• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help matrix formule (?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost1990

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2006
Goedemiddag allemaal!

Ik ben bezig met het maken van een xls sheet waarin medewerkers in tab 1 data moeten invoeren, tab 2 zou dan een resultaat moeten geven.
Ik heb e.e.a. geprobeerd d.m.v. index functie in combinatie met vergelijken of vert./horiz.zoeken maar kom er niet uit. Een ALS functie wordt veel te uitgebreid aangezien het om 200+ regels gaat. Ik denk dat een matrix formule uitkomst moet bieden maar ook daarmee krijg ik niet het gewenste resultaat.
Het idee is als volgt:
Op tab 1 staat in kolom A en B een staffel waar in iedere regel een minimum en maximum gewicht staat genoteerd. Deze staffel is statisch, moet blijven staan. Naast deze staffel moeten tarieven komen te staan op basis van data die in tab 2 in wordt gevuld.
Op tab 2 moet door de gebruiker in kolom A een maximum gewicht ingevuld worden en in de volgende kolommen moeten tarieven ingevuld worden.
Het hoogste op tab 2 ingevulde tarief moet op tab 1 in de juiste regel ingevuld worden. Voorbeeld:
In tab 2 wordt in cel a3 20 kg ingevuld met daarnaast €15,- en in cel a4 23 kg met daarnaast €18,-. Een formule moet dit in tab 1, cel f3, staffel 0 - 25 het hoogste tarief, €18,- invullen.

Het betreffende bestand heb ik bijgevoegd. Ik ben heel benieuwd of jullie een oplossing voor mij hebben!

Bijlagen

hallo Joost,

deze in F3 en afsluiten met ctrl,shift,enter
=MAX('Tab 2'!$B$3:$B$282*('Tab 2'!$A$3:$A$282>'Tab 1'!$A3)*('Tab 2'!$A$3:$A$282<='Tab 1'!$B3))
je kunt hem dan naar beneden doortrekken.

let op: in je tabel staat steeds
van 0 tot 25
van 26 tot 50
enz

maak daarvan

van 0 tot 25
van 25 tot 50
enz

Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Bedankt voor je bericht! Ik heb de formule toegepast maar geeft nog niet helemaal het gewenste resultaat.
Cel F5 resulteert nu in €0,- maar zou moeten resulteren in €100,-.

Klopt, was misschien niet duidelijk omschreven in mijn vraag..
In dat geval moet hij altijd het eerstvolgende hoogste tarief pakken. In dit geval dus het 80 kg tarief van tab 2 naast 75 kg van tab 1 zetten.

Ik denk dat het op te lossen is door in de formule mee te nemen dat de staffel boven 80 kg, in dit geval 46 kg, het minimum is. Alles tussen 46 - 80 kg moet in tab 1 ingevuld worden met 100,-.

Met verticaal zoeken werkt het niet.
Kijk maar naar 45 - 50 kg in tab 2 en zie wat er in wordt gevuld bij 25 - 50 in tab 1.

Ik heb nog een variant gemaakt die in de buurt komt... Zie voorbeeld.
Echter, vanaf 200 t/m 475 kg toont hij 200,- in plaats van 225,- en vanaf 500 kg blijft hij doorgaan met 225,- invullen terwijl hij daar moet stoppen.

Bekijk bijlage Voorbeeld-4.xlsx

Ik heb geen idee wat je gedaan hebt, ben niet thuis in VBA, moet ik maar eens de tijd voor gaan nemen...!
Dit ziet er goed uit, ben er nu bijna! De tarieven die ingevuld worden zijn goed, echter het invul sheet (tab 2 dus) kan ook verder ingevuld worden. De horizontale oranje lijn met witte cijfers betreffen postcodes. In tab 2 kan voor iedere postcode een andere prijs ingevuld worden. Ik had in het eerste voorbeeld sheet kolom C al ingevuld. Heb wat meer data ingevuld en je formule wat aangepast maar dat werkt niet.

Bijlagen

Geweldig, hij werkt! Bedankt!

Hulp vragen gaat voor mij verder dan alleen een oplossing aangereikt krijgen, ik zou er graag van willen leren zodat ik dit zelf in de toekomst toe kan passen... heb je een korte uitleg voor me hoe je dit op hebt gelost of tips waar ik e.e.a. kan lezen om dit te leren?

Hoi Sylvester,
Is het mogelijk om de formule aan te passen zodat hij ook naar de ingevulde getallen (dit zijn postcodes) kijkt in de oranje horizontale balk?

De getallen in tab 1 blijven altijd in dezelfde volgorde staan maar de ingevoerde getallen in de horizontale oranje balk in tab 2 staan wel eens door elkaar en soms ontbreken er getallen. Ik kan wel een extra tab maken waar alles zo gezet wordt dat het voor de door jou gemaakte VBA formule goed uitleesbaar is en het resultaat klopt maar het mooiste zou zijn als de vba formule hier zelf al naar kijkt.
Voorbeeld: in tab 2 worden alleen postcodes 01, 20 en 30 ingevuld. Deze staan direct naast elkaar met tarieven eronder. Ik zou graag in tab 1 als resultaat willen zien dat 01 is ingevuld, 02 t/m 19 niet, 20 wel, 21-29 niet, 30 wel etc.

Hoor het graag!!

Als ik nu in de oranje balk in tab 2 in cel F2 bijvoorbeeld "08" in zou typen, dan zou onder 08 (cel N2) in tab 1 de tarieven moeten komen te staan die in tab 2 onder F2 staan. Dat gebeurt op dit moment nog niet, ook niet met de aanpassing.

Werkt perfect! Bedankt voor je hulp :) Mochten er onverhoopt toch problemen voordoen dan meld ik me hier weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan