Helpmij: Windows start niet meer op na vermoedelijk virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quint Hein

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2010
Hallo beste mensen,

Ik ben helemaal radeloos. Ik was bezig wat bestandjes te downloaden op mijn pc toen Norton 360 Premier Edition (nieuwste) een melding gaf van een recente poging tot aanvallen van mijn pc. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat dit volledig mijn schuld is en ik de bestanden (o.a. .exe files..) heb geinstalleerd door even Autoprotect uit te zetten. Ontzettend stom, ik weet het.

Het programmaatje vroeg aan het einde: wilt u uw pc opnieuw opstarten?
Ondertussen ging Norton (ondertussen weer aangezet) helemaal tekeer met 'Recente aanval geblokkeerd', dus ik dacht een reboot is wel een goed idee.

Het probleem is nu:
Windows start niet meer op. Hoogstwaarschijnlijk dus door een virus of in ieder geval door datgene dat ik gedownload heb.
Hij komt eerst in het scherm met de keuze tussen Veilige Modus, Veilige Modus met Netwerktoegang, etc. Als ik normaal opstarten of Laast werkende configuratie kies, gaat hij verder en kom ik in het laadscherm met laadbalkje, op het moment dat het blauwe balkje ongeveer halverwege/driekwart is, herstart de pc opnieuw. Hierna kom ik dus weer in het keuze menu.
Als ik een van de veilige modi kies, krijg ik een zwart scherm waarin hij eerst alle gegevens laadt en vervolgens in een ander zwart scherm komt met een wit knipperend streepje linksboven en de tekst (die na een seconde of 5-10 vanzelf weer verdwijnt): 'Press ESC to cancel loading SPTD.sys'. Dit verdwijnt dus vanzelf, waarna alleen het streepje overblijft en na nog een goeie 5 seconden herstart de pc ook weer. Tevens heeft het op ESC drukken geen zin: de pc herstart nog steeds.

Kortom, alle opties resulteren in een geforceerde herstart en ik weet me er geen raad mee. Hoop dat er een oplossing voor is, eentje zonder (teveel) dataverlies (heb wel back-ups gemaakt op externe harde schijf), maar heb net iets belangrijks voor school gemaakt en daar is nog geen back-up van gemaakt, alleen opgeslagen op de hdd.

Alvast bedankt,

Quint-Hein

EDIT: Sorry voor mogelijke mispost, wist niet zeker of dit nou in Antivirus en Spyware thuishoorde of in Windows XP, koos voor deze, omdat dat het meest logisch leek i.v.m. niet meer kunnen opstarten van Windows en de geforceerde reboots.

Laatst bewerkt:
Heb op dit moment de Windows-dvd niet bij de hand, kan ik morgen pas aan komen.
Maar ik moet dan volgens jou antwoord de Recovery Console activeren?
Zo ja, welke commando's zou ik dan moeten gebruiken, aangezien dat in uw link vermeld staat.
Het herinstalleren (de andere optie) zou me, neem ik aan, al mijn data kosten?
In ieder geval voor je reactie, ik zal morgen nog wel laten weten hoe het met de Windows disk is gegaan.

Quint-Hein

Wilde vandaag met de Windows XP cd de recovery console booten, maar toen ik de pc op wilde starten deed hij het ineens weer. Ben erachter gekomen dat het door de harde schijf kwam. De harde schijf mag blijkbaar niet in de pc zitten als hij opstart, dit heb ik getest en het komt door de harde schijf. Weet iemand waardoor dit komt?
Verder is, jammergenoeg, het probleem hiermee nog niet opgelost. Toen mijn pc opgestart was heb ik gelijk men hele systeem gescand met zowel Norton als Malwarebytes, deze hebben beide wel wat bedreigingen (3 in totaal) verholpen, maar deze lostte niet het probleem op: mijn browsers doen het niet meer. Ik kan in geen van allen naar een site of adres browsen. MSN Messenger en bijvoorbeeld LiveUpdates ophalen lukt dan weer wel. Ook heb de externe harde schijf zelf nog gescanned, maar hier werd niks kwaadaardigs door gevonden.
Nou weet ik niet of dit nog steeds in dit topic thuishoort of in Antispyware, dus mijn excuses als ik het fout plaats, maar dit is wel tevens een ontwikkeling van mijn originele probleem.
Ik heb geen idee wat ik hieraan zou kunnen doen of waar het aan zou kunnen liggen. Zijn er misschien commands die bruikbaar zijn in de recovery console?

Daarnaast is er nog iets: ik blijf ook nog steeds meldigen krijgen van Norton dat mijn pc aangevallen wordt. (Recente poging om uw pc aan te vallen is geblokkeerd) Het vreemde het, het zijn steeds dezeflde adressen die opduiken, namelijk:
kangojim1.com (193.27.232.75, 443)
lkaturl.com (193.17.232.72, 443)
86b6b96b.com (91.212.226.6, 443)

Weet niet of deze informatie bruikbaar is, of dat ik het überhaupt mag posten,
maar hoop dat het wel zo is. In beide gevallen. :)

Alvast bedankt voor mogelijke tips of oplossingen.

Quint-Hein

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan