Help : Ventilator van processor draait niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

onc2402

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2008
Nadat ik mijn processor heb gedemonteerd om het vele stof te verwijderen, start de pc niet meer op. Ik heb alles terug gemonteerd zoals het hoort maar hellaas.
De ventilator op de koelingblok werkt niet. De ventilator draait wel (maar dan wel heel snel), als ik de processor er niet in steek. Dus met de ventilator is niks mee lijkt mij.
Als ik de pc tracht op te starten hoor je de hdd welopstarten, maar door de veiligheid valt de pc terug uit. Dit omdat de ventilator op de koelblok niet draait zoals reeds aangekaart.

Volgens mij heeft het te maken met de dubbelzijdige kleefband op de processor en de koelingblok. Want deze kleeft dus niet meer.
Kan iemand dit bevestigen dat het door deze reden kan zijn?
Is dat speciale kleefband enkel in de pc winkel te verkrijgen, of ook gewoon in de supermarkt?

Mvg,

Processor eruit halen is niet altijd een goed idee.

Nu je dit toch al hebt gedaan kijk dan even of er niet een pinnetje scheef staat op de processor.
Als je het koelblok weer terug plaatst op de processor heb je koelings pasta nodig.

Ik hoop dat het je lukt en dat je processor niet defect is door bv een statische schok door bv geen rubber handschoentjes te dragen.

Bedankt.
Geen enkel pinnetje staat scheef, de processor (AMD Sempron) is in de juiste richting in het slot geplaatst.
Blijkbaar is er idd koelingpasta nodig heb ik gelezen. Ik ga dit straks halen en eens zien wat dit ga doen als resultaat.
Er is ook zo'n licht metalen frame dat met een 8 tal metalen haakjes rondom de processor op het moerbord ligt. Moeten deze haakjes ook koelingspasta hebben?
Ik weet dat het niet evident is om het hart uit de pc te halen, maar er was na 2 jaar te veel stof. Al begin ik er wel spijt van te hebben zeg...:confused:

Mvg,

Heb je bij het terugplaatsen van de processor wel het "hendeltje" aan de zijkant van de "socket" [de voet met contacten waarop de processor staat] omhoog gedaan en, nadat de processor op z'n plaats zat, wederom omlaag? Anders staat de CPU óp de contacten i.p.v. erin... en dat werkt niet geweldig...

attachment.php

Er moet alleen [een vreselijk dun laagje] koelpasta tussen de processor en het koelblok....

Bijlagen

• hendeltje.jpg
    hendeltje.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 106
Laatst bewerkt:
en je moet de oude pasta / plaklaag eerst verwijderen.
Nu is pasta makkelijk te verwijderen, maar die plaklagen zijn een stuk lastiger (in het algemeen)...

Je moet maar zo denken: als je dit kan repareren, dan kan je je volgende pc zelf in elkaar zetten :D

Heb je bij het terugplaatsen van de processor wel het "hendeltje" aan de zijkant van de "socket" [de voet met contacten waarop de processor staat] omhoog gedaan en, nadat de processor op z'n plaats zat, wederom omlaag? Anders staat de CPU óp de contacten i.p.v. erin... en dat werkt niet geweldig...

Er moet alleen [een vreselijk dun laagje] koelpasta tussen de processor en het koelblok....

Dit heb ik gedaan, spreekt voor zich.
De oude koelpaste dus verwijderen met alcohol heb ik gelezen.

Mvg,

Ik heb hier nog een CU fan liggen, maar dat is momenteel niet het probleem.
Van lawaai heb ik geen last, packard bell zijn dan ook goede computers ervaar ik al 2 jaar.
Dat mijn pc terug kan werken zou al aan winstgevende zaak zijn. :confused:

Mvg,

Je CPU startte niet op vanwege oververhitting direct na opstarten denk ik, doordat je het koelelement zomaar op de slechte kleefstrook hebt terug geplaatst.
Zoiets werkt maar eenmalig goed en moet je altijd vervangen als je het loshaalt.
Goed schoonmaken is cruciaal. Elke oneffenheid zal ten koste gaan van een goede warmteoverdracht.
Het nieuwe laagje pasta moet ook maar finterdun worden aangebracht.

Je bent al goed op weg en de rest zal ook wel lukken lijkt me.
Succes!

Pasta aangebracht met geen resultaat...
Pc valt telkens uit, CU fan draait niet als de processor in de lock zit.
Heb ook reeeds de bios batterij er een halfuur uitgehaald en terug ingestoken.

Mvg,

Laatst bewerkt:
Pasta aangebracht met geen resultaat...
Pc valt telkens uit, CU fan draait niet als de processor in de lock zit.
Heb ook reeeds de bios batterij er een halfuur uitgehaald en terug ingestoken.

Mvg,
Ik begrijp niet waarom die fan het wel los doet en niet als die op de processor zit.
Dat zou toch niet uit mogen maken.

Ik begrijp niet waarom die fan het wel los doet en niet als die op de processor zit.
Dat zou toch niet uit mogen maken.

ik wel, dan is je cpu naar de mallemoer. Dan start de pc helemaal niet meer op.
Snel testen: cpu in ander werkend systeem hangen, doet ie dan nog niets, defect.

Kijkend naar de foto's lijkt het erop dat je het zwarte metalen plaatje onder het koelblok ondersteboven hebt liggen waardoor het kortsluiting met de onderliggende onderdelen kan maken zodra je het koelblok aandrukt. De lipjes die nu naar boven liggen zijn bedoeld om afstand te houden van het moederboard....... Er is een kans dat dit nu al schade heeft veroorzaakt... (ook zou het kunnen dat er daardoor slecht mechanisch contact is tussen het koelblok en de cpu.....)

Laatst bewerkt:
Er zijn aan de weerzijde haakjes van 90°, en zo was het gemonteerd.

Mvg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan