Help -Excel VBA werkt bij sommige mensen niet! Hoe kan dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mmaters

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2010
Hoi Allemaal,

Heb een toeltje in Excel VBA ontwikkelt, zie hier. Bestaat in een E97, en E2007 versie, ergens onder aan de pagina.

Nu blijkt het dat sommige mensen deze tools niet kunnen gebruiken en krijgen de melding: "... macro kan niet worden uitgevoerd, de macro is wellicht niet beschikbaar of alle macro's zijn mogelijk uitgeschakeld." Ook al hebben ze in het "vertrouwens centrum" alle parameters goed staan.

Ook al lijkt het misschien een ingewikkeld tool, ik ben gewoon een beginner en heb echt geen flauw idee hoe dit komt.

Kan iemand me helpen en me op weg helpen?

Groet,

Martin

Ken je de F8 toets ?

De volgende regels in de macro Sub WO_SetWindowLayout() zijn fout, omdat het geen eigenschappen van Application zijn. En ook niet in te stellen op Application-nivo.
Kijk daarvoor bij Application.International.

' RDecSep = Application.DecimalSeparator
' RThoSep = Application.ThousandsSeparator
' RUseSyst = Application.UseSystemSeparators

' Application.DecimalSeparator = "."
' Application.ThousandsSeparator = ","
' Application.UseSystemSeparators = False

en ook in
Code:
[COLOR="blue"]Sub WO_RestoreWindowLayout()[/color]
    ' prevent saving
    ActiveWorkbook.Saved = True

Application.DisplayFormulaBar = RFBar
    Application.DisplayAlerts = RAlerts
    Application.DisplayStatusBar = RStsBar
    Application.DisplayFullScreen = RFullScr 
[COLOR="Blue"]    Application.DecimalSeparator = RDecSep
    Application.ThousandsSeparator = RThoSep
    Application.UseSystemSeparators = RUseSyst[/COLOR]
End Sub

Een koppeling in een E97/E2000/E2003 bestand naar een xlsm bestand lijkt me ook niet echt handig.

Laatst bewerkt:
Snb,

Dank voor je reactie en dat je zo diep de code bent ingevlogen.Überhaupt mooi dat je een beetje door de spaghetti bent doorgeworsteld, zoals je wellicht ziet is dit m'n eerste VBA projectje. Niet de schoonheidsprijs dus...

F8-toest ken ik wel, maar wat ie in VBA doet geen flauw benul, zal het es proberen.

Gek genoeg werkt de code die je aanhaalt nu juist wel en is nodig omdat ik a.d.v. bepaalde input gegevens data vanuit het "cat."-worksheet gebruik om de autofilter in "Catalogue." te besturen, zonder deze code werkt dat niet. Zou die niet moeten werken dan? Probeer maar eens.

Groet, Martin

Ik heb jouw bestand geopend met Excel 2000.

Daarin bestaan:
Application.DecimalSeparator
Application.ThousandsSeparator
Application.UseSystemSeparators

niet en leiden tot een fout.

Ook het koppeling met een xlsm bestand leidt onherroepelijk tot fouten.
Verwijder die dan ook.

Jouw kreet
Gek genoeg werkt de code die je aanhaalt nu juist wel
klopt niet voor Excel 2000 (en ik vermoed ook niet voor andere versies).

PS. Met F8 kun je stap voor stap door de code lopen om fouten te ontdekken.
Zonder die extragalactische achtergrond wordt het programma vermoedelijk een stuk lichter en sneller (wat het nu bij mij niet is).

Snb,

Eh... foutje bedankt, eigenlijk is denk ik dan de versie-tekst E97, E2007 fout, en zou denk ik E2003, E2007 moeten zijn, in deze versies zou dit wel goed moeten werken. Of ook niet bij jou?

Feit blijft dat ik klachten krijg, dat de buttons niet werken en het lijkt alsof de koppeling tussen de buttons en de macro's is weggevallen zodat [sommige] mensen de foutmelding "... macro kan niet worden uitgevoerd, de macro is wellicht niet beschikbaar of alle macro's zijn mogelijk uitgeschakeld." krijgen.

Enig idee waar dit door komen kan, is dit een bekend probleem?

Eh...weet niet wat je bedoelt met de koppeling naar een xlsm bestand? Waar vind je deze?

Dank voor de F8 en achtergrond tip.

Gr., Martin

Laatst bewerkt:
Ik heb de E97 versie (zoals op de website stond aangegeven) gedownload.
Die heb ik in E2000 geopend.
Die bleef meteen hangen op de regels die ik je eerder aangaf. Dat kan ook niet anders omdat dat ongeldige regels zijn in Excel 2000.
Ik kreeg ook meteen een foutmelding dat een xlsm-bestand niet geopend /gevonden kon worden.
Die kun je terugvinden bij menubalk/bewerken/koppelingen....

Mij lijkt dat dit eerst opgelost moet zijn voordat we naar andere zaken gaan zoeken.

snb,

Nee het probleem is dat dit programma niet voor E2000 geschikt is en ook niet hoort te zijn.
Dit programma is alleen geschikt voor E2003 en E2007.

Groet, Martin

Wat bedoelde je dan met
Bestaat in een E97, en E2007 versie, ergens onder aan de pagina

Moet E97 gelezen worden als E2003 ?

En het programma werkt wel in 2000, met uitzondering van de fouten die eerder meldde.

Ook E2003 kan niet overweg met xlsm-bestanden.

Klopt E97 is niet goed, dat moet E2003 zijn.
Daarnaast werken een aantal functies niet als ik de decimal & thousand separators niet wijzig, zoals ik dat in de code doe die je gezien hebt.

Code:
Daarnaast werken een aantal functies niet als ik de decimal & thousand separators niet wijzig, zoals ik dat in de code doe die je gezien hebt.
Daarvoor is wijzigingen aanbrengen in de instellingen van de gebruiker 'niet de meest voor de hand liggende oplossing' (to put it mildly). Die instellingen hoeven nooit een beperking van VBA te zijn. Geef maar eens een voorbeeld.

Nee dat hoeft niet, ik ben de beperking, de Catalogus is zo opgebouwd [sheet "Catalogue"] in de verborgen kolommen P+Q waarden staan.

De buttons, linksboven 15'x15', 30'x30' etc. zitten gekoppeld aan een sub bv. ObsList_15.
Deze stelt cell Sheets("Cat.").Range("F62") op een waarde in en roept vervolgens ObsList_ChangeCloseBy aan.

ObsList_changeCloseBy verandert vervolgens het AutoFilter voor de kolommen P+Q met waarden die ook weer uit "Cat." komen.

Ik ben het met je eens, eerst had ik deze ook ontwikkeld zonder de decimal en thousand separator the wijzigen echter dat werkte op een bizare manier in E2003 niet en ik heb geen flauw idee waarom niet. Een bug in 2003?? [of waarschijnlijjker in mijn kunde...]

Die vraag en verbazing had je eenvoudig hier op het forum kunnen plaatsen.

...maar die had ik al "opgelost" met mijn "work-around" ... voor E2003 [weet niet zeker meer of dit in E2007 ook mis ging], ik worstel met een ander probleem, zie mijn eerste bericht.... Deze is zeer zeker ook interessant [denk ik] zeker als het een BUG is....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan