Help met sprybarmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcelpostma

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Berichten
20
Goedenmiddag

Ik ben bezig met een website, die heb ik al een tijdje in beheer alleen ik probeer al een half jaar een srybar menu te maken.
Alleen lukt het niet zoals ik het wil.
Ben op dit gebied met dreamweaver nog een beginner maar na een half jaar google-en en zelfs betaalde sprybars, heb ik nog niks voor elkaar..
Zoek dus iemand die mij wil helpen en wat waarschijnlijk dus enige tijd in beslag gaat nemen.
Alvast zeer dankbaar voor iemands hulp.

Vriendelijke groet
Marcel Postma
 
Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

Als je het met DW doet dan kun je insert --> spry --> sprymenubar doen ....
 
Hallo Marcel,

Als je het met DW doet dan kun je insert --> spry --> sprymenubar doen ....

Zover was ik al, alleen als ik die in mn header plaats, dan beland het uitscroll menu achter mn eigelijke pagina, en het menu blijft dan ook niet bestaan maar de volledige header wordt dan overgenomen door de link, als je berijpt wat ik bedoel
 
Hmmmmmmmm??
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, gebruik je frames?
 
Ja, heb de site een tijd terug overgenomen en wil deze dus aanpassen.
Hij is inderdaad opgebouwd uit frames.
http://www.dttc.nl zo is ie nu origineel
In de bovenste wil ik dus een sprybar hebben, alleen dat blijft dan ook alleen in het bovenste.
Als je dan een link aanklikt dan opent zich in het bovenste frame de pagina, en verdwijnt dan ook het menu.

Zo iets duidelijker uitgelegd haha?
Af en toe wel wartaal met mij geloof ik ;)

Ik kan zo eventueel ook wel ff de sprybar plaatsen zodat je kunt zien wat mijn probleem is
 
Als je een link aanmaakt in de menubar dan kun je bij de properties wel aangeven waar de pagina geopend moet worden (target).
Maar het menu opent natuurlijk naar beneden in de pagina en omdat de pagina van je header heel smal is valt ie dus weg, ik zou niet weten hoe je 'm over een ander frame heen zou moeten "tillen".
Sowieso zou ik zeggen weg met de frames!
 
Als je een link aanmaakt in de menubar dan kun je bij de properties wel aangeven waar de pagina geopend moet worden (target).
Maar het menu opent natuurlijk naar beneden in de pagina en omdat de pagina van je header heel smal is valt ie dus weg, ik zou niet weten hoe je 'm over een ander frame heen zou moeten "tillen".
Sowieso zou ik zeggen weg met de frames!

deel 1.
En wat zou je moeten invullen bij target dan? want er verschijnen dan geen opties, die je normaal wel ziet. Bij de link heb ik wel gewoon ../home.nl (voorbeeld) ingevuld.

deel 2.
Ik had al ergens een x iets gelezen dat het vrij lastig kan zijn met frames.
Maar hoe moet ik dan de pagina opbouw doen, het frame gedeelte kopieren en elke pagina weer plakken ofzo?

Optie 1
Ik kan misschien ook gewoon in het hoofdframe de sprybar plaatsen? Dat ik het beovenste frame ongemoeid laat? of gaat dat ten koste van de lay out?
 
Als je de frames wilt weghalen dan kun je het makkelijkst een template maken met de navigatie dan bovenin, achtergrond, en dergelijke dingen welke je op elke pagina terug wilt zien. Dan extra pagina's aanmaken, template toepassen en de gegevens copieren en plakken in het bewerkbare gedeelte.
Dan heb je wel meteen een nieuwe, strakke website!

Als je toch de frames wilt behouden en weinig wilt veranderen is het misschien een idee om het menu aan de linkerkant te plaatsen en dan bovenin alleen maar mooie foto's.
 
Als je een link aanmaakt in de menubar dan kun je bij de properties wel aangeven waar de pagina geopend moet worden (target).
Maar het menu opent natuurlijk naar beneden in de pagina en omdat de pagina van je header heel smal is valt ie dus weg, ik zou niet weten hoe je 'm over een ander frame heen zou moeten "tillen".
Sowieso zou ik zeggen weg met de frames!

Als je de frames wilt weghalen dan kun je het makkelijkst een template maken met de navigatie dan bovenin, achtergrond, en dergelijke dingen welke je op elke pagina terug wilt zien. Dan extra pagina's aanmaken, template toepassen en de gegevens copieren en plakken in het bewerkbare gedeelte.
Dan heb je wel meteen een nieuwe, strakke website!

Als je toch de frames wilt behouden en weinig wilt veranderen is het misschien een idee om het menu aan de linkerkant te plaatsen en dan bovenin alleen maar mooie foto's.

Hmm, het eerste klinkt wel het best maar dat gaat nog een hele opgave worden, dat is een website bouwen ipv onderhouden. Ben zlefs niet bekend met het woord template.

Het verticale menu is een optie, maar ik ben anti verticale menu's, vind ik niet zo mooi, en ook het linker gedeelte is een frame, dus loop ik tegen dezelfde problemen aan waarschijnlijk. Zover ik weet is dat een frame bestaande uit submenus.

Als er toch weinig opties zijn, misschien eerst maar oplossing 2 en dan gaan bouwen aan optie 1.

In ieder geval bedankt voor je hulp, en mocht je nog een idee hebben.. ik sta ervoor open :)

groet
 
Optie 2 vergeten en meteen voor optie 1 gaan, zou ik zeggen. Geen kostbare tijd verliezen.

Gelijk heb je, het is even werk (wat best wel meevalt als je eenmaal de template hebt) maar dan ben je wel weer helemaal up-to-date en heb je een mooie site voor de toekomst want deze is toch wel een heel klein beetje ietsie-pietsie achterhaald (bedoel ik niet vervelend hoor).

Veel met (stock)foto's werken, dat spreekt altijd aan.

Als je nog hulp nodig hebt dan hoor/lees ik het nog wel.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Optie 2 vergeten en meteen voor optie 1 gaan, zou ik zeggen. Geen kostbare tijd verliezen.

Gelijk heb je, het is even werk (wat best wel meevalt als je eenmaal de template hebt) maar dan ben je wel weer helemaal up-to-date en heb je een mooie site voor de toekomst want deze is toch wel een heel klein beetje ietsie-pietsie achterhaald (bedoel ik niet vervelend hoor).

Veel met (stock)foto's werken, dat spreekt altijd aan.

Als je nog hulp nodig hebt dan hoor/lees ik het nog wel.
Succes!

Sta open voor suggesties, dus absoluut niet vervelend, ook de reden waarom ik dingen wil veranderen ;)
Nog 1 ding voordat ik aan de slag ga, wat is (stock)?

en je hoort waarschijnlijk nog wel van me, ik ga eens op zoek naar wat template is
 
Stockphotography, hier vind je mooie professionele foto's. Ik vind dit altijd mooi om te gebruiken omdat het meteen een professionele uitstraling geeft, de foto's van de vereniging kun je dan tussendoor verwerken of in een foto-album)

even googlen op stockphoto en kijken welke jou het meest aanspreekt.

TEMPLATE:


file --> new --> html template

dan heb je een pagina waar je gewoon alles kunt plaatsen wat je op elke pagina wilt terugzien (in ieder geval natuurlijk je menu bovenin)

insert --> template objects --> editable region
(region: deze is op elke pagina aan te passen, zoals tekst, een vaste plaats voor foto's enz.)
(voor elke item een region - tekst, foto1, foto2, slogan)
 
Laatst bewerkt:
Stockphotography, hier vind je mooie professionele foto's. Ik vind dit altijd mooi om te gebruiken omdat het meteen een professionele uitstraling geeft, de foto's van de vereniging kun je dan tussendoor verwerken of in een foto-album)

even googlen op stockphoto en kijken welke jou het meest aanspreekt.

TEMPLATE:


file --> new --> html template

dan heb je een pagina waar je gewoon alles kunt plaatsen wat je op elke pagina wilt terugzien (in ieder geval natuurlijk je menu bovenin)

insert --> template objects --> editable region
(region: deze is op elke pagina aan te passen, zoals tekst, een vaste plaats voor foto's enz.)
(voor elke item een region - tekst, foto1, foto2, slogan)

En is het in mijn geval handig om een bestaande free templates te nemen via google, opf zeg je van bouw gewoon lekker zelf 1 op?
Die stockfot's komt idd wel proffesioneel over en bied inderdaad wel leuk materiaal om op de homepgae te plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Ik zou 'm zelf bouwen, maar ik weet niet wat er op internet te krijgen is. Misschien voor jou makkelijker maar natuurlijk dan niet exclusief. Het is even een afweging, als je er een vindt welke echt heel mooi is dan is het het overwegen waard.
 
Ik zou 'm zelf bouwen, maar ik weet niet wat er op internet te krijgen is. Misschien voor jou makkelijker maar natuurlijk dan niet exclusief. Het is even een afweging, als je er een vindt welke echt heel mooi is dan is het het overwegen waard.

Dat is wel een punt.
Maar als ik nou volgend voorbeeld neem:
http://www.templatemonster.com/flash-templates/30556.html
Geeft dat toch wel een modern en flitsend iets.
Alleen moet ik zo iets gratis hebben, en vermoed dat dit nog ff te hoog gegrepen is voor mij om zelf te maken...
En dan ipv de auto de tafeltennis style

En je mag oprecht je mening geven
 
Heel mooi, maar afgezien van Dreamweaver moet je dan ook verstand van flash hebben want dit is een flash-bestand welke je dan moet gaan aanpassen.
 
Heel mooi, maar afgezien van Dreamweaver moet je dan ook verstand van flash hebben want dit is een flash-bestand welke je dan moet gaan aanpassen.

Dus zal iemand moeten inhuren waarschijnlijk want voordat ik zelf zo ver ben....
 
Welnee, als je een beetje verstand van dreamweaver hebt dan komt het helemaal goed.
Ik probeer je er wel doorheen te loodsen.

We beginnen gewoon met die template en de grove opzet dan kun je het daarna gaan invullen.
Weet je wel een beetje hoe DW werkt?

(ik moet nu nog even werken, dus volgende keer verder als je wilt)
 
Welnee, als je een beetje verstand van dreamweaver hebt dan komt het helemaal goed.
Ik probeer je er wel doorheen te loodsen.

We beginnen gewoon met die template en de grove opzet dan kun je het daarna gaan invullen.
Weet je wel een beetje hoe DW werkt?

(ik moet nu nog even werken, dus volgende keer verder als je wilt)

Ik heb wel een beetje verstand van dreamweaver..
Het aanpassen van de site ging me altijd goed af.

Fijn dat je me er mee wilt ondersteunen, kan ik zeer waarderen!!
En ik vind het leuk om te leren!

Dus we gaan van start met een eigen template te maken,
ik heb al wel wat kleine ideetjes in mn hoofd hoe ik het graag een beetje zou willen hebben..
Het is alleen soms met mij wat lastig af te stemmen wanneer ik tijd heb, maar we proberen het gewoon!
 
Het handige van een template is dat als je iets wilt veranderen wat op elke pagina zichtbaar moet zijn, dat je dat dan alleen in de template hoeft te doen, de pagina's die hieraan gekoppeld zijn worden dan automatisch (bij opslaan) ge-update. Als je 5 pagina's of zo hebt kun je nog wel copy & paste doen, maar bij 40, 50 pagina's is zo'n template echt super handig!

Nou, daar gaan we dan ...
(ik weet eigenlijk niet of dit hier op het forum kan, maar dat merken we wel ... )

file --> new --> html template

er verschijnt dan een blanco pagina en hier ga je dan alle content in tabellen plaatsen welke je wilt dat op elke pagina te zien is. Bijvoorbeeld achtergrond, naam, logo, nieuwsitems, misschien inschrijven nieuwsbrief, onderaan wellicht contactgegevens, enz. enz.

O ja, natuurlijk even opslaan .... als je nog geen editable regions hebt ingevoegd vraagt ie of je wel zeker weet dat je wilt opslaan. Natuurlijk wil je dat! Naam geven ("basic" bijvoorbeeld), DW maakt zelf een mapje aan waar ie 'm in opslaat.

Op de plaats waar je wilt dat je op elke pagina afzonderlijk iets wilt invullen als zijnde tekst, foto's, etc. doe je ...

insert --> template objects --> editable region

Er verschijnt dan groen icoontje.


Als je dan nog even alvast een pagina aanmaakt, dan kun je die even checken op de werking ....

file --> new --> html --> modify --> templates --> apply template to page --> "basic" kiezen

Dan krijg je alles te zien wat je op de template hebt gemaakt maar ..... hier kun je niets mee! Alleen op het gedeelte waar je die editable region hebt ingevoerd kun je content plaatsen.


Het is vast een begin, ik moet nu weg ...

Maak je trouwens gebruik van een extern style sheet voor tekst, achtergrond en zo?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan