Help mijn processor is een heethoofd!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nipponsei

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 apr 2008
hallo mensen,

een kameraad van mij heeft pas geleden ongeveer hetzelfde systeem gekocht als mij.

wij hebben hem samen in elkaar gezet. een paar onderdelen moeten nog geleverd worden. (o.a. de dvd speler writer, de processor koeler en het ram geheugen).

alleen zijn processor word 60-70 granden IDLE! (met stock koeling)

hij heeft de Intel Core I7 965 Extreme Edition 3.20 GHz

ik vind dit veel te warm ookal is het een stock koeling.

omdat we allebei dezelfde processor hadden heb ik een test gedaan door mijn processor in zijn mobo te douwen.

mijn processor deed precies hetzelfde. is de stock koeling nu zo slecht? of is er iets aan de hand met zijn mobo?

mvg mij.

hebben jullie verschillende mobo's??

Soms wil een combinatie type cpu/ type mobo een afwijking in de tempsensor geven.
Heb je al naar de bios updates gekeken? Misschien is het hiermee te verhelpen.

Eerst ff kijken in de release notes, hier staan meestal de fixes in

De stock koeling van Intel is echt niet slecht. Heb zelf een Core i7 920 2,66GHZ@3,30GHz draaien met stock koeler. Idle is deze ronde de 41 graden.

Lijkt me eerder dat de koeler niet goed gemonteerd is of zelfs de koelpasta ontbreekt.

hij heeft de GigaByte EX58-UD3R.

ik heb zelf een andere.

koeler is goed gemonteerd. draait ook normaal. koelpasta zit er ook op.

bios updates heb ik nog niet naar gekeken. ik zou het eens proberen.

dat ie draait zegt nog niets over goed gemonteerd zijn. Als de koeler net niet goed tegen het oppervlak van de processor aan zit, dan krijg je dus dit soort temperaturen.

hmm ik weet zeker dat ik hem goed heb vastgemaakt. ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgt sins dit de 1e keer is dat ik zelf een 1336 socket in elkaar bouw xD

ik denk wel dat hij de goed op zit want als ik hem met mijn hand aandruk veranderd er niet veel met de temperatuur.

hmmm ik weer wat nieuws uitgevonden, het ligt niet aan de koeler.
ik heb zojuist mijn eigen pc opengesloopt en de cpu van mun kameraad plus zijn koeler er in gedaan en voila bij mij zijn de temperaturen beter.

het is dus denk ik zijn mobo of de combi van zijn cpu en mobo. mss moeten we het terug sturen nu het nog kan.

Laatst bewerkt:
Voelt de koeler warm in idle? Zo niet is het waarschijnlijk gewoon een offset in je tempsensor.

Op de site van gygabyte staat niet zoveel info over de bios releases.

Bios versie F4 2009/02/26
Improve VGA card compatibility
Improve S3 resume compatibility
Intel®Core™ i7 processor D-0 stepping support.

Weet niet je i7 D-0 stepping is,maar ik zal eerst een bios update proberen alvorens terug te sturen. Of je laat het updaten door het bedrijf / winkel .

ps pak dan gelijk de laatste versie F5

ik zal eens kijken.

maar als het dus de tempsensor is hoe fix ik dat dan?

Door een bios update. Voor de rest kun je er zelf niets aan doen.

overgens vergeten te zeggen dat het volgens mij geen offset is want ik voel echt wel hete lucht als ik mijn hand boven de koeler houd.

ik ga vanavond dit aan mun kameraad voorleggen en dan maar hopen dat het werkt.

mmmz das niet goed idd.

Het enige waar ik aan kan denken is dat de bios settings dan niet goed staan.
Met name de Vcore

Heb je iets verandert in de bios? (ik neem aan van niet).
Zet voor de zekerheid ff op default waardes.

Kijken of Vcore op auto staat of op een waarde.
Default value is 1.15V - 1,2V

Anders zet hem manueel even op 1.15V en kijk of hij nog zo warm wordt.

Voor zover ik weet, kan de stock koeler van Intel voor de Core i7 maar 1 kant op draaien. De fan zit op een frame, die op 1 manier op het koelblok vast kan. Kan me vergissen, maar heb nog geen andere Intel stock koelers voor Core i7 gezien.

2022_1222147196.jpg

De rechter koeler is die bij mijn Core i7 geleverd werd. Links is de nieuwe versie.
Bron;
http://www.bouweenpc.nl/nieuws/1659

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet, kan de stock koeler van Intel voor de Core i7 maar 1 kant op draaien.

Bij mijn weten ook, helaas heb ik ook al gezien dat mensen het voor elkaar krijgen de stekker verkeerd te plaatsen.

Hmm intressant, zou dan wel willen weten hoe ze dat voor elkaar krijgen.
5.gif
Hamer gebruiken lijkt me.:p

Nee hoor, je breekt gewoon het lipje af....."hij ging er moeilijk op, dus die heb ik weggehaald" :shocked:

neej dat heb ik niet gedaan... hij draait wel goed xD

ik heb overgens zelf de oude koeler erbij gekregen, mun kameraad heeft nieuwere. ik mag er toch van uit gaan dat nieuwer juist beter is?

bios update gedaan.
default settings terug gezet.

het blijkt wel iets geholpen te hebben. de temperatuur is iets gedaalt al is het maar max 5 graden minder. (kan ook aan de kamertemperatuur liggen)

neej dat heb ik niet gedaan... hij draait wel goed xD

ik heb overgens zelf de oude koeler erbij gekregen, mun kameraad heeft nieuwere. ik mag er toch van uit gaan dat nieuwer juist beter is?

bios update gedaan.
default settings terug gezet.

het blijkt wel iets geholpen te hebben. de temperatuur is iets gedaalt al is het maar max 5 graden minder. (kan ook aan de kamertemperatuur liggen)

Kijk ook dat het niet aan je kamer licht he !:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan