help! ik kan geen partitie maken in fdisk!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lukev3

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2001
hallo,

Mijn harde schijf is helemaal leeg, misschien wel te leeg! want als ik een partitie wil maken op mijn harde schijf waar ik w98 op kan installeren, zegt ie dat dat niet kan omdat er niet genoeg ruimte is om dat te doen?!!
Het lijkt wel of ie die partitie dan wil maken op de diskette drive (daar staat nu ook een A voor: active) en daar zit mijn opstart diskkette in.
Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg hem niet aan de praat! Wie helpt mij??

Groeten Luke

booten met de disk erin,

dan

format C:

als dat klaar is, wederom booten met de disk erin en als'ie op a:> staat, dan type je in:

fdisk

Suc6 !

enne,

je geeft niet aan hoe handig je bent met fdisk...........

Als je daarmee niet zo handig bent, roep maar, ik weet nog een prima handleiding. (linkje)

ik ben verder niet zo heel bekend met fdisk, en als ik format c: wil doen zegt ie:

"format c: is not supported on c:"

Groet Luke

wil je maar een partitie verwijderen en moet een ander intact blijven of wil je meerdere partitities verwijderen om een grote er weer neer te zetten?

je moet allereerst wel de oude partities (verdamme rotwoord) verwijderen. als echt helemaal niet op die hard schijf moet blijven staan lun je misschien het beste een lowlevel format in het bios doen en vervolgens een primaire partitie aanmaken met de volledige ruimt van d harde schijf.

je kan ook de primaire partitie verwijderen maar dan koeten eerst alle logische partities verwijdert zijn en nog zoiets. dat weet ik niet meer....

db

db,

gelet op de vorige reactie van luke lijkt mij het e.e.a. te ingewikkeld.

Luke, het antwoord dat je pc geeft betekent m.i. dat je op C: staat en dan probeert een format commando uit te laten voeren. Dat zal idd. niet lukken op een lege hdd.

Wat je dus moet doen is bootdiskette in de drive stoppen, pc opstarten en als 'ie klaar is met opstarten, dan staat op je scherm

a:>

DAAR type je dan achter

fdisk

staat er wat anders dan a:>
hetgeen ik mij bijna niet kan voorstellen na een reboot, dan type je

a:

Trouwens, misschien is de hdd niet leeg en staat in het bios de bootvolgorde op C: A: D:, hetgeen betekent dat je pc vanaf HDD wilt opstarten..............

Kijk in de bios of de A-drive als 1e bootfevice staat genoemd.

Een fdisk handleiding zal ik zo even linken.

Het lijkt er wel op of er partities op staan die niet door fdisk herkend worden. Heb je geen cd met partition magic erop? Die herkent heel veel bestandsystemen.

Aanmaken van partities in dos gaat als volgt. Eerst de primaire partitie (er is altijd minimaal een primaire partitie nodig), dan een extended partitie, dan in de extended partitie logical drives.
Verwijderen in omgekeerde volgorde, dus eerst de logical drives, dan de extended partitie, dan de primaire.

Er kunnen maximaal 4 partities worden aangemaakt, dus maximaal drie primaire partities en een extended (waarin zoveel logical drives kunnen zitten als er letters in het alfabet zitten), of vier primaire partities.

Vergeet ook niet om de c: actief te maken in fdisk.

het probleem is ontstaan toen ik met partition magic aan de gang ging! Dat liep een beetje in de soep en toen heb ik mijn computer helemaal leeggehaald! Maar als ik nu een partitie wil maken, staat er al 1 partitie en dat is een active partitie (volgens mij de diskkette. Als ik nu een andere partitie wil maken zegt ie dat daaar geen ruimte voor is. Een vriend advisseerde mij om een bootable Partition magic cd te maken en deze dan te gbruiken om een partitie te maken en vervolgens windows te installeren. Maar dit werkt ook niet!

Staat/staan er bij Fdisk soms "non-dos" partitie(s)?

uhm nee, ik heb op dit moment geen partities meer

(ik ga overigens naar bed nu dus ik reageer vanavond niet meer, morgen ben ik terug! maar kom gerust met suggesties!)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door gast0225
ik KON de link niet (op tijd) plaatsen
Ik las het.
Helaas heb ik ook af en toe problemen met het plaatsen van antwoorden.:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan