Help! Multiplier op 6 in plaats van 12.5

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricardoborgs

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2011
Hey iedereen,

Ik heb er net achter gekomen met het programma CPU-Z. Dat mijn Multiplier van mijn processor op 6.0 loopt in plaats van 12.5. Ik zat toen gewoon op het bureaublad en dacht, misschien als ik een spel ga spelen dat ie dan wel naar 12.5 schiet. Dat is echter niet het geval. Ik ben al in de bios geweest en heb het op 12.5 gezet. Maar nog steeds staat ie op 6.0 al de tijd?

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, iets van een optie in de bios die ik moet veranderen naar enable of disable?

Dank u wel voor de moeite!

Met vriendelijke groet,
Ricardo Borgs

De meeste processors van nu, ondersteunen Speedstep, dit betekent dat als je systeem idle is, de multiplier verlaagt, en wanneer nodig, verhoogt. Waarom zou je dit willen uitschakelen? Als het niet nodig is, lekker je processor op 6.0 laten draaien. Je zou eens met bijv. SuperPI een korte stresstest kunnen doen, kijk even of de multiplier dan verhoogt wordt.

Ik heb het net even bekeken, en nu staat mijn processor wel gewoon normaal, maar wanneer ik een programma opstart blijft ie op 6 staan in plaats van 12.5. Dus ik speel met de helft van mijn processor.. :O

Hoe moet ik dit oplossen?

Bedankt trouwens voor je reactie! :)

In je bios kijken naar zo'n setting, waarschijnlijk Intel Speedstep, als je een Intel processor hebt.

Ja dat heb ik, die moet ik dan disable doen als het goed is? Maar dan moet ik wel mijn Multiplier op auto zetten?

Probeer eens eerst, met Multiplier op auto, of wat standaart staat, en Speedstep Disabled. Werkt dat niet, probeer dan eens met de multiplier op 12.5. Het kan ook de updatefrequentie van CPU-Z zijn, als hij iedere 3 seconden update, dan kun je later pas zien dat hij op 6.0 staat.

Oke, ik heb net alles op default gezet, de multiplier staat nu dan ook op auto. Ik ga hem nu dus op 12.5 zetten en de speedstep disable.
Dank u wel voor de reply ;)

Het heeft niet geholpen:
multiplier.png

het blijft daar op staan.

ja, maar ik heb het opgelost, de airflow was niet goed. Even in orde gemaakt en nu doet ie het weer, de CPU werd te heet. Vandaar dat ie dus terug schoot wanneer die onder druk werd gezet. Maar toch bedankt voor het reageren, en dit topic kan gesloten worden :) :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan