HELP! linuxprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker54

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2005
Hoi,

Ik heb mijn schijf gepartoineerd, linux erop, maar nu wil hij niet zo'n schermpje geven waarmee ik kan kiezen tussen windows en linux...

hoe moet ik dat doen? Of kan het ook met een bootable cd/floppy

abd, Karlo

om te kunnem kiezen welk besturingssysteem gestart moet worden ,moet een klein programmaatje geinstalleerd worden,dit is de bootloader.
in de bootloader kun je aangeven welk besturingssysteem je wil opstarten.bij het installeren van linux wordt hierom gevraagd.
bij de installatie zie je aan de linkerkant bootloader staan,aan de rechterkant kun je de besturingssystemen aanvinken,ook welke standaard gestart moet worden.
other is windows,veel suc6

Het ligt er ook aan wat je eerder hebt geïnstalleerd.
Als je eerst Linux installeert en erna Windows wordt de boot sector zo overschreven door windows dat je Linux alleen nog maar met een opstartdiskette kunt opstarten.
Of je kan het later nog veranderen, maar daar weet ik verder helaas niets van.

Als je een opstartdiskette voor Linux gemaakt hebt, kun je er weer bij komen. Wanneer je dan weer in Linux zit kun je via het configuratiecentrum alsnog een bootloader installeren.
Mocht je geen opstartdiskette of cdrom hebben, dan is er nog wel een manier om het te doen, maar dat gaat een heel lang verhaal worden. Wellicht loont het dan eerder de moeite om je linux installatie overnieuw te doen en dan wel meteen de bootloader te installeren. Die moet dan op de MBR worden geinstalleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan