Help......weer een amateursvraag...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aero
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Aero

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2005
Help ....hoe begin ik aan mijn database? Een vraag die ik niet kan invullen.
Aangezien ik mijn struktuur reeds in het hoofd heb ligt daar al een plan. Om jullie een idee te geven waar ik naar zoek heb ik een scan meegestuurd van hoe de menu's er moeten gaan uitzien.

Kan ik op iemand van jullie hulp rekenen om me eens wegwijs te maken waar en wanneer ik wat moet gaan gebruiken? Ik kan het vergelijk van mijn struktuurdiagram niet toepassen in het access gebruik, en kan het onderscheidt niet maken tussen al die termen zoals Tabellen, query's, formulieren, rapporten, pagina's, macro's en modules.....
Al die onderdelen lijken zo op elkaar, en ik weet niet uit mijn knopjesdiagram wanneer iets een table wordt, of een ander segment moet zijn.

Aangezien ik totaal niet thuis ben in het ACCESS gedoe heb ik jullie hulp meer dan nodig.

Alvast dank voor enig welk voorstel of hulp.

Laatst bewerkt:
Kijk. Een kind moet eerst leren kruipen, dan gaan en tenslotte lopen. Dit is hetzelfde met programatie. Om de beginselen van Acces te leren, zijn er goede boeken verkrijgbaar. 1 daarvan,en een goed, is Acces voor dummy's. Daarin leer je stap voor stap hoe acces in elkaar zit. En als je dan de smaak te pakken hebt, kan je verder en verder gaan.

Geplaatst door vanzwam

Is wel een goede site, maar aangezien vraagsteller niets afweet van Acces, is het niet aan te raden om de cursus 'gevordenden' te bekijken.
Kijk even naar punt 5;)

Ik ben even snel gaan zien, en moet zeggen dat ik met PUNT 5 al wat werk ga hebben om door te nemen.
Ik pobeer toch even nog mijn struktuurdiagram door te sturen. allen al bedankt voor jullie reacties. Ik probeer namelijk niet teveel lectuur door te nemen, maar mijn beste leerprocess schijnt door ervaring te zijn, en dat betekend knopjes drukken, en resultaat bekijken. Dit opnieuw en opnieuw tot het goed is.... alleen vrees ik dat bij access ik veeel veeel knopjes en pathstellingen zal moeten doorkruisen.

Bijlagen

• scannen0004 (large).jpg
    scannen0004 (large).jpg
    48,9 KB · Weergaven: 69
Je userinterface ontwerp ziet er goed uit.

Je moet twee dingen regelen voordat je hieraan begint.

1-Maak een frontend (userinterface) en een backend (gegevens) database. Onafhankelijk van de backend kan je dan in je frontend wijzigen. Dat is practisch.
2-Ontwerp een relationele database.

Als je punt 1 in gedachten houdt begin je aan punt twee.
Ik begin altijd met op te schrijven welke velden heb ik nodig in mijn database. En daarna groepeer ik die gegevens. Alles wat bij elkaar hoort in een tabel en bepaal de sleutel van je tabel. Met de sleutel van je tabel kan ieder record uniek worden geidentificeerd. Dat is belangrijk als je iets wilt selecteren uit je database. Daarna kijk je of ieder veld in de tabel bij je hele gekozen sleutel hoort. Als je bijvoorbeeld hebt besloten dat je sleutel bestaat uit drie velden, dan moeten de resterende velden in die tabel bij de hele sleutel horen.
Dat is een mond vol. Dit proces heet normaliseren.

Succes!
Weest gegroet,
Guus

Laatst bewerkt:
Voorbeelden

Ik ben zelf ook van het 'leren door het te doen'.
Wat dat betreft heb ik ontzettend veel gehad aan de Voorbeeld-database die Access zelf meelevert.

Nu heb ik nog een oude, Access 97, daarin heette ie 'Noordenwind', maar ik neem aan dat in nieuwere versies ook zo'n voorbeeld zit.

Het kan zijn dat die niet automatisch is geïnstalleerd, dan moet je nog even de access-schijf erin stoppen.
Als je die niet hebt, geef je maar even je email, dan stuur ik dat oude voorbeeldje wel op.

Want in ieder geval zie je daarin vanzelf heel duidelijk wat tabellen/queries etc. zijn.
Alles via ontwerp-eigenschappen, eigenschappen, eigenschappen.
Op welk object je ook klikt:
eigenschappen! Daar staat alles genoemd.

Succes!
Marja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan