Help met sprybarmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het handige van een template is dat als je iets wilt veranderen wat op elke pagina zichtbaar moet zijn, dat je dat dan alleen in de template hoeft te doen, de pagina's die hieraan gekoppeld zijn worden dan automatisch (bij opslaan) ge-update. Als je 5 pagina's of zo hebt kun je nog wel copy & paste doen, maar bij 40, 50 pagina's is zo'n template echt super handig!

Nou, daar gaan we dan ...
(ik weet eigenlijk niet of dit hier op het forum kan, maar dat merken we wel ... )

file --> new --> html template

er verschijnt dan een blanco pagina en hier ga je dan alle content in tabellen plaatsen welke je wilt dat op elke pagina te zien is. Bijvoorbeeld achtergrond, naam, logo, nieuwsitems, misschien inschrijven nieuwsbrief, onderaan wellicht contactgegevens, enz. enz.

O ja, natuurlijk even opslaan .... als je nog geen editable regions hebt ingevoegd vraagt ie of je wel zeker weet dat je wilt opslaan. Natuurlijk wil je dat! Naam geven ("basic" bijvoorbeeld), DW maakt zelf een mapje aan waar ie 'm in opslaat.

Op de plaats waar je wilt dat je op elke pagina afzonderlijk iets wilt invullen als zijnde tekst, foto's, etc. doe je ...

insert --> template objects --> editable region

Er verschijnt dan groen icoontje.


Als je dan nog even alvast een pagina aanmaakt, dan kun je die even checken op de werking ....

file --> new --> html --> modify --> templates --> apply template to page --> "basic" kiezen

Dan krijg je alles te zien wat je op de template hebt gemaakt maar ..... hier kun je niets mee! Alleen op het gedeelte waar je die editable region hebt ingevoerd kun je content plaatsen.


Het is vast een begin, ik moet nu weg ...

Maak je trouwens gebruik van een extern style sheet voor tekst, achtergrond en zo?

Heb een basis gemaakt.. Ik loop nu vast met een pagina maken voor de werking.
Ik heb dreamweaver cs5 en kan nergens die modify vinden, laat staan dat ik de rest kan doen.
Is het mogelijk dat ik de basis aan je kan laten zien of ik nu wel op de goede weg ben? Ik werk namelijk met design in dreamweaver en niet met code. Tevens voor de professionaliteit dat je kan zien dat ik goed op weg ben?
Werk trouwens met een ftp server mocht je daar nog wat aan hebben

Groet
 
Mooi, CS5! Ik ga ook upgraden, maar heb het nu nog niet (dus daar hebben we dan niet zo veel aan hè).

Tja, dan hebben we even een klein probleempje .......... maar ik denk niet dat Adobe dat eruit heeft gehaald dus een troost is dat het ergens moet zitten. Maar waar?

Bij CS4 staat het helemaal bovenin de taakbalk, vanaf de linkerkant van je scherm:
dreamweaver | file | edit | view | insert | MODIFY | format | commands ........

Wat overigens ook nog kan is:

template (dwt-bestand) openen --> blanco html pagina openen (wel of niet al opgeslagen, maakt niet uit) --> in het scherm (bij mij rechts) file/assets/snippets staat meestal het tabblad files actief, hier maak je assets actief --> aan de linkerkant staan icoontjes --> een na onderste (bij mij dan) is een klein pagina'tje, als je er even boven hangt dan zie je "templates" --> actief maken --> rechts zie je dan aan de bovenkant van het deelscherm een voorbeeld van de template --> deze sleep je met je muis naar je nieuwe html pagina en VOILA!

Als dat eenmaal gelukt is kun je 'm op internet plaatsen en kan ik het ook zien (even in een aparte map natuurlijk zodat de bezoekers het nog niet kunnen zien totdat alles klaar is. Dan kun je meteen zelf af en toe ook in verschillende browsers testen).
Wat ik meestal doe als ik een site vernieuw is een map aanmaken in de bestaande site met daarin alles weer in andere mappen enzo zoals de site er officieel uit moet komen te zien. Tussendoor publiceren, dan kun je makkelijk kijken of alles netjes op internet werkt. Als de site dan helemaal klaar is hoef je alleen de index-pagina te verplaatsen en ben je zo in een keer klaar.
Bij jou zou de nieuwe map bijvoorbeeld "tafeltennis" kunnen heten, dan krijg je http://www.dttc.nl/tafeltennis waar je dan alles kunt testen.

Als het echt niet lukt kun je dan niet bij "help" de vraag intoetsen "apply template to page"?
 
Laatst bewerkt:
Mooi, CS5! Ik ga ook upgraden, maar heb het nu nog niet (dus daar hebben we dan niet zo veel aan hè).

Tja, dan hebben we even een klein probleempje .......... maar ik denk niet dat Adobe dat eruit heeft gehaald dus een troost is dat het ergens moet zitten. Maar waar?

Bij CS4 staat het helemaal bovenin de taakbalk, vanaf de linkerkant van je scherm:
dreamweaver | file | edit | view | insert | MODIFY | format | commands ........

Wat overigens ook nog kan is:

template (dwt-bestand) openen --> blanco html pagina openen (wel of niet al opgeslagen, maakt niet uit) --> in het scherm (bij mij rechts) file/assets/snippets staat meestal het tabblad files actief, hier maak je assets actief --> aan de linkerkant staan icoontjes --> een na onderste (bij mij dan) is een klein pagina'tje, als je er even boven hangt dan zie je "templates" --> actief maken --> rechts zie je dan aan de bovenkant van het deelscherm een voorbeeld van de template --> deze sleep je met je muis naar je nieuwe html pagina en VOILA!

Als dat eenmaal gelukt is kun je 'm op internet plaatsen en kan ik het ook zien (even in een aparte map natuurlijk zodat de bezoekers het nog niet kunnen zien totdat alles klaar is. Dan kun je meteen zelf af en toe ook in verschillende browsers testen).
Wat ik meestal doe als ik een site vernieuw is een map aanmaken in de bestaande site met daarin alles weer in andere mappen enzo zoals de site er officieel uit moet komen te zien. Tussendoor publiceren, dan kun je makkelijk kijken of alles netjes op internet werkt. Als de site dan helemaal klaar is hoef je alleen de index-pagina te verplaatsen en ben je zo in een keer klaar.
Bij jou zou de nieuwe map bijvoorbeeld "tafeltennis" kunnen heten, dan krijg je http://www.dttc.nl/tafeltennis waar je dan alles kunt testen.

Als het echt niet lukt kun je dan niet bij "help" de vraag intoetsen "apply template to page"?

ben nog ff aan het vogelen..
die modify bovenin heb ik gevonden.
maar krijg dan dit: zie bijlage

Update: gelukt
Ik moest de "basic" pagina nog opslaan asl template.

Update:
heb een map gemaakt in mijn ftp: alleen als je basic aanklikt zie je alleen maar frames en niet de schtergrond etc wat ik al heb gemaakt plus de indeling, beetje raar.
 

Bijlagen

  • printscreen.jpg
    printscreen.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
ben nog ff aan het vogelen..
die modify bovenin heb ik gevonden.
maar krijg dan dit: zie bijlage

Update: gelukt
Ik moest de "basic" pagina nog opslaan asl template.

Update:
heb een map gemaakt in mijn ftp: alleen als je basic aanklikt zie je alleen maar frames en niet de schtergrond etc wat ik al heb gemaakt plus de indeling, beetje raar.

Voeg een printscreen toe van hoe ik het een beetje voor me zie: printscreen3printscreen3.jpg
 
ben nog ff aan het vogelen..
die modify bovenin heb ik gevonden.
maar krijg dan dit: zie bijlage

Update: gelukt
Ik moest de "basic" pagina nog opslaan asl template.

Update:
heb een map gemaakt in mijn ftp: alleen als je basic aanklikt zie je alleen maar frames en niet de schtergrond etc wat ik al heb gemaakt plus de indeling, beetje raar.

Ik snap het niet. Is je basic de template-pagina of een html-test pagina waaraan je de template hebt gekoppeld?
Op je screenshot zie ik de template met achtergrond. Ziet er al heel flitsend uit!
 
Ik snap het niet. Is je basic de template-pagina of een html-test pagina waaraan je de template hebt gekoppeld?
Op je screenshot zie ik de template met achtergrond. Ziet er al heel flitsend uit!

basic is de template-pagina, die ik ook als template pagina heb opgeslagen.
Alle plaatjes en menus moeten nog wel opnieuw en goed, maar daar heb ik jou hulp nog voor nodig, maar ik dacht maak alvast maar een opzetje.

C:\Users\marcel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\95S0NS3J\basic[2].dwt

dit is de url van basic pagina vanaf de ftp-map. Zo te zien gaat hier wat fout, want hij lijkt wel gekoppeld aan mijn C-schijf, de site heb ik op mijn comp op D-schijf. Maar volgens mij moet de url toch echt naar de ftp linken, en niet linken naar mijn computer?
 
En als je de nieuwe map upload naar de site? dan kan ik 'm gewoon in de browser zien ...
 
Gewoon binnen dttc.nl een nieuwe map aanmaken en daar alles inzetten, dus nu heb je binnen de site mappen als zijnde images, enz.
Dan krijg je dus een nieuwe map "tafeltennis" (of zoiets), hierbinnen kun je dan mappen aanmaken als zijnde img (voor al je nieuwe images, zoals background en background2 welke nu los staan), buttons, sponsoren en templates (in die templates-map zou eigenlijk je basic.dwt moeten staan). Als je de hele map "tafeltennis" dan gewoon publiceert dan kan ik de site zien vanaf http://www.dttc.nl/tafeltennis/home.html (en zo kun je 'm dan zelf ook gaan testen).

Overigens, volgens mij kun je op internet beter geen spaties gebruiken (is mij althans geleerd) want dan krijg je daar dan elke keer 20% of zo te staan. Als je dus "site nieuw" wilt gebruiken, dan krijg je "sitenieuw" of (beter te lezen) "SiteNieuw".
 
Gewoon binnen dttc.nl een nieuwe map aanmaken en daar alles inzetten, dus nu heb je binnen de site mappen als zijnde images, enz.
Dan krijg je dus een nieuwe map "tafeltennis" (of zoiets), hierbinnen kun je dan mappen aanmaken als zijnde img (voor al je nieuwe images, zoals background en background2 welke nu los staan), buttons, sponsoren en templates (in die templates-map zou eigenlijk je basic.dwt moeten staan). Als je de hele map "tafeltennis" dan gewoon publiceert dan kan ik de site zien vanaf http://www.dttc.nl/tafeltennis/home.html (en zo kun je 'm dan zelf ook gaan testen).

Overigens, volgens mij kun je op internet beter geen spaties gebruiken (is mij althans geleerd) want dan krijg je daar dan elke keer 20% of zo te staan. Als je dus "site nieuw" wilt gebruiken, dan krijg je "sitenieuw" of (beter te lezen) "SiteNieuw".

gedaan, maar heb niet de indruk dat ie nu werkt
prt6.jpgprt 5.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan