Herinstallatie Windows 10 vanuit Windows lukt maar niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Na een hoop problemen heb ik een herinstallatie van Windows 10 geprobeerd uit te voeren met navolgende tip van Schoone:

"Standaard herinstallatie vanuit Windows
De herinstallatie van Windows 10 (al dan niet met behoud van uw programma's en persoonlijke bestanden) is eenvoudig en snel uit te voeren via Instellingen, onderdeel Bijwerken en beveiliging, sub Systeemherstel, optie Deze pc opnieuw instellen."

In het begin zag het er goed uit en na downloaden begon de installatie. Ik allang blij want dit zijn voor mij geen alledaagse bezigheden. Het begon dan ook mis te gaan. Bij het installeren bleef de teller eerst 1 uur op 10% staan, maar ik dacht laat maar even gaan. Toen viel :evil: ook de stroom nog uit! Helaas gebeurt dat hier (Thailand) regelmatig. Na de pc weer aangezet te hebben kreeg ik navolgende melding:

"Uw computer is onverwacht opnieuw opgestart of er is een onverwachte fout opgetreden. De installatie van Windows kan niet doorgaan. Klik op OK om de computer opnieuw op te starten en start vervolgens de Windows installatie opnieuw als u Windows wilt installeren"

Uiteraard op OK geklikt waarna de computer weer opnieuw opstart. Probleem is dat na het opnieuw opstarten ik bovenstaande melding weer krijg en verder niks kan. Ik kan 100 keer op OK klikken, maar buiten dat ik bovenstaande melding steeds weer krijg kan ik verder niks meer.
Ik hoop dat hier een redelijk simpele oplossing voor is (als die er tenminste is) want ik zit nu gigantisch in de knoei.

Mvrgr. Kanyarat.

Dat heb ik de laatste paar uur zitten proberen maar ik blijf halverwege hangen. Ik heb eerst via die link de bestanden gedownload op een externe schijf. Vervolgens die schijf aangesloten op de pc en deze gestart met een toets ingedrukt. En verdraaid ik kwam in een installatiemenu terecht: nu installeren / setup wordt gestart / windows 10 pro geselecteerd / upgrade geselecteerd. Daarna kreeg ik volgende tekst te zien;
Compatibiliteitsrapport
De computer is vanaf het windows-installatiemedium opgestart. Verwijder de installatieschijf (in mijn geval externe schijf) en start de de computer opnieuw op zodat windows normaal wordt gestart. (dit gebeurd dus niet want dan krijg ik weer de melding "uw computer is onverwacht opnieuw opgestart enz..) Plaats vervolgens de installatieschijf en start de upgrade opnieuw. Als u aangepaste installatie selecteerd, wordt er een nieuw exemplaar van Windows geinstalleerd.

Als ik vervolgens op ok klik krijg ik telkens weer het setup menu met bovenstaand compatiliteitsrapport, maar er wordt niks geinstalleerd en ik kom niet verder. Ik ben hier absoluut niet goed in en doe ongetwijfeld iets verkeerd, maar ik kom er maar niet achter en hoop erg op hulp.

Ik heb eerst via die link de bestanden gedownload op een externe schijf
Wat en hoe heb je dat dan gedaan?

W10 is te installeren v.a. een DVD of USB stick, of gelijk gemaakt of via Rufus voor een stick of Imgburn voor een DVD als je de ISO via de media creation tool hebt binnengehaald.
Ermee opstarten en een systeemherstel uitvoeren via repair.

Tip.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodstroomvoeding

Ik heb alles stap voor stap gedaan zoals het hier (https://www.windowscorner.nl/installatie/windows-10-opnieuw-installeren-zonder-productcode.php) beschreven wordt. Alleen heb ik de eerste keren voor "upgrade" gekozen, en dan krijg ik de problemen zoals hiervoor beschreven. Nu voor "aangepast" gekozen en dan kom ik wel een stap verder maar loop toch weer vast op het volgende:
Bij de vraag "waar wilt u windows installeren" krijg ik als ik op een station klik overal de foutmelding "kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitielabel. Op EFI-systemen kunt u windows alleen op GPT-schijven installeren." (zie bijlage). Wel geprobeerd uit te vinden wat dit allemaal betekend, maar dit gaat ver boven mijn pet.20161205_100245.jpg

Wat de tip betreft: de kosten wegen niet op tegen de baten. Het gebeurt regelmatig dat de stroom uitvalt en meestal is dit van korte duur. Alleen gebeurt dit meestal op het verkeerde moment. Bovendien moeten wij het hier doen met alleen een AOWtje en Thailand is gewoon een heel stuk duurder geworden. Wij nemen dus alles maar zoals het komt, en even geen stroom of water, ach alles went:confused:
P.S. op vernieuwen, verwijderen, of formatteren durf ik niet te drukken, bang dat ik nog verder in de knoei raak! Maar misschien ligt daar toch de oplossing?
P.S. Inmiddels van alles gelezen over MBR en GPT maar echt snappen doe ik het niet. Moet ik gaan formatteren als GPT? geprobeerd, maar dat gaat ook niet op dat scherm zoals op de foto.

Laatst bewerkt:
Wat je in daar moet doen is alle partities verwijder en de schijf formateren. Let er wel op dat je alles wat er nu op staat dan kwijt bent.

Hoe moet ik dat doen als ik niet verder kom dan het scherm "waar wilt u windows installeren?". (zie bovenstaande foto). Op dat scherm werkt niks.

Ah, ik was er vanuit gegaan dat je de foutmelding met OK kon wegklikken...

Dan graag het volgende;

Zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10 om een command prompt te voorschijn te halen. Daar geef je dan het commando diskpart, vervolgens list disk en dan select disk x waarbij je in de plaats van de x de juiste schijfletter typt uit de lijst die je zojuist kreeg. Vervolgens het commando clean en dan het commando exit om de command prompt interface te sluiten. Als je nu de installatieprocedure opnieuw start zal het wel werken.

Dank voor je antwoord, maar ik heb het volgende gedaan. IK heb in mijn wanhoop en onwetendheid in dat scherm op de regel "station 0 - partitie 1 - 232GB totaal -232GB beschikbaar - type primair" geklikt en op verwijderen. Tot mijn grote verbazing begon windows met installeren! Dat ging goed tot het scherm internet verbinding instellen, en daat staat het nu vast. Dus ik denk dat ik nog maar eens van voor af aan moet beginnen. Het installeren gaat wel heel erg moeizaam want om de haverklap blijft hij vast staan op een scherm.

Eerst kreeg ik het bericht dat er een probleem is met de computer (zie foto) maar op dit scherm bleef de pc vast staan en gebeurde er verder niets. Toen heb ik de pc opnieuw opgestart zonder de usb stick en kreeg ik het welkoms scherm van windows 10. Ook hier blijft de pc vast staan en gebeurd er verder niks.20161205_165717.jpg

Nu zit ik opeens in windows. Ik opende windows verkenner, maar weer staat het systeem vast en kan ik niks doen dan weer voor de zoveelste keer opnieuw opstarten. Ik heb wel opgestart zonder de usb stick.

Update:
Nu zit ik opeens in windows. Ik opende windows verkenner, maar weer staat het systeem vast en kan ik niks doen dan weer voor de zoveelste keer opnieuw opstarten. Ik heb wel opgestart zonder de usb stick. Ik kom na lang wachten dus in windows, maar zodra ik ergens op klik (bijv. verkenner) staat de pc vast en gebeurd er niets meer. Het schijnt dus dat de hele installatie niet goed verlopen is. Maar kan ik nu nog een keer opnieuw beginnen met de hele installatie? want nu kan ik er niets mee. De ene keer krijg ik alleen maar een zwart scherm en gebeurd er verder niks, en de andere keer kom ik wel in windows maar dan staat de pc vast en kan ik ook niks.

Excuses als mijn antwoorden soms wat lang uitblijven maar in de tussentijd probeer ik van alles om hier uit te komen. Bovendien zit ik nu op een geleende pc die ik ook niet altijd kan gebruiken. Mijn beperkte kennis helpt ook niet echt.

P.S. Ik heb nu maar gekozen voor PC opnieuw instellen en alles verwijderen. Dit zal wel enige tijd duren, maar misschien lost dit wat op.

Update:
Ook dit mocht allemaal niet helpen. De pc opnieuw instellen was voor 100% afgerond, dus ok. Daarna kwam het scherm windows installeren, maar die bleef staan op 10%. Na een uur gewacht te hebben maar opnieuw opgestart maar nu krijg ik iedere keer de melding: "Uw computer is onverwacht opnieuw opgestart of er is een onverwachte fout opgetreden. De installatie van Windows kan niet doorgaan. Klik op OK om de computer opnieuw op te starten en start vervolgens de Windows installatie opnieuw als u Windows wilt installeren" Ik kan op ok klikken zo vaak als ik wil, maar die melding blijft terug komen.

Dus maar weer helemaal opnieuw begonnen, stap voor stap zoals in Schoone pc beschreven. Het gaat allemaal goed tot installatie voltooien/opnieuw opstarten/apparaten voorbereiden en daar bleef het weer hangen op 92%. Het gaat dus bijna maar net niet helemaal. Vlak voordat de installatie helemaal compleet is blijft de pc hangen of moet ik weer opnieuw beginnen. Vanmorgen om 8 uur begonnen en het is nu 24 uur. Om gek van te worden.

Windows 7 terugzetten kan ook niet want in het bootmenu zie ik mijn dvd helemaal niet staan. 20161205_234224.jpg Van dvd opstarten gaat dus ook niet. Ook nog een herstelschijf van windows 10 gevonden maar die kan ik hierdoor ook niet gebruiken. Na 2 dagen knoeien een onbruikbare pc. Ongetwijfeld doe ik iets fout maar ik weet niet wat. Ik hoop toch op hulp.

update: Weer de hele ochtend zitten knoeien maar zonder succes. Ook de tip van JaICT geprobeerd maar zonder succes. Ik kreeg op het eind wel de melding "succeeded in cleaning the disk" maar na opnieuw opstarten kreeg ik dezelfde problemen weer. Het gaat vaak goed tot de installatie voltooien en dan gaat het mis. Nog van alles geprobeerd om van dvd op te starten maar ook dat lukt niet omdat die niet in het bootmenu staan. Ik kom er niet uit en weet het niet meer,

Laatst bewerkt:
Na nog een dag knoeien en proberen heb ik het maar opgegeven en de pc weggebracht. Waarschijnlijk zijn mijn vragen wat te dom voor de profs maar ja, mijn kennis is nu eenmaal uiterst beperkt. In ieder geval bedankt voor de pogingen om mij verder te helpen:thumb:
Mvrgr. Kanyarat.

Ik zou je willen aanraden om een image / schijfkopie (en bijhorend opstartmedium) aan te maken wanneer je de PC terug hebt ... zo kan je steeds weer terug naar die toestand en kan je ook nadien images aanmaken op verschillende externe harde schijven.

Macrium Reflect Free is een aanrader.

- download

- handleiding

[video=youtube;Ct_9qmbf3aA]https://www.youtube.com/watch?v=Ct_9qmbf3aA[/video]

[video=youtube;KQA7NlLvxg8]https://www.youtube.com/watch?v=KQA7NlLvxg8[/video]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan