Help Pc Start Niet Op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yamitommie

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2007
Ik heb een echt groot probleem. De computer wil helemaal niet opstarten. Het begon zo. Ik had windows vista als besturingssysteem maar toen begon ik windows xp te installeren. tijdens de instalatie sloeg hij vast. Dus heb ik de pc uit gedaan en dan weer aan gedaan. En toen begon het probleem. Ik koos uit uit welke boot ik wilde kiezen. Ik koos eerst vanuit de HDD en toen dat niet lukte vanuit de CD/DVD. En dat lukte niet. Dus wanneer ik kies vanuit die boot dan krijg ik de volgende tekst.

Windows could not start because of a computer disk hardware
configuration problem.
Could not read from the selected boot disk. Check boot path
and disk hardware.
Please check the Windows documentation about hardware disk
configuration and your hardware reference manuals for
additional information

Ik zou echt niet weten wat ik moet doen. Weet iemand iets?

lijk me een normaal probleem aangezien je een halve windows instaltie heb op je schijf,
en dan nog overschreven ook nog.
de boot sector is beschadigt.
wat je kan doen is weer proberen te instaleeren.
kies dan de optie om de c schijf te wissen en dan opnieuw aan maken.
kijk hier maar eens even naar en er gaat een wereld voor je open ;)
http://www.schoonepc.nl/home.html
hier staat exact hoe je de pc moet instaleren en in gewoone taal.

Laatst bewerkt:
Er kan ook nog wat anders aan de aan de hand zijn. Mogelijk heeft de computer een SATA schijf? (Zo niet dan heb ik het mis, zo ja dan denk ik dat het vrij simpel op te lossen is) :

Om te beginnen denk ik dat het probleem onmiddellijk opgelost zou kunnen zijn wanneer TS start met de Vista CD. (Booten vanaf Vista CD) Vista heeft voor 99% de SATA drivers aan boord en dus zal losse software niet nodig zijn.

De reden dat ik vemoed dat de machine nu niets meer wil is het feit dat XP tijdens de installatie geen SATA drivers kon vinden en daarom vastliep.

Als je XP op een VISTA machine wil zetten én die machine heeft één of meerdere SATA schijven, dan moet je eerst bij de fabrikant van het moederbord een SATA driver diskette downloaden en maken.
Daarna XP installeren en tijdens het opstarten op F6 drukken. Dán wordt mogelijkheid geboden om de benodigde drivers vanaf de diskette in te lezen en als dat gebeurt gaat de XP installatie vrolijk weer verder.

kijk hier maar eens even naar en er gaat een wereld voor je open ;)
http://www.schoonepc.nl/home.html hier staat exact hoe je de pc moet instaleren en in gewoone taal.

Normaal ben ik niet te beroerd om een stukje tekst te lezen, alleen die site heeft zo allemachtig veel informatie voorhanden dat ik even de lust niet op kan brengen om alles door te gaan zitten nemen.
Ik vraag mij derhalve af of de maker van die site zijn informatie heeft geupdate naar de noodzaak om SATA drivers te hebben wanneer op een machine met een SATA hdd XP wordt gezet. Machines met SATA schijven worden eigenlijk pas sinds medio 2007 steeds meer standaard geleverd.

Laatst bewerkt:
waar kan ik die sata driver downloaden? want die staat niet op de site van toshiba. Ik heb een Toshiba Satellite Pro L20

Ik zit helaas achter een machine waar een aantal dingen is afgeschermd (veiligheids instellingen) maar zag bij Toshiba wel chipset software staan. Wellicht staat daar ook een tool bij om een SATA driverdisk te maken.
Héb je wel een SATA schijf? (Anders is mijn hele verhaal natuurlijk niet van toepassing)

[edit] inmiddels een andere computer, bijlage komt zo [end edit]

Laatst bewerkt:
Zie bijlage:
de tekst die je daar leest staan in een met de zipper meegeleverd .txt bestandje.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Je moet de Chip Set Utility hebben. Als ik in de cirkel de juiste gegevens heb ingevoerd, merk, type en OS, dan staan daaronder diverse drivers.

Zie bijlage:

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 40
Door even in het bios te kijken?

Echter, gelet op het probleem dat je ondervindt én het feit dat je kennelijk óók niet met een CD kunt booten, wijzen wel erg sterk in de richting van SATA. Als jij gewoon een IDE schijf zou hebben, dan zou volgens mij met een boot vanaf CD er geen enkel probleem mogen zijn (anders dan bij een fysiek overleden hardisk)

M.a.w. wat Virtuosa schreef kan heel erg goed de oorzaak zijn geweest, maar als je daarna met een Windows CD trachtte te booten, zou dat probleem weer niet mogen optreden, dan had de optie aangeboden moeten worden om een partitie te kunnen verwijderen cq. te formatteren, daarom denk ik dat het een SATA schijf betreft.

Laatst bewerkt:
ik ben in bios maar waar kan ik dat vinden? bij info kijk ik maar ik zie niks. bij ATAPI DEVICE staat MAT****ADVD-RAM UJ-841S. Hebt u daar wat aan?

Ja en nee, ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het scherm heet, maar één van de schermen bevat informatie over de harddisk.

Wat ik nu wel weet (en jij ook) is dat in ieder geval er óók een IDE controller aan boord van je laptop is, in ieder geval voor de DVD speler / brander en zo te lezen is het géén brander, maar slechts een speler, klopt dat?

Wat moet ik doen als ik die chipset utilitys heb gedownload? Hoe moet ik te werk gaan? Moet ik heel die map op mijn usb stick zetten en dan op mijn laptop aansluiten? of moet dat anders?

er staat bij bios bij boot cd/dvd. maar ik heb wel een dvd brander. Bij bios heb ik bij boot 4 mogelijkheden. HDD, CD/DVD, FDD, LAN

Dát moet je lezen vanaf een txt file. Zie het screendumpje dat ik plaatste, dat komt uit dat .zip bestand, dan wel elders op de site van Toshiba.

Bij mijn pc was het zo dat ik vanaf de moederbord CD opdracht kon geven een SATA diskette met drivers aan te maken, (als ik dat wilde) maar ik weet natuurlijk niet of dat bij elk moederbord / pc zo werkt.

Kijk anders even in de handleiding die je bij het ding hebt gekregen of anders op de site van Toshiba?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan