herinstal windows 10 en 8.1 problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mellinda

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2015
Beste

Een maand geleden is mijn moederbord kapot gegaan. Ik heb toen zelf een nieuwe gestoken. Terwijl dacht ik windows 10 te herinstalleren omdat er een aantal functies niet werkten, met alle gevolgen van dien.
Na de herinstal bleef het probleem. Denk dat ik maar oppervlakkige installatie had gedaan.
Ik krijg nu melding dat mijn windowsexemplaar al op een andere pc bolt. Contact gehad met microsoft, schandalig lang aan de lijn gehangen... De instalsleutel heb ik ondertussen, maar ze vertelden mij dat ik eerst 8.1 moet terugzetten op mijn pc om vervolgens (zucht) weer te upgraden naar windows 10...

Ik heb dan op een schijfje 8.1 en 10 gebrand. Ik wou deze installeren, maar nu zag ik 5 ja -keuzes...-... Ik ben een leek dus ik weet niet meer of het 5 partities waren of 2 partities met 1tje 2 + ander 3 dinges :confused:
Ik kon geen enkel selecteren. Ik durf ook geen enkele te wissen omdat ik niet weet welke ik zou kunnen wissen zonder mijn systeem instabiel te maken... Kan blijkbaar geen nieuwe partitie meer bijmaken.
Ik werk met een SSD schijf als master en een gewone hdd als slave... Ook zag ik op eentje OEM staan.

Zou er iemand mij alsjeblieft advies kunnen geven hoe ik die windows 8.1 er terug op kan zetten + hoe ik kan weten welke partitie veilig is om te wissen of dat ik andere stappen moet ondernemen?

Met vriendelijke groet

Mellinda

Ik denk dat we je weer een paar uur van de straat hebben.
Win 8(.1) installeren.
Upgraden naar 10
Dan de installatiecode die bij 10 hoort opslaan (op papier)
Alles er af en dan win 10 installeren met de installatiecode die je op papier zette.

Dan heb je win 10 officieel en meest pure installatie.

Bedankt voor je antwoord. Dat was eigenlijk mijn vraag... Ik moet een partitie selecteren, de andere optie wilt ie niet uitvoeren voor 8.1 te installeren, ik dacht eventueel mijn allereerste key en cd-rom van windows 7 eerst te installere en dan zo 8.1 vervolgens 10, maar windows 7 cdrom werkt sowiso niet :( dan maar W8 erin steken...

ik kom dus niet verder dan schijfje erinsteken van windows 8, select boot device cd-rom, windows 8 installer -->productcode en dan ja... die partities selecteren... Daar stopt het eigenlijk... Ik heb bang als ik eentje leeghaal dat ik de verkeerde keus maak en ik m'n pc naar de vaantjes help... Ik heb geen flauw idee welke ik moet nemen of eventueel zou kunnen wissen.

Mag die van "door systeem gereserveerd (d) 69,5mb van 99,9mb of een andere op de C of E schijf? :s

Je zou de Hiren's boot cd van deze site kunnen downloaden en op cd zetten.
Dan kun je van die schijf booten en met de programma's, bv onder XP, kijken wat op welke partitie staat.
Dan kun je de betreffende partitie wissen.
Tijdens de installatie, of eigenlijk direct er voor, krijg je de kans te bepalen waar je je OS wilt hebben.

Die van je link is goed.
Op deze site stond het op forum en dan handige software.
Dit is aangepast en moet zeggen het is er niet beter op geworden.
Te veel tools is geen probleem. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken ;)

Laatst bewerkt:
het is gelukt om via de hiren's boot cd windows xp op te starten. Maar nu blijf ik twijfelen terwijl ik de volumes bekijk... C+D zijn door systeem gereserveerd en er staat bij beide boot recovery en system information.
Ik neem aan dat ik dan 1 van die 2 moet helemaal formatteren onder die hirens bootcd terwijl xp erop runt?
Hoe beslis ik eigenlijk welke de juiste is?
M.v.g.

Hoe beslis ik eigenlijk welke de juiste is?
Gewoon dobbelen.......;)

Ben je in staat een printscreen te maken?
Dan zou je die hier kunnen plaatsen.
Dan kan ik / kunnen er meerdere personen naar kijken.

Hehe.
Taking a leap of fate gaat mij meestal niet goed af, dan beland ik sowiso in de worst case scenario's ^^ Ik zal morgen proberen een printscreen te maken.

Voor vandaag geef ik het op. Ganse D-schijf leeggemaakt maar kon hem niet met de hiren cd en diskwizard in dat 1 type partitie maken voor die 8.1. Ironisch genoeg wilt mijn 8.1 gebrande dvd zelfs niet meer pakken voor de installatie met de juiste code... Gaat ie dan na 2 pogingen exact dezelfde code intypen toch verder dan ja... Wilt ie ook niet op de leeggemaakte schijf installeren... Uit pure frustratie windows 10 schijf in de brander geduwd omdat ik zoiets had als 8.1 toch langs geen kanten gaat... Wonder boven wonder, HOERA, installatie :) perfect verlopen, zelfs de fouten op het vergrootglas en de windows toets weg :D maar dan, OW... PRODUCTCODE :(
Heb geprobeerd een klachtenmail naar microsoft te sturen, ik wil het stilaan opgeven omdat ik er gewoonweg teveel tijd mee aan het verliezen ben :s maar om 70 euro voor n mogelijke herinstallatie die waarschijnlijk toch niks helpt met een down en upgrade ja... Lijkt me gewoon weggesmeten geld

Misschien ben je in staat een privé-bericht naar me te sturen, dan kan ik misschien via VMware helpen.

Het is eindelijk gelukt :) Dank je voor je help Kostenzer.

Ik heb met m'n gsm 40 minuten aan de lijn gehangen met microsoft vandaag.
Nadien nog eens teruggebeld voor 1.5u met de vaste telefoon (dank god dat m'n ouders een voordelig tarief hebben dat je onbeperkt kunt bellen en maar 30cent/oproep betaald):d

Ze hadden mijn pc vanop afstand overgenomen en zo via een omweg W10 naar de nieuwste versie kunnen overschakelen (aangezien mijn pc langs geen kanten meer te updaten viel).
Dankzij de laatste versie van 10 moet ik niet meer downgraden.
Het probleem met de key was omdat ik de eerste versie van windows 10 had blijkbaar, en die updates die niet wilden doorkomen.
Het probleem met het vergrootglas en de windows knop was bekend maar zou volgens MS niet meer van toepassing zijn in de nieuwere versie van 10.

Nog eens heel erg bedankt voor je hulp en je geduld

Op de hirens boot cd staat macrium backup onder xp.
Daar mee zou ik direct een backup van de schijf met win 10 maken voor het geval dat.

Geduld is een automatisme als je voor de klas staat.
Ik ben al lang blij als ik iemand kan helpen.:)
DUS, graag gedaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan