help mij met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jan

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2001
Berichten
74
hoi,

ik heb net een computer gekregen van iemand maar deze wil jammer genoeg nog niet opstarten. telkens als ik opstart krijg ik de melding: "Ongeldige systeemdiskette"
"Vervang de diskette en druk op een toets"

Er zit niet eens een diskette in.

ook als ik m probeer op te starten met de boot floppy(windows 95, want dit staat er al op) reageert ie met "Verwijder schijf of medium. Druk op een toets"

Wat kan ik er aan doen zodat hij gewoon opstart?

Groeten,

Berend Jan
 
In het Bios geeft hij wel de harde schijf aan? Je weet zeker dat er een goede besturing opstaat?
 
Geplaatst door Tanja1968
In het Bios geeft hij wel de harde schijf aan? Je weet zeker dat er een goede besturing opstaat?

ja ik heb het met meerdere bootdisks geprobeerd. W95 en W98. maar werkt in beide gevallen niet.
 
Geplaatst door Berend Jan


ja ik heb het met meerdere bootdisks geprobeerd. W95 en W98. maar werkt in beide gevallen niet.

Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag;)

Vraag 1: Als je in het Bios kijkt, zie je daar dan de harde schijf staan??

Vraag 2: Weet je zeker dat er een werkende Windows versie op moet staan?
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Tanja1968


Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag;)

Vraag 1: Als je in het Bios kijkt, zie je daar dan de harde schijf staan??

Vraag 2: Weet je zeker dat er een werkende Windows versie op moet staan?

1: als dat inhoudt dat als ik op F10 druk en dan bij opstartvolgorde gewoon de C schijf kan selecteren, dan ja. zo nee, hoe kan ik in het bios kijken?

2: de persoon waarvan ik m heb heeft me gezegd dat er nu windows 95 op moet staan. ik heb ook geprobeerd in dos te komen zodat ik alles er af kon gooien maar dat wil ook niet op een of andere manier.
 
F10? Dan heb je een Compaq computer zeker. Bij primary master zou je je harde schijf moeten zien in het Bios.

En de bootvolgorde is dus ook starten vanaf C? (Bij Bootsequence of Boot)
 
Geplaatst door Tanja1968
F10? Dan heb je een Compaq computer zeker. Bij primary master zou je je harde schijf moeten zien in het Bios.

En de bootvolgorde is dus ook starten vanaf C? (Bij Bootsequence of Boot)


ja het is een compaq. maar ik zie nergens primary master.

Bij Boot Order is de volgorde:

Cd-rom drive: third
Floppy drive (A:): second
Hard drive (c:): first
 
Primary master is meestal te vinden in het allereerste scherm. Heeft te maken met de aansluitingen van je kabels en je jumpers. Dan weet je zeker dat je schijf herkend wordt.
 
Geplaatst door Tanja1968
Primary master is meestal te vinden in het allereerste scherm. Heeft te maken met de aansluitingen van je kabels en je jumpers. Dan weet je zeker dat je schijf herkend wordt.

die krijg ik dus niet te zien. ik krijg gelijk een compaq scherm.
 
Sorry, voor de duidelijkheid, allereerste scherm in het Bios. Weet niet of het bij een Compaq hetzelfde is.
 
Geplaatst door Tanja1968
Sorry, voor de duidelijkheid, allereerste scherm in het Bios. Weet niet of het bij een Compaq hetzelfde is.

ja snap ik. die krijg ik niet te zien dus dat is het probleem. ik weet hoe het eruit moet zien. heb het op de andere pc wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan