Help windows 95 installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

joy30

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2003
Berichten
47
Ik probeer zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat het probleem is

Ik heb op een een rommelmarkt een 2e hands laptop gekocht een oud model model namelijk en Toshiba 300CDS.

Nu is het zo dat deze helemaal leeg is, nu heb ik een bootdisk van internet gehaald en als ik deze erin doe start de laptop op en komt er a:\> te voorschijn nu heb ik een originele Windows 95 en wil die erop zetten, maar hoe doe ik dat? en ik kan de letter a veranderen in b maar meer doet de laptop ook niet.

Wie kan mij helpen?
 
Heb je een bootdisk gedownload met CD drivers er op ? Vaak zie je bij het opstarten iets staan van MSCDEX en dan een drive letter (X: bijv).

Ga anders gewoon eens het rijtje af.. A:\ is je diskette, C:\ is je harde schijf en vanaf D:\ t/m Z:\ kan je CD-ROM speler zijn.

Typ eens 'dir' gevolgd door een enter in nadat je op een drive bent? Als er iets staat met setup typ je gewoon in: 'setup' gevolgd door enter en de installatie begint...
 
idd best de bootdisk voor w98 afhalen, deze bevat meestal CD drivers.
dan idd de drive letter van je CD zoeken, en setup.exe typen
 
ik heb precies t zelfde probleem,

ik heb via deze link http://www.pchelper.nl/forum/lofiversion/index.php/t4282.html een site met boots gevonden,

namelijk http://www.bootdisk.com maar welke moet ik nou nemen, ik heb de windows 95 ori gepakt, maar zodra ik deze erin zet om te installeren ( na opstarten en in BIOS, floppy heb geselecteerd, of is dat fout?) zegt ie verwijder schijf of medium druk op een toets.


wat doe ik fout? heb ik een verkeerde boot gepakt? :(
 
Even voor de zekerheid: heb je het bestand gewoon gekopieerd op de diskette of heb je hem geopend en ge "extract" naar de diskette?
 
Ah, daar zit het probleem dus. :)

Je moet het bestand openen waarna je de mogelijkheid krijgt de bestanden op diskette te kopieeren. Die .exe is namelijk een 'self extractor' wat betekend dat het een 'image' van een diskette is. (net zoals je bijv een .zip of .rar bestand hebt).

Zodra je dat gedaan hebt staan er een aantal bestanden op je diskette waardoor de laptop ervan kan opstarten. (autoexec.bat, config.sys,....).
 
Ah, daar zit het probleem dus. :)

Je moet het bestand openen waarna je de mogelijkheid krijgt de bestanden op diskette te kopieeren. Die .exe is namelijk een 'self extractor' wat betekend dat het een 'image' van een diskette is. (net zoals je bijv een .zip of .rar bestand hebt).

Zodra je dat gedaan hebt staan er een aantal bestanden op je diskette waardoor de laptop ervan kan opstarten. (autoexec.bat, config.sys,....).

ah thnx man, ga ik ff probere :p, wel achterlijke fout mja. :p aldoende leert men.

tof ;)
 
CD erin doen en dan naar de stationsletter gaan. Bij mij is dat vaak R:

Ik heb onlangs ook een installatieprobleem met win95 gehad (zie topic hieronder).

De oplossing die mij werd aangerijkt was het eerst kopiëren van de setupbestanden.

Zoek daarom ook eerst de C:-drive. Formatteer deze indien nodig en maak hier een mapje win95 op aan. Kopieer de hele cd daarheen en start de setup vanuit die map.

win98 bootdisk kan je proberen als die met win95 niet werkt maar bij mij liep die vast dus ik heb die van win95 gebruikt om win98 te installeren. Ik kon wel gewoon in mijn cd-drive zonder driverproblemen.
 
ik ben nu zover dat ik voorbij de bios kom dankzij die diskette, ik kan nu ook DOS-commando`s ingeven, maar ik heb echt geen hol verstand van.

na een beetje *****n ben ik erachter gekomen dat mijn rom drive E: is.

wat ik doe, is kiezen:
- start computer with cd-rom support
komt er een heel verhaal in beeld (geen id waarover t gaat)
maar hij scant wat pci bus ofzo?

en uiteindelijk krijg ik A:/>_

wat moet ik nu doen?:confused::(
 
typ "cd e:"

en dan "setup.exe" ... of "install.exe"
 
Om naar een andere schijf te gaan hoef je geen CD ervoor te zetten. CD staat voor Change Directory.

Je krijgt dus het volgende:

A:\

Hierna typ je gewoon in E:

Daarna setup.exe

En dan moet de setup starten. :)
 
Als je cdromdrive E: is volg je volgende procedure (tussen elke regel druk je op enter):

format C:
y
gewoon enter duwen bij label dat je zou moeten invoeren
MD win95
copy E:\*.* C:\win95
even wachten tot hij alle bestanden heeft gekopieerd, dit kan even duren
C:
CD win95
setup

en dan instructies volgen...;)
 
Als je cdromdrive E: is volg je volgende procedure (tussen elke regel druk je op enter):

format C:
y
gewoon enter duwen bij label dat je zou moeten invoeren
MD win95
copy E:\*.* C:\win95
even wachten tot hij alle bestanden heeft gekopieerd, dit kan even duren
C:
CD win95
setup

en dan instructies volgen...;)

bedankt man :thumb:, dit is een duidelijk verhaal alleen voor C: voor de CD win95, moest E: zijn maar goed,

dank jullie allemaal voor de hulp;), en t geduld om deze noob te helpen:D
 
Niet E: maar C:

Anders installeer je toch nog van de cd. Niet dat dat niet zal werken maar bij mij liep het vorige keer mis daar.
 
Niet E: maar C:

Anders installeer je toch nog van de cd. Niet dat dat niet zal werken maar bij mij liep het vorige keer mis daar.

hij reageerde niet bij mij op dat commando.. ik zal t vandaag nog n x proberen, want ik maakte een foutje bij de setup:eek:

maar tot zover liep de setup wel, alleen heb ik nu idd t zelfde probleem als jou, dat ie hapert na de herstart :/
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat ik een klein beetje mis ben, maar ik zie niet meteen waar, dus ik zal even de verschillende acties toelichten:

format C: (formateert de harde schijf (of een partitie daarvan)
y (bevestiging van format)
gewoon enter duwen bij label dat je zou moeten invoeren
C: (ik denk dat ik deze vergeten ben en dat hier het foutje zat, hierdoor ga je naar de C:-drive)
MD win95 (hiermee maak je een map aan op deze C:-drive met als naam "win95")
copy E:\*.* C:\win95 (hiermee kopieer je alle bestanden van de cd naar de map win95 op de harde schijf)
even wachten tot hij alle bestanden heeft gekopieerd, dit kan even duren
(C: deze moet deze keer niet, je zit namelijk al op C: en dat zal dus ook de fout geweest zijn)
CD win95 (je gaat van C: naar C:\win95)
setup (je start de setup die daar klaar staat)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan