• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

HELP MIJ:) complexe formule bouwen EXCEL

Status
Niet open voor verdere reacties.

woodyverm

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2014
Beste,

Ik ben bezig met een verbeter voorstel voor een werkproces en gebruik hierbij het hulpprogramma Excel.

Momenteel heb ik in Excel fictieve orders opgesteld met daarbij de benodigde artikelen en aantallen.

Het doel is om Excel te laten berekenen welke doos het geschikts is en hoeveel dozen(colli) er in totaal nodig zijn per order.

Hierbij heb ik de volgende gegevens:

- Orderlijst

- afmetingen standaard dozen

- afmetingen alle verschillende artikelen

- per maat doos berekend hoe vaak elk artikel er in past.

Dit is allemaal te vinden op Blad1 in de Excel file(zie bijlage)

Nu rest mij nog een formule te ontwikkelen die ervoor zorgt dat er per order wordt aangegeven welke dozen er nodig zijn en hoeveel.

In blad 3 en 4 is al een begin gemaakt met en bouwen van de formule. Nu is het mij gelukt om de benodigde artikelen toe te wijzen aan een doos bij x aantal.

Zijn er mensen die mij hiermee kunnen helpen?

Ik kijk uit naar de reacties.

Groetjes,

Wouter
Bekijk bijlage Formule opbouw DPD verbeterproces.xlsx

Wouter,

Je programma is niet erg nuttig, je gaat er bijvoorbeeld van uit dat voor een order alle dozen aan elkaar gelijk moeten zijn,
het kan best zijn dat een order van 9 stuks echter het best kan worden opgeslagen in twee dozen van 4 stuks en een doos van
1 stuk waardoor je dus gebruik maakt van twee verschillende dozen.
Verder ga je er van uit dat een onderdeel maar op een manier in een doos kan, het kan best zijn dat een onderdeel in een doos past
maar als je hem op zijn kant zet kunnen er twee in, je programma houdt hier geen rekening mee.
Tenslotte hou je er geen rekening mee dat als er meerdere soorten onderdelen in een order zitten deze in dezelfde doos mee kunnen.
Ook hier houd je geen rekening mee in je programma.
Ik zou aan het hele programma niet beginnen, de vraagstelling is hier veel te complex voor en de mensen in het magazijn zitten
hier waarschijnlijk ook niet te wachten op een lijst waarop staat in welke doos ze welk onderdeel moeten doen.

Veel Succes.

Bedankt voor je antwoord. In het huidige programmatje in Blad4 van de excel file zie je dat je niet altijd gebruik hoeft te maken van 1 maat doos.
Als je bijvoorbeeld 9 stuks nodig hebt geeft de formule aan dat je het beste 1 doos waar max. 8 stuks in passen kunt pakken en 1 doos waar max. 1 stuk in past.

Beste Piet,

Ten eerste bedankt dat je de tijd hebt genomen om naar het bestand te kijken.

Nu zie ik dat jij ook heb berekend hoe vaak 1 artikel in 1 doos past.
Mijn vraag is nu wat is het verschil tussen jou en mijn berekening?

Zou je misschien in stappen kunnen aangeven hoe jij tot die berekening bent gekomen?

Ik kijk uit naar je reactie

Edit:

Ik snap het verschil inmiddels wel tussen jou en mij berekening.
Met jou berekening houd je rekening met dat als je een product draait deze dan wel past:) correct me if im wrong

Alleen zijn dit nu nog fictieve orders en maten. Als ik straks de echte cijfers en maten heb moet ik de berekening die jij hebt gemaakt zelf kunnen maken.
vandaar dat ik wil weten welke stappen jij hebt ondernomen om het te bereiken?

Laatst bewerkt:
Ik heb in VBA een functie gemaakt.
Die kun je vinden in de VBA Editor (Alt+F11) in Module 1
Die functie krijgt 6 parameters mee:
Doos L,B,H en Blok L,B,H
Er zijn 6 mogelijkheden om de blokken in de doos te passen.
1. L - B - H
2. L - H - B
3. B - L - H
4. B - H - L
5. H - L - B
6. H - B - L
Het aantal keer dat een blok in doos past per orientatie is: INTEGER(doosafmeting / blokafmeting)
Het aantal blokken in een doos is dan N1 * N2 * N3
Bij het berekenen van de 6 varianten onthou ik steeds het maximum aantal MX
Uiteindelijk in MX het maximale aantal blokken dat in de doos past.
Hierbij de VBA code:
Code:
Function N_max(DL, DB, DH, BL, BB, BH)
  n = Int(DL / BL) * Int(DB / BB) * Int(DH / BH)
  If n > mx Then mx = n
  n = Int(DL / BL) * Int(DB / BH) * Int(DH / BB)
  If n > mx Then mx = n
  n = Int(DL / BB) * Int(DB / BL) * Int(DH / BH)
  If n > mx Then mx = n
  n = Int(DL / BB) * Int(DB / BH) * Int(DH / BL)
  If n > mx Then mx = n
  n = Int(DL / BH) * Int(DB / BL) * Int(DH / BB)
  If n > mx Then mx = n
  n = Int(DL / BH) * Int(DB / BB) * Int(DH / BL)
  If n > mx Then mx = n
  N_max = mx
End Function

Beste Piet,

Bedankt voor je uitleg ik snap het nu!
Zou ik als ik in mijn vervolgstappen nog is een keer vast loop jou een PM mogen sturen met mijn vraag?

groetjes

Beste Piet,

Helaas kan ik geen PM berichten sturen.
Momenteel ben ik erachter gekomen dat het nog complexer is dan ik in eerste instantie dacht.

Mijn vraag is aan jou: Met jou huidige kennis en ervaring met Excel, hoelang schat jij met zo'n opdracht bezig te zijn?
ik ben hier namelijk benieuwt naar omdat ik maar een beperkte tijd heb en anders naar andere oplossingen moet gaan zoeken.

Ik ben benieuwd naar je reactie,

Wouter

Piet,

Nu nog 10 weken.

De opdracht:
Tabel maken (zie blad 4) met daarin een formule waardoor er in de tabel een order kan worden ingevoerd met als output: de geschiktste dozen selecteren + het aantal colli vermelden.

Met aantal colli bedoel ik gewoon hoeveel dozen er nodig zijn voor 1 order.

Groetjes

Wouter

P.S. in die 10 weken is dit NIET het enigste wat ik moet onderzoeken
in de bijlage vind je wat ik tot nu toe heb.

Laatst bewerkt:
Wouter,
10 weken is een hele tijd.
Ik zal deze week eens kijken wat ik voor je kan doen.

Piet en Wouter,
moet dat inpakken optimaal gebeuren? of mag de inpak puzzel niet te moeilijk worden?
soms kunnen er meer pakketjes in een doos dan volgens de formule kan.

en, Wouter ik zie dat je in blad 4 de waarden van de Pietformule gebruikt ,
en in de bladen daar voor niet. hoe zit dat?

Laatst bewerkt:
@sylvester,
Ik wou het eerst eenvoudig houden.
Later kun je nog verder optimaliseren.

Beste alle,

Inderdaad het liefste alles zo simpel mogelijk houden.
Alleen wat ik voor ogen had is helemaal niet simpel. Het feit is dat ik helaas geen echte gegevens kan aanleveren i.v.m. vertrouwelijke bedrijfsinformatie + afspraken.
Het hele probleem bij deze opdracht is dat er bij het inpak proces een dubbele handeling wordt verricht.

deze dubbele handeling is: Het inpakken van de producten en daarna weer alle dozen langs om er stickers + pakbonnen op te plakken.
Dit komt zo omdat er van te voren onbekend is hoeveel dozen het worden. Hierdoor moet het eerst worden ingepakt en worden teruggemeld naar de klant hoeveel dozen het zijn.
Deze stuurt op zijn beurt weer te pakbonnen op wanneer wij deze dan kunnen uitprinten + de stickers en deze daarna pas kunne bevestigen op de order.

Hier zit dus een aandachtspunt maar de oplossing die ik voor ogen had is denk ik niet realistisch.

gr.

Ik heb nog wat voortgang geboekt.
Ik ben er nog lang niet en kom er achter dat 10 weken toch niet zo lang is voor dit probleem.
Ik denk dat ik verder moet denken in VBA.
Hierbij de stand van nu......

Bijlagen

Beste Piet,

Ten eerste bedankt voor alle hulp en tijd die jij mij hebt geboden.
Helaas moet ik melden dat ik deze mogelijke oplossing heb los gelaten.
Ik heb besloten om er momenteel geen aandacht meer aan besteden i.v.m. andere prioriteiten.

Bedankt voor alles en misschien dat ik de draad nog een keer oppak.

Groetjes

Is dit niet eenvoudiger op te lossen door een Solver in te bouwen?

Gr, Furby

@Furby,
Daar heb ik ook al aan gedacht.
Heb jij een voorstel om een model op te zetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan