HELP, HDD kapot!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raazno

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2013
Ik heb een nieuwe PC samengesteld en in de migratie process is 1 van mijn harddisks kapot gegaan. Hij is onzichtbaar in Win. Explorer en disk manager. Hij maakte lawaai (een soort ratelend stroom stootjes rrrrr rrrrrrrrrr rrrrr rrr) dus het is waarschijnlijk een hardware probleem. Ik heb hem eruit gedaan daarna.
Ik heb daar 2 partities waarvan de data van 1 kon ik net op tijd redden. De groote deel van andere partitie niet.

Het is 1TB Sansung HD103UJ. Ik ben bang dat het daar weinig valt te doen. Is dit een verloren zaak of kan het gerepareerd worden? Zo wel, kan ik dat zelf doen? Zo niet, waar kan het wel en wat zijn de kosten ongeveer. Bedankt.

Een hardeschijf van 1TB kost vermoedelijk iets minder dan €75.-. Je kan bij een professionele forensische lab de harde schijf laten uitlezen, dat kost een paar duizend Euros, en je weet niet voraf wat men nog kan lezen. Pragmatisch gezien: koop een nieuwe harde schijf, en maak in de toekomst backups...

Bedankt voor je reactie. Het gaat niet om een HDD, die heb ik er nog 3 stuks, het gaat om de data die erop stond, muziek vooral. Daarvan ben ik 200GB kwijt. Paar duizend euro,.. dat is dus niet de moeite waard..

Dat soort recoverytools werkt alleen als de HD ook zichtbaar is onder Windows. Bovendien zijn er ook gratis tools die dit kunnen, zoals Recuva
Als de HD niet te zien is onder Windows valt er bar weinig te herstellen, met welke tool dan ook.

Wordt de schijf nog wel wordt herkend in Windows, maar is niet meer leesbaar?
Je hoort ook de motor opstarten?
Zo niet dan einde verhaal = dure cleanroom reparatie.

Wordt de schijf nog wel wordt herkend in Windows, maar is niet meer leesbaar?
Je hoort ook de motor opstarten?
Zo niet dan einde verhaal = dure cleanroom reparatie.

Hij wordt niet herkend in Windows, hij is niet leesbaar maar ik hoor hem wel draaien en ratelen. Ik heb hem in oude PC met XP geprobeerd en in nieuwe met 7 maar zijn bestaan wordt nergens gezien. Ik ga misschien een identieke kopen (Marktplaats 30-40 euro) en de printplaatje verwissellen, misschien gaat ie dan wel..

Het ratelen duidt op een kop probleem.

Print verwisselen?
Dat werkt alleen als de schijf uit dezelfde fabriek komt en vrijwel dezelfde productie datum heeft.
Dat heeft te maken met de firmware {ingebakken software), die gelijk moet zijn.

als de sowtware nu identiek is of als het geen kwaad kan dat die verschillend is(waarschijnlijk is de kop in de hdd hetzelfde indien ook hetzelfde model), dan moet dat wel lukken, toch? Ik deed dit jaar geleden met de hdd uit laptop en de firmware was niet identiek, toch werkend achteraf, ik denk dat de prints hun firmware soms mogen verschillen(waarschijnlijk verschillend van merk).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan