• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help, fout in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeCor

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2005
Kan iemand mij helpen en zeggen wat er fout is in deze formule aub.

=SOMPRODUCT(($E$23:$E$4589<C5)*($B$23:$B$4589<>"")*--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;1)="T"));--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;1)="O"))

zonder de laatste ISTEKST werkt het, maar wanneer ik nogmaals alles met "RECHTS" "O" wil aftrekken werkt het niet meer? :confused:

Alvast bedankt.

Mvg,

Als ik goed tel zou het zo moeten zijn:
=SOMPRODUCT((($E$23:$E$4589<C5)*($B$23:$B$4589<>"")*--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;1)="T"));--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;1)="O"))

Help, fout in de formule

Hallo De Cor,

De formule van Thoralf zou zo meer eens goed kunnen zijn, maar volgens mij komt daar altijd 0 (nul) uit.

Misschien zoek je deze:
=SOMPRODUCT(($E$23:$E$4589<C5)*($B$23:$B$4589<>"")*(--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;1)="T")))+SOMPRODUCT(($E$23:$E$4589<C5)*($B$23:$B$4589<>"")*(--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;1)="O")))

Groet

Dirk

Thoralf,

Alvast bedankt, maar zo kom ik nog niet aan het juiste resultaat. Ik heb nu aparte berekening gemaakt voor "T" en "O" en nadien afgetrokken. Dit werkt.
Beter zou het nog zijn dat ik ipv enkel eindigen op "T" of "O", de 2 laatste letters kan nemen, bvb "ST" en "SO", weet je of dit kan en hoe?

Hoi Dirk,

bedankt.
Had perfect geweest, maar het laatste gedeelte met "O" wordt niet mee opgeteld.
Indien het niet gaat, zal ik ze wel apart nemen. Indien je zou weten hoe ik 2 letters kan nemen, daar zou ik ook mee geholpen zijn.

Beide nogmaals bedankt.

Mvg

Laatst bewerkt:
help enz

Hallo DeCor,

Dan zal het wel zo iets moeten zijn:
=SOMPRODUCT(($E$23:$E$4589<C5)*($B$23:$B$4589<>""))-SOMPRODUCT((--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;2)="ST")))-SOMPRODUCT((--ISTEKST($B$23:$B$4589)*(RECHTS($B$23:$B$4589;2)="SO")))

groet

Dirk

Dirk bedankt,

de 2 letters werkt perfect.
de formule berekening geeft nog niet de juiste uitkomst, reageert wel wanneer ik tekst met "SO" of "ST" toevoeg, maar wanneer de tekst niet voorkomt heb ik een negatieve waarde.

Mvg,

Help fout in de formule

Hallo DeCor,

Op basis van je formule in je startvraag heb ik een gokje gewaagd. Je hebt het ook over aftrekken, daar blijkt weinig van in je formule. Het probleem/de vraag is dus niet helemaal duidelijk. Heb je een klein voorbeeld in een bestand. Dat je nu een negatieve waarde krijgt, dat kan met de huidige formule.

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
Hallo Dirk,

Ik heb een voorbeeldbestandje erbij gedaan. Misschien dat dit duidelijker is.
Ik ben er van overtuigd dat de fout bij mij ligt :rolleyes:
Indien je te lang moet zoeken zal ik het wel in 2 stappen doen zoals in het voorbeeldje, maar het is toch altijd mooier in 1 formule :D

Bekijk bijlage test voor ST en SO.xls

Nogmaals bedankt,

Mvg

Hallo DeCor,

In de formule in cel D4 zit een foutje. Verder gewoon de formule aan elkaar plakken. Wellicht kan de formule korter, nog even kijken maar volgens mij gaat het zo goed:
=SOMPRODUCT(($B$1:$B$10<D1)*($A$1:$A$10<>""))-SOMPRODUCT(($B$1:$B$10<D1)*($A$1:$A$10<>"")*--ISTEKST($A$1:$A$10)*(RECHTS($A$1:$A$10;2)="ST"))-SOMPRODUCT(($B$1:$B$10<D1)*($A$1:$A$10<>"")*--ISTEKST($A$1:$A$10)*(RECHTS($A$1:$A$10;2)="SO"))

of iets korter:

=SOMPRODUCT(($B$1:$B$10<D1)*($A$1:$A$10<>""))-SOMPRODUCT(($B$1:$B$10<D1)*(RECHTS($A$1:$A$10;2)="ST"))-SOMPRODUCT(($B$1:$B$10<D1)*(RECHTS($A$1:$A$10;2)="SO"))

Groet

Dirk

Laatst bewerkt:
Hallo Dirk,

Nu zie ik de fout, "achteraf" lijkt het toch altijd makkelijk en dom van me :-(

Bedankt, werkt perfect nu.

mvg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan