HELP, laptop blijft vastlopen binnen 5 minuten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackyxkus

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2008
Hallo allemaal,

Ik heb het internet afgezocht naar eventuele antwoorden op mijn vraag, maar niets gevonden dat mij kan helpen.
Ik heb een 2/2.5 jaar oude laptop (ASUS) met windows vista home basic.
Verder weinig verstand van specificaties en dergelijke.

Sinds vanochtend blijft hij steeds vastlopen. Hij start gewoon op, maar daarna kan ik binnen 5 minuten niets meer. Ik heb hem net opgestart en niets gedaan, zelfs de muis niet bewogen, en toen ik net keek, deed ie al niets meer, kan nergens op klikken. Ook ctrl-alt-delete werkte niet meer, krijg zwart scherm.

Enig idee hoe ik mijn laptop kan redden? Er staan namelijk nog wat belangrijke bestanden op die ik écht niet kwijt wil.

Zou het, mocht er geen oplossing zijn, mogelijk zijn om zelf nog bestanden van mijn harde schijf te halen en over te zetten naar een andere computer/schijf (ik weet dat het mogelijk is, m'n zusje had na een crash haar laptop laten repareren, nieuwe schijf erin mét oude bestanden erop, maar ik wil geen vermogen betalen)

HELPHELPHELP! :(

al opgestart in veilige modus om te ontdekken wat het probleem kan zijn?

Ja, en toen heb ik systeemherstel gedaan, twee dagen terug gezet, toen er nog niets aan de hand was. Daarna liep ie al vast bij het aanmelden... :confused:

Eerste twee dingen die in mij opkomen..

1. Malware... zul je toch GOED voor moeten scannen

2. Overhit... Zul je de laptop voor open moeten halen

Heb je zelf ENIG idee wat het geweest kan zijn? Waar gebruikte je de laptop veel voor?

Ik heb een automatische scanner op m'n computer staan, die iedere dag scant, en hij heeft tot nu toe nog geen virussen ontdekt. Wel eens een jaartje geleden ofzo, maar toen heb ik op virus verwijderen geklikt en heb er nooit meer iets van gehoord.

Mijn computer gebruik ik verder overal voor.
Ik doe aan fotografie, alles staat er nog op, was/ben bezig een externe schijf te zoeken..
M'n muziek staat erop, documenten van school, spelletjes etc.
Maar nog wel voldoende geheugen en ik gebruik nooit alles tegelijk natuurlijk.

Kun je zien/testen of je computer oververhit is (geweest)?

Oh en geenidee, hij deed het vanochtend ineens nadat ik 'm opstartte

Laatst bewerkt:
Ik heb net, na opnieuw systeem te hebben terug gezet (5 dagen), mijn compute opgestart, met succes, heb een programmatje kunnen downloaden waarmee de temperatuur kan worden gemeten. het schommelt tussen de 65 en de 72, wat mij redelijk heet lijkt te zijn..

Ook zie ik nu ineens dat hij mijn virusscan (mcafee) blijft uitschakelen, waardoor ik onbeveiligd ben. Als ik op inschakelen druk, zet ie zichzelf binnen een seconde weer uit. Pas na zo'n 10 keer aanzetten, blijft ie aanstaan.

Nu weer gecrashed, temperatuur was 65.
Liep vast toen ik virusscan probeerde te openen.

Laatst bewerkt:
voelt de laptop heet aan? Is er een specifiek onderdeel dat bijv gloeiend heet wordt? Let daar op.

Als dat het geval is moet je hem sowieso van binnen schoonmaken. Hier kan je heel veel informatie over vinden op internet als je zoekt in het engels: "Laptop overheated gas" bijvoorbeeld op google. Ik heb gehoord dat dit zomaar 30 graden kan schelen.

De normale temperatuur verschilt per laptop maar volgens mij is 65/70 niet eens zo heel heet.

Verdachter vind ik nu je virusscanner. Een goede gratis virusscanner is Avira. Nog beter vind ik ESET NOD32 maar hiervoor heb je username en password nodig, die zijn te vinden op verschillende blogs op internet, maar dit is wel illegaal.

Ondertussen twee weken verder, doet m'n laptop nog steeds niet wat hij hoort te doen.

Heb heb een volle week niet aangeraakt, in de hoop dat rust 'm goed zou doen. Niet dus. Heb Avira geïnstalleerd, maar kan niet scannen, want hij loopt vast tijdens het scannen. Maximale aantal % was 47.

Ik heb het gister nogmaals geprobeerd, maar alleen nog in veilige modus kan ik langdurig gebuikmaken van mijn computer. Dit is natuurlijk ook niet ideaal, want scanners doen het hier niet omdat alleen de standaardprogramma's kunnen draaien.

Heeft er iemand nog een idee wat er aan de hand is, wat ik kan doen of wat dan ook?

x.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan