HELP, mijn laptop doet raar!

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoostB93

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2014
Hallo,

Sinds enige tijd doet mijn laptop raar. Als ik op de powerknop druk gaan de lampjes branden en hoor je de cd-drive, maar het scherm blijft zwart. Na enige minuten wachten start hij uiteindelijk toch op en werkt alles naar behoren. De garantie is verlopen en volgens de verkoper zou het moederbord stuk zijn. Ik vond dit maar raar, want als hij eenmaal opstart doet hij het verder uitstekend.
Omdat de garantie verlopen is heb ik de laptop opengeschroefd. Nou zie ik twee ventilatoren (kan dit kloppen?). Als ik de laptop aanzet gaat slechts 1 ventilator draaien. Klopt dit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of eventueel met andere oplossingen kunnen komen.

Gr Joost

Welkom bij de Helpmij!

Dat kan dus van alles zijn, een kaport moederbord (!), defect Ram, een virus, een ander hardwarematig defect (voerding ?), of een driver behorende bij software die niet goed meer funcioneert.
Een aantal dingen is uit te sluiten door bijv. het bios te herstellen naar de 'default' waardes. Als je dat uitvoert dan is het zeer sterk aan te bevelen om vooraf even van elk biosschermpje een digitaal plaatje te schieten waarop per onderdeel en de daaronder liggende subonderdelen, de instellingen te zien zijn, zodat de huidge instellingen iig weer te reproduceren zijn wanneer de situatie daarom vraagt.
Voor hardwarematige oorzaken zal je toch echt bij een reparateur moeten zijn.

Lijkt het je trouwens handig om ons te vertellen exact welk merk en type laptop het betreft? Dan zal iig je vraag over de 2e fan gemakkelijker te beantwoorden zijn. Mijn systeem bijv. heeft een aparte fan voor de processor en een aparte fan voor de videokaart, mogelijk is dat bij jouw laptop ook zo en gaat de videokaartfan pas draaien wanneer de temperatuur van de videokaart dit noodzakelijk maakt.

Laatst bewerkt:
Mijn laptop betreft een ASUS K70AB. Bij het indrukken van de powerbutton begint 1 fan meteen, of binnen 10 seconden te draaien. De ander staat stil. Ik heb de laptop nu aan staan en nu draaien ze allebei. Heel vreemd! De BIOS had ik al teruggezet naar de default settings, maar dit heeft niet geholpen.

Ik heb hem net in de veilige modus opgestart. Weer afgesloten en nu start hij telkens weer direct op zonder zwart scherm, maar eenmaal opgestart staat nog steeds 1 fan stil. Het betreft een Panasonic DC5V 0.24A. Verder staat er nog een lange code op de fan.

Ik snap niet waar het probleem zou kunnen zitten. De ene keer start hij zonder problemen op en dan gaat het weer een paar keer mis. Heb al een recovery uitgevoerd, maar dit hielp niks. Ben bang dat het hem in de hardware zit. Iemand nog een idee? Ik hoor het graag.

Oke, bedankt voor de tip. Het betreft echter de fan van de videokaart. Ik lees hier en daar op internet dat deze door de videokaart wordt aangestuurd en niet altijd hoeft te draaien. Klopt dit? Of moet deze fan altijd draaien?

Oke, bedankt voor de tip. Het betreft echter de fan van de videokaart. Ik lees hier en daar op internet dat deze door de videokaart wordt aangestuurd en niet altijd hoeft te draaien. Klopt dit? Of moet deze fan altijd draaien?

Nou ja!!!

Als jij de berichten van degenen die jou willen helpen niet eens goed doorleest, dan houd ik het toch echt even voor gezien.

Sorry, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Ik heb inderdaad twee fans en het is dus mogelijk dat hij pas gaat draaien als de temperatuur dit noodzakelijk maakt.
Dan zal het probleem wellicht niet in de fan zitten. Heb je ideeën hoe ik erachter kan komen waar het probleem zich dan wel bevindt?

Mvg Joost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan