help... winxp corrupt (denk ik)...

Status
Niet open voor verdere reacties.

francozero

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2005
hoi jongens (of meisjes),

ik zit met een vervelend probleem...
hopelijk neemt iemand de tijd om dit allemaal te lezen, want dit wordt geen kort bericht... :o

ik begin dus maar bij 't begin:
gisteren kreeg ik van m'n virusscanner (trend micro) plots de melding dat er een trojan op m'n systeem zat (TROJ_DELF.NJ). hierbij liet ie een bestand zien genaamd q10253935_disk.dll, en bevond zich in de windows root map. was niet te cleanen, dus heb ik het verwijderd. na ongeveer een uurtje stond 't er echter weer op, maar met een ander nummer.
na dit een paar keer verwijderd te hebben kwam ik tot de conclusie dat er dus nog iets op m'n systeem stond dat er voor zorgde dat het qxxxxxxx_disk.dll bestand er weer werd op gezet. dus ik op zoek naar een progje dat misschien wat meer vond. zo vond ik een probeerversie van een trojan-verwijder tooltje (sorry, ben de naam vergeten). na dit te draaien werd er een ander geinfecteerd bestand gevonden in de windows root map, genaamd NDNuninstall.exe. daar het tooltje enkel een probeerversie was, kon ik het daarmee niet verwijderen. ik heb dit bestand dus gewoon manueel verwijderd...
tot hiertoe alles nog goed, maar toen ik m'n systeem herstartte (om te zien of dat qxxxxxxxx_disk.dll ding nog terug kwam) begonnen de problemen. het lijkt of m'n systeem gewoon opstart, maar niks werkt... :8-0:
hiermee bedoel ik dat m'n bureaublad er staat, maar op een snelkoppeling klikken/dubbelklikken doet niks. de taakbalk doet ook niks en de startknop ook niet. als ik met de muisaanwijzer op de taakbalk/startknop ga staan word het pijltje een zandloper en klikken doet dus niks. ook rechts-klikken op het bureaublad doet niks, en op de windows-toets drukken ook niet. kortom, het enige dat nog wel werkt is CTRL+ALT+DEL om het windows taakbeheer scherm te doen verschijnen. ook herstarten en afsluiten doet 't nog, maar daar heb ik dus ook ni veel aan...

nou hoor ik sommigen al afkomen met "dat wordt winxp herinstalleren"... maar dat werkt ook ni... :8-0:
als ik m'n systeem herstart met de winxp cd erin, dan op een (willekeurige" toets druk (daar dit gevraagd word), worden de bestanden geladen. maar dan zou het setup scherm moeten verschijnen, en dat gebeurd niet. na het laden van de bestanden blijft het scherm zwart met een knipperende cursor links-boven op het scherm.
ik heb ook al een andere winxp cd geprobeerd (je weet maar nooit) maar het resultaat was hetzelfde...

kan iemand me hierbij helpen? winxp herinstalleren is geen bezwaar want ik heb reeds alles overgezet naar m'n ander systeem. dit doe ik via een progje pclinq van sweex, en eigenaardig genoeg werkt dit wel (of moet ik zeggen gelukkig maar).
via dit progje heb ik ook de virusscanner van m'n ander systeem gedraaid, maar dat blijkt het probleem niet te zijn.
oh ja, de rekenmachine werkt ook nog en firefox ook. maar alles wat met windows (verkenner) te maken heeft niet...

nog 1 tip:
het installeer-probleem heb ik ooit nog een keer hehad, maar toen startte de pc helemaal niet meer op. dus ik weet niet of het dit keer hetzelfde probleem is, maar toen bleek het mbr verdwenen te zijn.
dit had een technieker voor me opgelost, maar ik weet echt niet hoe. en ik kan deze persoon niet meer kontakteren daar ie naar 't buitenland verhuist is...

dus, als iemand me hier kan helpen zou je me een grote dienst bewijzen...

alvast bedankt,

Scan ´ns in veilige modus met je virusscanner.:)

Geplaatst door ikself
Scan ´ns in veilige modus met je virusscanner.:)

ach ja, dat was ik nog vergeten te vermelden... ook in veilige modus werkt er niks, zelfs de taakbalk of de start-knop niet...
heel raar probleem dus...

maar alvast bedankt voor je snelle reactie,

Laatst bewerkt:
Je zegt dat het niet lukt om windows opnieuw te installeren.
Heb je eerst wel de harde schijf geformatteerd?
Probeer anders eerst eens te harde schijf te herpartitioneren zodat deze echt leeg is.
Één en ander staat hier beschreven.

Je zou met een W98 opstartdiskette en FDISK de schijf weer opnieuw kunnen partitioneren en formatteren. Vervolgens XP opnieuw installeren vanaf CD. Gevolg is wel dat je alle gegevens op je schijven kwijt bent en tijd kwijt bent aan het herinstalleren (reken maar een middagje).
Sterkte.

Je zegt dat het niet lukt om windows opnieuw te installeren.
Heb je eerst wel de harde schijf geformatteerd?
Probeer anders eerst eens te harde schijf te herpartitioneren zodat deze echt leeg is.
Één en ander staat hier beschreven.

Je zou met een W98 opstartdiskette en FDISK de schijf weer opnieuw kunnen partitioneren en formatteren. Vervolgens XP opnieuw installeren vanaf CD. Gevolg is wel dat je alle gegevens op je schijven kwijt bent en tijd kwijt bent aan het herinstalleren (reken maar een middagje).

daar zie ik geen probleem in... beter een lege pc dan geen pc... :cool:

blijft alleen de vraag of ie dan wel installeert... de vorige keer, toen dat mbr ding verdwenen was, deed ie de installatie zelfs niet na de schijf te formatteren.
als ik goed begrepen heb wat die technieker toen uitlegde, kan de harde schijf niet gevonden worden zonder dit bestand. dus kan er ook niks op geinstalleert worden...

weet er iemand hoe ik kan kontroleren of het weer zo is dat het mbr bestand verdwenen is?
en als dit het geval is, weet er iemand hoe ik zo'n mbr er terug op krijg?
ikzelf heb hier ni zo veel verstand van, dus schiet me ni dood als ik nou wat uit m'n nek sta te ***len, he... :D

nog 's bedankt voor de snelle reacties,

Sterkte.

Ik kan het mis hebben maar ik dacht door opnieuw te partitioneren en te formatteren maak je een nieuw mbr aan.
Dat is dus op te lossen door wat hier boven beschreven wordt (door middel van fdisk of de link die ik je gaf via XP).

Het kan nooit het MBR zijn aangezien de computer wel opstart, alleen Windows werkt niet. Een vreemder probleem is, dat er met de originele windows cd geen doorstart plaats vindt. Je zou eens kunnen proberen om via Uitvoeren->cmd in het dan verkregen DOSvenster een chkdsk /f uit te voeren. Waarschijnlijk heb je natuurlijk al een systeenherstel geprobeerd?
Joop

ok, ik sta nu toch al 1 stap verder... :)

ik volgde de tut om windows te herinstalleren, alleen heb ik de partities verwijderd met partition magic (leek me eenvoudiger, en was toch ook een optie in de tut).
na alle partities verwijderd te hebben, en dus nog enkel C: te zien staan, werd m'n systeem herstart...
tot m'n grote verbazing bleek alles weer te werken, maar na opnieuw te herstarten was het probleem er weer. dus heb ik eerst gewoon chkdsk uitgevoerd. hier zag ik meerdere malen (kon ni tellen hoeveel keer) een bericht op komen:
"ontbrekende indexvermelding van object-ID of dubbele object-ID gevonden voor bestandsrecordsegment 1XXXXX"

waarbij de 1XXXXX voor een nummer staat dat steeds veranderde.
dan heb ik gedaan wat jepewe voorstelde (dus uitvoeren/cmd en chkdsk /f), en daar zag ik meerdere malen (hoogstwaarschijnlijk evenveel als bij de vorige chkdsk) het bericht:
"bezig met invoegen van een vermelding in index $O van bestand 25"

toen dit klaar was herstartte de pc weer, en alles blijkt nu terug te werken...
maar toen ik toch probeerde om winxp te herinstalleren, blijft ie na het laden van de bestanden toch nog steeds hangen op het zwarte scherm met knipperende cursor. ik heb voor alle zekerheid een dik kwartier gewacht (moet volgens mij toch meer dan voldoende zijn), maar er gebeurd gewoon niks. het enige wat ik zie, is dat het rode ledje (harde schijf) volop blijft branden...

m'n systeem werkt nu wel terug, maar ik zou 'm in de (zeer) nabije toekomst toch wel terug willen kunnen installeren. dus zit ik toch nog met 'n probje.
de windows xp (home) is een volledig legale versie (OEM) die ik kocht in de computerzaak waar ik ook m'n pc kocht. het is dus niet de een of andere slecht werkende kopie...
ik heb 't trouwens ook al geprobeerd met de winxp pro van m'n ander systeem, maar dat geeft hetzelfde resultaat...

een ander probleem is dat ik nog steeds met dat vervelende bestand (qxxxxxxxx_disk.dll) opgescheept zit, dat door m'n virusscanner als een TROJ_DELF.NJ herkent wordt. m'n systeem is momenteel niet aangesloten op 't internet, dus daar kan ie 't ni vandaan halen. er moet dus nog steeds iets op m'n hdd staan dat steeds weer dat bestand aanmaakt... alleen weet ik niet waar te zoeken...

ik kan dus nog steeds wat hulp gebruiken... :rolleyes:

alvast bedankt,

Wat betreft de virus melding.
Daar staat hier eea over beschreven.
Lijkt mij niet echt een kwaadaardig virus en hoe je eraan komt?

Probeer voor de zekerheid eens je harde schijf te controleren op integriteit.
Dat kan met een programma van de harde schijf fabrikant.
Hier te vinden.

Begrijp ik het goed? Je hebt partities verwijderd maar c: laten staan
C: te zien staan, werd m'n systeem herstart...
tot m'n grote verbazing bleek alles weer te werken

Dan heb je nog steeds niet alle partities verwijderd, ook c: moet weg en daarna weer nieuwe aanmaken (kan gewoon met XP cd)

Geplaatst door maestro12
Begrijp ik het goed? Je hebt partities verwijderd maar c: laten staan

Dan heb je nog steeds niet alle partities verwijderd, ook c: moet weg en daarna weer nieuwe aanmaken (kan gewoon met XP cd)

ja, dat wist ik...
maar de reden waarom ik er ni alles afgooi is gewoon omdat de installatie van winxp ni werkt...
het zou kunnen dat de installatie voortloopt als de schijf helemaal leeg is, maar als ie 't dan nog ni doet... wat dan? dan zit ik hier met een leeg systeem...

kortom, ik durf ni goed te formatteren. als ik de winxp cd erin leg, en de pc herstart, laad ie alle bestanden maar blijft dan hangen op een zwart scherm met knipperende cursor in de linker bovenhoek. waarom begrijp ik ook ni goed, het is nochthans een legale versie van winxp home...

Soms scsi, raid of Sata in de pc?? Dan zal je een diskette met de drivers klaar moeten hebben en op f6 drukken als dit in scherm verschijnt om de drivers te laden.

Zolang je c: laat staan (lees niet alle partities verwijderd) ben je er nooit zeker van dat alle virussen verwijderd worden en dat er een nieuw MBR geschreven wordt.

Geplaatst door francozero

maar de reden waarom ik er ni alles afgooi is gewoon omdat de installatie van winxp ni werkt...
O jee, en dáár was ik dus wél van uit gegaan.

Geplaatst door maestro12
Soms scsi, raid of Sata in de pc?? Dan zal je een diskette met de drivers klaar moeten hebben en op f6 drukken als dit in scherm verschijnt om de drivers te laden.

Zolang je c: laat staan (lees niet alle partities verwijderd) ben je er nooit zeker van dat alle virussen verwijderd worden en dat er een nieuw MBR geschreven wordt.

euh... ja en nee...
ik bedoel, d'r start wel elke keer iets op van raid (via raid tool 2.0) bij het opstarten van windows. en d'r staat ook een icoontje van in de systray. maar eigelijk begrijp ik ni goed wat dat komt doen. ik heb nl maar 1 hdd, dus denk 'k niet dat dit enig nut heeft...
zou ik dat gewoon mogen uitzetten?... en zou dat de reden kunnen zijn dat de installatie ni doorloopt?

Heel kort....JA....daarom loopt de installatie niet door.
Heb je een cd van je moederbord?? Waarschijnlijk staat daar een tooltje op waarmee je de benodigde driverdiskette kunt maken.

Geplaatst door maestro12
Heel kort....JA....daarom loopt de installatie niet door.
Heb je een cd van je moederbord?? Waarschijnlijk staat daar een tooltje op waarmee je de benodigde driverdiskette kunt maken.

ja, idd... maar ik krijg dat ni aan 't werken...
op de cd voor m'n moederbord staat dit als info:
7) BootDrv
if you want installing driver during new Windows OS installation to RAID/SCSI/Serial ATA HDD .
please insert empty disk on floppy and run "..\\BootDrv\\menu.exe"
under DOS mode environment to get driver.

maar wanneer ik op de menu.exe dubbelklik krijg ik dit bericht:
G:\BootDrv\MENU.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS- en Microsoft Windows-toepassingen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.

tot zover het tooltje dus...

maar wat ik ni goed begrijp is, als ik maar 1 hdd heb, dan heb ik dat raid gedoe toch niet van doen?... of zie ik dat verkeerd?...
kan ik die raid-controller ni gewoon uitschakelen in het bios?... ik begrijp zelfs ni goed waarom die technieker de raid-controller heeft geactiveerd. hij moet toch ook gezien hebben dat 'r maar 1 harde schijf in zit... :confused:

op m'n vorige mobo (abit nf7) zat ook een raid-controller, maar die heeft nooit geactiveerd geweest... dus ook nooit problemen mee gehad. maar dat heeft de geest gelaten, en dan heeft die technieker dat verwisseld met een gigabyte K7 Triton GA-7VT600 1394. en sindsdien heb ik nog niks anders gehad dan problemen...
dit is echt ni de 1ste keer dat ie windows gewoon ni wil installeren. de vorige keer heeft ie 2 weken (!!!) bij de technieker gestaan voor ze winxp d'r op kregen...
vandaar dat ik m'n systeem ni zomaar durf te formatteren. wie weet ben ik 'm weer 2 weken kwijt...

Geplaatst door Admin_Frisian
Wat betreft de virus melding.
Daar staat hier eea over beschreven.
Lijkt mij niet echt een kwaadaardig virus en hoe je eraan komt?

Probeer voor de zekerheid eens je harde schijf te controleren op integriteit.
Dat kan met een programma van de harde schijf fabrikant.
Hier te vinden.

pfffff... m'n systeempje heeft 1 dag terug gewerkt, en het is nu al terug hetzelfde...
ik heb de raad gevolgd die op de site staat, maar de helft ervan klopt ni eens. wat zogezegd links moet staan, staat dus rechts, enz...
enfin, ik heb dus die register-entries verwijderd (zoals op de site staat), en na een herstart doet m'n systeem dus terug niks meer.
of die trojan zo "ongevaarlijk" is, daar twijfel ik toch zeeeeer sterk aan... ni te cleanen, niet in quarantaine te zetten, en niet verwijderbaar. ook stopt ie soms gewoon m'n virusscanner, en vernieuwt ie zich om de haverklap met een ander nummer (q1035642_disk.dll, q13547895_disk.dll, enz...).
lijkt mij dus alles behalve ongevaarlijk... en om gek van te worden.

de integriteit van de hdd testen zit 'r dus ni in... 'k zou ni weten hoe...
d'r zal dus niks anders op zitten dan een format disk te doen. nu maar hopen dat die winxp installatie doorloopt, want dat met dat raid-tooltje word dus ook niks... :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan