help deze n00b please; cdrom doet het niet, weet niet wat ik moet doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vroemmm

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2004
Hi there

Probje dus, heb een pc en nadat er windows xp opgezet is ( voorheen stond er 98 op) doet de cdrom het niet meer. als je de pc aanzet branden de lampjes wel, de speler is goed aangesloten maar hij staat nergens aangegeven en werkt ook niet. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen en wat ik kan doen om te zien waar het aan ligt. Hij zou natuurlijk ook gewoon de geest gegeven kunnen hebben. Maar als iemand van jullie suggesties heeft over wat ik zou kunnen doen dat ik m weer aan de praat krijg, ik hoop het wel iig.

Kisses
a complete n00b :o

Het zou kunnen zijn, dat je het stuurptogramma (Driver) zou moeten aanpassen. Je zal XP toch ook wel met een CD geinstalleerd hebben? Om een volledige installatie te doen, wordt de computer enige keren opnieuw gestart. Als de CD-Rom het dan gedaan heeft zou hij het nog steeds moeten doen....?
Joop

Welkom bij helpmij.

Alleen maar van windows versie veranderd, echt verder niks met de pc gedaan?
Dus niet even ietjes erbij of eruit gehaald?
Beide antwoorden nee.

Dan zou ik de computer uitzetten, kast openschroeven.
Cdrom afkoppelen, brede platte grijze kabel.
Computer weer aanzetten, geheel laten opstarten.
Computer weer uit en cdrom weer aansluiten.
Computer weer aan en kijken of het nu wordt herkend.

Probeer dat eens. als het niet lukt lezen we het wel.

ik heb het geprobeerd maar hij herkent hem nog steeds niet. heb een andere cdrom-speler aangesloten maar die word ook niet herkent. en van die cdromspeler is het 100 % zeker dat ie werkt, of iig behoor te werken
Ik had zoiets van ik geef dat ding gewoon op en zet er een andere in, probleem opgelost. Maar blijkbaar werkt het niet zo, de andere doetook helemaal niets :confused:

iemand nog andere suggesties ?

Probeer dit even:

Start de register-editor (Start -> Uitvoeren -> intypen regedit -> OK).

Navigeer naar de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}.

Kijk of bij die sleutel de waarde LowerFilters staat. Zo ja, verwijder die waarde dan.
Kijk of bij diezelfde sleutel de waarde UpperFilters staat. Zo ja, verwijder die waarde dan.

Sluit de register-editor af.

Start de pc opnieuw op.

Kijk of de cd-rom drive nu herkend wordt.

Klik op help->hardware(linker kolom)->Een hardware probleem oplossen(Linker kolom)->Probleemoplosser voor hardware(rechter kolom).
Misschien zit daar iets bij....?
Joop

Thanx maar nog steeds niets :confused: alles wat ik probeer draait op niets uit :S Er moet wel iets fout zijn met de instellingen ofzo lijkt mij, want de cdrom-speler zelf is in orde.

Ben ik nou zo'n n00b of lijkt het maar zo :p

iig bedankt voor de suggesties, als er niemand nog een optie heeft hoor ik het graag natuurlijk ;)

is er 1 apparaat aangesloten op de grijze kabel?
Zo ja hoe heb je dat dan gedaan.
zit pen 1 wel goed op je moederbord en op je cdrom.

alle kabels zitten goed, dat weet ik zeker. de flatcable gaat vanuit het moederbord naar de cdrom-speler en ook vanuit het moederbord naar de harddisc. die staat op master en de cdrom-speler op slave... dat lijkt me allemaal in orde.

heb je geen second connection op je moederboard, zodat je de cd eens apart kunt zetten?
Joop

Als er naar de harddisk een flatkabel gaat vanaf je moederbord dan is dat goed.

Als er dan nogmaals vanaf jou moederbord een flatkabel naar jou cdrom gaat dan is dat ook goed maar dan mag cd cdrom op master of cable select staan maar niet op slave.

We praten hier dan over twee flakabels.

Als je nou eens in apparaatbeheer je ide-ata/atapicontrollers verwijderd en dan de computer opnieuw opstart? Helpt dat?

Staat het jumpertje op de cd-speler misschien op Cable Select?

het jumpertje op de cdspeler staat op slave.
ik ga even jullie suggesties uitproberen en dan horen jullie t wel weer! weer hardstikke bedankt voor de suggesties iig :D

heb je al geprobeerd om vanuit de BIOS te kijken als die cd-rom wordt daar herkent? anders kan daar liggen.

hallo weer. heb het jumpertje op de cdrom op master gezet en voila, hij doet het. als ik daar meteen mee begonnen was ;)
iig allemaal bedankt voor de suggesties ben wel een stukkie wijzer geworden. want ik had echt geen idee waar ik moest beginnen.

Thanx Dus!
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan