Help Ubuntu GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.

brigje

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2002
ik heb net Ubuntu op mijn tweede harde schijf geinstalleerd, maar krijg bij het opstarten van mijn PC een zwart scherm met de volgende regels:

"GRUB loaoding stage 1.5

GRUB loading, please wait...
Error 21"

Vervolgens gebeurt er niets meer (alleen een knipperende cursor)
Het lukt mij niet meer om de PC in windows op te starten.

Vraag1. Wie weet wat error 21 is en hoe ik deze kan oplossen?

Vraag2. Hoe kan ik het bootrecord weer herstellen zodat de PC weer normaal opstart?

De PC is voorzien van een AMD 2800+ en 1024 MB intern

Error 21 is volgens mij de fout dat hij de opstartbestanden van GRUB niet kan vinden.
om te herstellen:
1. Doe je Windows XP CD in de speler en start opnieuw op.
2. Boot van de CD, lukt dat niet, zeg het even dan leg ik uit wat je dan moet doen.
3. Na het starten van de CD, druk je op R als je een keuzemenu krijgt.
4. Meldt je aan bij Windows
5. tik 'fixmbr' in en volg de stappen:thumb:
6. Nu moet je als het goed is weer kunnen opstarten

dank je voor je antwoord. Maar ik heb er niets aan.
Met dank aan MS en HP heb ik een OEM PC zonder CD.

Is er een andere mogelijkheid om het MBR te veranderen? (WIN98, DOS, LINUX)?

heb je al geprobeerd onder veilge mode dat progr te verwijderen.

Laatst bewerkt:
Gaat een beetje moeilijk als je niet in windows kunt aanloggen. (F8 werkt dan niet!)

Hallo,

Die foutmelding: error 21 --> betekend dat hij je schijf niet herkent.
Niet erg handig.

Je MBR schonen kun je ook met een Windows opstartdiskette:
Download hier

Dit is de Windows 98 SE bootdisk.
Start hiermee de pc op.

Als hij klaar is met laden komt er te staan:

a:\

typ in: fdisk /mbr

Dit is zo gebeurt en dan zal je windows weer opstarten.
Gewoon je diskette eruit halen en CTRL + ALT + Delete

Laat maar even weten of je uberhaupt wel een Diskette station hebt ;)
Wat je ook kunt proberen is een herinstallatie Ubuntu of als je Ubuntu via de Live mogelijkheid opstart het volgende te proberen:

* Start de computer vanaf de Ubuntu LiveCD.
* Open een terminalschermpje. (zit onder toepassingen --> hulpmiddelen)
* Typ "sudo grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
* Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je Linux rootpartitie op hda1 of sda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6 of sda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub telt vanaf 0, vandaar.
* Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
* Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.
* Herstart de computer.

Ciao :D

Laatst bewerkt:
beide opties heb ik geprobeerd

Na het opstarten van een WIN98 SE flop heb ik het comando fdisk /mbr uitgevoerd. Na opnieuw opstarten van de PC zijn de "Grub" meldingen weg, maar nu krijg ik een melding dat er geen besturingssysteem geinstaleerd is

blijkbaar is het mbr hersteld, maar is de verwijzing naar boot.ini o.i.d. niet goed.

beide opties heb ik geprobeerd

Na het opstarten van een WIN98 SE flop heb ik het comando fdisk /mbr uitgevoerd. Na opnieuw opstarten van de PC zijn de "Grub" meldingen weg, maar nu krijg ik een melding dat er geen besturingssysteem geinstaleerd is

blijkbaar is het mbr hersteld, maar is de verwijzing naar boot.ini o.i.d. niet goed.

Uhhh?

Dubbelpost?

Boot.ini zal dan idd niet goed zijn, wat je dan nog kunt doen is mss de herstel van HP uitvoeren of moet je de perse kiezen voor totale verwijdering?

HP is zo vriendelijk om gelijk alle gegevens maar te verwijderen en een nieuwe setup te doen.

:evil:

Laatst bewerkt:
Als het goed is zit op je HP kastje een sticker van Windows XP Home met een seriecode.
Wat je kunt doen is iemands Home cd lenen of iets dergelijks, kun je hem in het vervolg ook gewoon kaal installeren zonder die onzinprogramma's

Wel lastig hoor...

Je zou eens knoppix kunnen download en je geinstalleerde ubuntu partitie mounten
Dan:
PHP:
sudo chroot /media/hd(abcd)(1234) doen
Waar abcd de letter van je hd is en 1234 de partitie (geeft knoppix aan)
als je chroot naar die partitie kan je eens
PHP:
sudo update-grub
doen, misschien dat het werkt

Anders kan je de install van ububtu nog eens draaien, deze zet dan grub terug. Overigens kan je voor windows xp ook boot disks maken, als je nog een flop drive hebt.
Dit kan wel helaas alleen onder windows, je moet dan boot.ini aanpassen, op een flop zetten met ntlrd.dll en ntdetect.nogwat. Zie ook: http://support.microsoft.com/kb/305595

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan