Help! TV ondersteunt plots externe schijf niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kalmanjurgen

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2016
Beste Allen,
We gebruiken al jaren een externe Lacie schijf voor het bekijken van films en series, op onze Samsung TV. Via Hdmi, zonder probleem.

Gisteren hadden we een film op USB van een vriend gekregen, we hebben die via de computer op de schijf gezet. Zoals altijd.
Maar sindsdien komt er op het tv scherm: 'niet ondersteund', we krijgen de schijf niet meer open via de TV.
We hebben de film er weer van gehaald, maar dat helpt niet.
Alles gechecked: kabel, tv werkt normaal, schijf start op, schijf werkt aangesloten op de computer.

2 voor de hand liggende vragen:
-wat hebben we verkeerd gedaan. (De film was een .avi.) Wat zou de oorzaak kunnen zijn, waardoor de 2 niet meer communiceren?
-hoe kunnen we dit verhelpen, enige tips?

DANKJEWEL!

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Even de schijfinhoud kopiëren naar een interne disk van de pc, dan de Lacie even opnieuw formatteren, films terugzetten (even wachten met de 'probleemfilm') en uitproberen op de TV. Werkt het nu weer? Dan de 'probleemfilm' ook naar de Lacie en wederom op de TV proberen. Werkt het? Mooi :D Krijg je weer dezelfde foutmelding? Dan raakt de TV software 'overstuur' van die ene .avi waardoor de TV software kennelijk de hele Lacie niet meer accepteert.

Laatst bewerkt:
Beste gast0225 en eventueel anderen,

Bedankt voor je reactie! Het heeft even geduurd want we hebben precies gedaan wat je ons zei; schijf volledig leeggehaald, een hele nacht laten herformatteren naar ntfs (zoals oorspronkelijk). De lege schijf dan weer aan de tv gehangen, MAAR weer kregen wij: 'niet ondersteund'. :confused:
1 filmpje op gezet, met hetzelfde resultaat.
De schijf is niet kapot, werkt perfect op de computer.
Wat nu? Ik kan exfad eens proberen..
(Tv is Samsung LE40R72B, al redelijk oud, maar beiden hebben altijd goed gemarcheerd samen, ik snap echt niet waarom nu niet meer..)

dank voor eventueel verdere hulp

nogmaals HELP!!

aanvulling:
als we de harde schijf koppelen aan de TV met 3 cinchkabels (wit-rood-geel) werkt hij wel, maar kwaliteit is verschrikkelijk.
het is via Hdmi dat het niet werkt. kabel getest en in orde.

HELP, we weten niet wat te doen.
(in het kort: schijf koppelen aan tv gaf plots 'niet ondersteund'. schijf werkt wel op computer. herformatteren naar ntfs helpt niet.)

Heel eerlijk? Ik weet 't niet meer.
Kijk eens of er een software update voor je TV is en zo ja.................

als we de harde schijf koppelen aan de TV met 3 cinchkabels (wit-rood-geel) werkt hij wel

Wil je voor de volledigheid het typenummer van die LaCie ext. HDD eens vermelden..?
Jouw reactie maakt me nl. nieuwsgierig, ik heb nog nooit een ext. HDD gezien met 3 tulp-uitgangen..

Wat ik in de handleiding van dit apparaat zie is geen ext. HDD maar een zeer basic mediaspeler, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Ik vermoed dat de firmware van deze LaCie corrupt is en dat de tv daardoor de speler niet herkent.
Mijn advies: installeer de firmware opnieuw of doe een update als er nieuwere firmware is.
Deze procedure wordt uitgelegd op pagina 32 van de handleiding.

Scrapheap, dank voor uw input. mijn excuses voor het verkeerde woordgebruik, mediaspeler dus.

We moeten blijkbaar volgens de nieuwe handleiding de nieuwe firmware in het mapje 'update' plaatsen, dan op de tv aansluiten, het update .bin bestand selecteren en op 'play drukken.
Maar dat lukt weeral niet.
-Er is geen mapje 'update'. (dat is natuurlijk snel zelf opgemaakt)
-via de tv geraken we niet op de schijf, dus we kunnen de update niet doen.
-via tulp kabels geraken we wel op de schijf, als we dan alles het mapje openen met het bestand in komt er: 'empty folder'.

man, wat een gepruts. Ik geef het op.

Eventueel opnieuw formatteren van de LaCie overwogen ( pagina 33 van de handleiding )..?
Let op: uitsluitend FAT16 of FAT32 !

dank u scrapheap,
ja, zie hierboven. We hebben al geformatteerd op pc naar ntfs (hij deed er een nacht over), op mac naar fad, exfad, en ook via de tv zelf (met tulpkabels, herformatteren, en herstellen fabrieksinstellingen).
In de handleiding staat idd enkel fat16/32 maar het rare is dat de schijf al die tijd geformatteerd was als ntfs, vermoedelijk door een vriend die er eens wat films op gezet heeft. Hij heeft altijd zo gewerkt.

Ik koop nooit meer lacie, dat is een feit. geen support of niets.
groet

Dan zou ik hem toch eens FAT32 formatteren...je weet nooit hoe een koe een haas vangt...

Ja, maar
via pc enkel keuze tussen ntfs en exfat (nfts geprobeerd)
via mac enkel exfad en Ms-dos(fat), beiden geprobeerd. en dan 'Mac OS uitgebreid' (4 mogelijkheden)
laatste keer is ie via de tulpingangen op tv geformatteerd, en dat is blijkbaar Fat 32.
dus ik denk dat dat ok is.
het probleem is vooral dat die firmware update niet werkt, vrees ik.

De LaCie kan niet worden geformatteerd via de tulp-aansluitingen, dat is technisch niet mogelijk, dat kan alleen via de usb-aansluiting van het apparaat.
Om welk type / model Samsung-tv gaat het..?

Ja, gisteren nog via mac naar MS-dot geformatteerd, zoals eerder, dat is blijkbaar fat32, maar het helpt niet.
Hdmi alleen doet niets, dan komt er op het beeldscherm 'niet ondersteund'. via de tulpaansluitingen kan ik wel door de menu's scrollen, formatteren, fabrieksinstellingen herstellen etc. vandaar dat ik dat ook eens geprobeerd heb. Bij formatteren is ie dan toch 10 minuten bezig (hdmi zit ondertussen ook in), maar het kan inderdaad zijn dat dat technisch niet mogelijk is.
maar nu dus fat 32 via mac. firmware update geprobeerd zoals beschreven in de handleiding, maar 'folder is empty'.

Tv is Samsung LE40R72B, al oud beestje, maar beiden hebben altijd goed gemarcheerd samen, ik snap echt niet waarom nu niet meer..

Bedankt, je zet er precies je tanden in.

Als je de HDMI-aansluiting van die schijf wilt gebruiken moet je je tv wel op een andere bron (source ) instellen want de tulp-aansluitingen zijn analoog, HDMI is digitaal.
Zo staat dat tenminste in de handleiding van je tv beschreven..:rolleyes:

ja, inderdaad, maar via hdmi is er dus geen verbinding. dan komt er 'niet ondersteund'. Misschien moet ik het probleem dan zoeken bij de TV, ergens is daar iets misgelopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan