Helpdesk website maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yorick1989

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Berichten
293
Hallo,

Ik ben bezig met Sharepoint 2010. Dit is een software pakket waarmee ik dus "intern" een helpdesk website moet gaan maken. Ik loop stage bij een school en hier gebruiken ze dus portaal (Gemaakt in Sharepoint). Mijn vraag is nu hoe ik dit het beste aan pak. Ik weet dat ik het moet gaan vragen aan leaks wat betreft computers om er achter te komen wat een richting is naar een goede en begrijpelijke structuur voor hen.

Maar nu is mijn vraag of er ook professionele mensen zijn die mij hier in tips kunnen geven. Ik had zelf al een idee om op de voorpagina het het volgende te zetten:

- Meest gestelde vragen.
- Laatste nieuws.
- Agenda (met eventuele storingen).
- Contact gegevens.
- (misschien een tabel met: "handig om te weten" gerelateerde onderwerpen)

Ik wil ook een FAQ gaan maken en een gedeelde map met daarin dus eventuele handleidingen/software waarnaar verwezen wordt vanuit de FAQ.

De vraag is nu wat ik hier nog zou kunnen toevoegen of aanpassen/weglaten. Ik kan ook wel tips gebruiken wat makkelijk zou zijn wat alleen binnen de beheerders zichtbaar is.

Ik zal heel erg geholpen zijn wanneer iemand mij hiermee zou kunnen helpen want ik wil het natuurlijk wel goed doen!

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren op deze vraag.

MVG,
Yorick
 
Wat ik zou verwachten op zo'n pagina:

- Geen lappen tekst.

- Korte duidelijke informatie, hoe kom ik in contact met de helpdesk?
- Wat zijn de actuele storingen? en wanneer worden ze opgelost?
- Meest gestelde vragen met oplossingen.
- Eenvoudige stappen plannen om taken uit te voeren, deze moeten eenvoudig op te slaan of uit te printen zijn.

Zorg er voor dat de site eenvoudig en overzichtelijk is, als mensen veel moeten lezen grijpen ze naar de telefoon en vragen ze je het persoonlijk.
 
Ik zou ook gaan denken aan hoofdstukken van bij elkaar horende onderwerpen, die dan in een menu'tje kunnen komen.
Wat die hoofdstukken precies moeten zijn, en wat er in die hoofdstukken zou moeten staan, bv. steeds:
  • Korte uitleg over ... (met verwijzing naar gebruiksaanwijzingen e.d.), eventueel opgesplitst in subhoofdstukjes zodat men snek kan doorklikken naar wat gezocht wordt.
  • Een FAQ over dat onderwerp.
  • Bij wie je terecht kunt voor vragen over dit onderwerp.
  • ...
... zou je achter kunnen komen door met een vragenlijstje of kleine enquête rond te gaan.
Daarin kan je ook vragen hoe de helpdesk er uit zou moeten komen te zien qua structuur. - Ik weet niet of je op dit moment al moet gaan vaststellen wat er precies op de homepage moet komen; dan leg je je al erg vast. De eerste fase zal vooral brainstorm moeten zijn, denk ik.

Ongetwijfeld zal je via de vragenlijst botsende invullingen tegen gaan komen (de ene manier past niet op de andere manier, er moet gekozen worden).
Daar kan je uit komen door een "terugkoppelgroep" van 5 of 6 scholieren op te zetten, waaraan je mogelijkheden en voorstellen voorschotelt, waar dan feedback op gegeven kan worden, en onderlinge discussie kan plaatsvinden over wat het beste zal zijn voor de opzet van de site.

Aan zo'n groep kan je later ook een werkende testversie laten zien, en vragen om commentaar: "Is dit wat jullie bedoelden? Wat mis je? Wat is er teveel? Wat moet anders?" enz.
Zo kom je waarschijnlijk het beste tot een helpdesk die aansluit bij de behoefte.
En eigenlijk betekent dit: van te voren een goed doordacht krijgsplan met verschillende stappen opzetten (en de tijd die je per stap inschat), en dat projectplan doornemen met de stagebegeleider.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
PS: een zoekfunctie en een "reageer"-formulier zouden ook niet mogen ontbreken. Via reacties kan gesignaleerd worden waar iets nog onduidelijk is, of er nog iets ontbreekt, enz. Als er een helpdesk-webmaster wordt aangewezen, dan wordt de helpdesk op zo'n manier geen vastliggend ding, maar een groeimodel!
 
Laatst bewerkt:
Ahh heel erg bedankt, hier heb ik zeker wel iets aan, aan beide antwoorden wel. Ik zal hier iets mee doen en als er nog meer antwoorden zijn dan hoor ik die ook graag. Ik ben nog aan het brainstormen dus ik wil even wat ideeen op doen waar ik zelf nog niet ben opgekomen, vandaar een post op dit forum omdat hier veel mensen zijn met verschillende ideeen!

Alvast bedankt voor de komende/al ontvangen antwoorden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan