging er van uit dat je dat reeds geprobeerd had :D veel succes in ieder geval.

Wat betreft je streek: ik ben al vaak in Poitou geweest, meestal op doorreis met de TGV (richting Bordeaux). En ik vond 't toch steeds een mooie streek. Veel velden inderdaad, maar toch...

Nu heb ik moeite om de boel aan de gang de krijgen.
1e. Er klinken twee beepjes: Parity error.
2e. No IDE-drive attached to Fasttrack-controller.
3e. BIOS is not installed.

Wat moet ik hiermee? De manual geeft geen opheldering.

Eerst en vooral de RAID-controller uitschakelen, dit kan als het goed is met dipswitch (check de manual). En het BIOS resetten dmv de jumper, staat als het goed is ook in de manual.

Er zijn geen dipswitches voor de RAID-controller. Heb de CMOS gecleard en toen kwam ik in een soort noodBIOS. Daar heb ik in de IDE-configuratie iets van RAID naar IDE verzet.
Resultaat nul.
Nog steeds 2 beepjes, geen BIOS geïnstalleerd, no devices found. (Hoewel alle drives vermeld staan...)

De FastTrak-controller blijkt in het BIOS gedisabled te moeten worden.
De beepjes blijken betrekking te hebben op de aangesloten USB-apparaten.
Allemaal onzin!! Waarom doet Asus zo moeilijk?

Laatst bewerkt:
Had je hetzelfde probleem met het vorig moederbord?

Inmiddels begrijp ik dat deze Promise-meldingen er niet zoveel toe doen.
Windows zou gewoon moeten opstarten.
Er komt wel een opstartkeuzescherm en als ik kies voor Windows normaal opstarten begint de opstartprocedure opnieuw en dit herhaalt zich tot in het oneindige.

En nu heb ik begrepen dat Windows niet altijd een nieuw moederbord accepteert.
Dus... Windows moest opnieuw worden geïnstalleerd!

Al met al een rare geschiedenis: pc start niet meer op, conclusie MB kapot, nieuw MB gekocht, oude MB blijkt toch niet kapot enz. enz.

Laatst bewerkt:
Ja, Windows moet je sowieso opnieuw installeren als je een nieuw moederbord installeert. Ik ging er van uit dat je dat al wist :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan