Herinstallatie Windows MC

Status
Niet open voor verdere reacties.

solotalent

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Berichten
82
Hallo allemaal,

ik wil graag windows opnieuw installeren op mijn pc, omdat er te veel materiaal op staat dat weg kan en ik de pc erg traag vind worden.

De schijf is opgedeeld in 2 delen:

ACER C: 145GB

ACERDATA D: 146GB

Er staat ongeveer 10 GB aan muziek, foto's films en spellen op mijn PC die ik graag wil bewaren. Tot nu toe is alles standaard opgeslagen op de C schijf, de D schijf is leeg.

Kan ik de muziek, foto's, films en spellen die ik wil bewaren naar de D schijf kopieëren, daarna windows op de C schijf herinstalleren en daarna de bestanden terugzetten?

Als dit kan dan weet ik dat ik tijdens de installatie de C schijf moet formatteren. Toch?

Ik gebruik voor de installatie de recovery CD van deze pc, (Acer Recovery).

Bedankt,
Solotalent
 
Hoi,

Als je twee schijven hebt dan is dit geen probleem lijkt mij. Momenteel staat Windows op je C-schijf toch?!

Dan kun je inderdaad de FOTO'S, FILMS en de MUZIEK naar de D-schijf kopiëren.

Met de SPELLETJES zou ik het persoonlijk anders doen. Voor een optimale werking lijkt het mij dat je deze straks opnieuw moet installeren. Nu moet je ervoor zorgen dat je alle SAVES van die spelletjes op de D-schijf zet. Als je dan de spelletjes opnieuw installeert en je plaatst dan de saves weer terug kun je beginnen waar je gebleven was. Dit moet je zelf even uitvogelen hoe dit zit. De spelletjes zelf zou ik op de C-schijf installeren.

Als ik je een advies mag geven zou ik de D-schijf gebruiken als een back-up schrijf waarop je al je belangrijke gegevens zet. (foto's, muziek, installatiebestand spelletjes, adressenlijsten, emailadressen etc...)

Ik heb voor de rest geen ervaring met Acer Recovery, dus ik zal als ik jou was nog even wachten op het oordeel van iemand anders van deze site voordat je met de her-installatie gaat beginnen. Ik werk thuis nooit met recovery CD's... Volgens mij kun je die alleen gebruiken voor reparatie en niet voor nieuwe frisse start... Maar zo leer ik ook weer wat.. B]

Voor nog wat overige tips (die ik zelf al richtlijn aanhoud) zie de bijlage

gr Jos
 

Bijlagen

  • tips.doc
    32 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
oke, hartstikke bedankt. Ik wacht idd nog even met de herinstallatie ivm de recovery CD, ik weet dit ook niet zeker.

qua spellen en save-games komt het wel goed, dat is waarschijnlijk geen probleem!

iemand die meer weet van de recovery CD?

alvast bedankt!
ST
 
oke, hartstikke bedankt. Ik wacht idd nog even met de herinstallatie ivm de recovery CD, ik weet dit ook niet zeker.

qua spellen en save-games komt het wel goed, dat is waarschijnlijk geen probleem!

iemand die meer weet van de recovery CD?

alvast bedankt!
ST

ja erin doen en dan krijg je opties (zo is het bij de mijne)

full restore (no data save)
full restore (data save)
een aantal tools om opstarten en fouten te repareren...

dit is bij een medion vista dvd
 
oke, dus in mijn geval kies ik voor full restore (no data save), en dan begin ik met een brand-new windows computertje?

het liefst wil ik wel zekerheid, ik heb mijn pc wel dagelijks nodig....
 
oke, dus in mijn geval kies ik voor full restore (no data save), en dan begin ik met een brand-new windows computertje?

het liefst wil ik wel zekerheid, ik heb mijn pc wel dagelijks nodig....

als jou cd hetzelfde werkt als mij, ja

en nee! je moet met gegevens dan doen :p je wilt tog je muziek enzo houden?>
 
Loop eerst even langs de computershop om je een externe hardeschijf aan te schaffen en zet daar je kostbare bestanden op... Je weet nooit wat er fout kan gaan:( en voor 60€ zet je je bestanden veilig, ook voor de toekomst :thumb:


Hint : http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips_trucs_windows/synctoys.aspx
werkt goed als backup soft en 't is gratis.

als je de C:/ partitie formateert dan gaat de D niet weg :rolleyes: anders meot je wel heel scheef drukken, en zelfs dan nog vraagt hij om bevestiging :D

dus kan bijna niks mis gaan hoor :D
 
Heb ik de laatste jaren al meer gehoord :rolleyes:

haha :p dat is waar, maar voor 1 pc probleempje hoef je nog geen 60 euro te spenderen wel? echt belangrijke data op een usb stick of cd en de rest op de D en als het dan weg is download je het maar weer opnieuw :D
 
Das natuurlijk ieder voor zich, ik slaap beter wanneer mijn fotos veilig weg staan en een externe drive is de eenvoudigste oplossing, een dvd brand je niet elke dag.

Ken je deze:
Er zijn twee soorten computergebruikers een soort die backups maakt en een soort die nog nooit een hardeschijf stuk heeft gehad...
 
Das natuurlijk ieder voor zich, ik slaap beter wanneer mijn fotos veilig weg staan en een externe drive is de eenvoudigste oplossing, een dvd brand je niet elke dag.

Ken je deze:
Er zijn twee soorten computergebruikers een soort die backups maakt en een soort die nog nooit een hardeschijf stuk heeft gehad...

jup :p ben zelf 16 heb al meer harde schijven erdoorheen zitten dan dat ik oud ben :eek: van die oudjes test ik tot het eind :p

maar ik heb zelf 2 externe schijven :p backups? die heb ik niet, windows is kaal met allemaal programma's die ik makkelijk terug kan zetten, alle gevoelige data staat op de 2de externe schijf, die staat nooit aan :thumb: alleen als hij nodig is

maar als je gewoon niet teveel zij programma's download dan gaat het gewoon goed met je windows voor zeker wel 10 jaar :p

gewoon een paar basis programma's die alles kunnen die ook vertrouwt zijn, en verder niet te veel rommelen met windows :p
 
oke, hartstikke bedankt. Ik wacht idd nog even met de herinstallatie ivm de recovery CD, ik weet dit ook niet zeker.

qua spellen en save-games komt het wel goed, dat is waarschijnlijk geen probleem!

iemand die meer weet van de recovery CD?

alvast bedankt!
ST

Als op die Acer vanaf het begin die 2 partities standaard er op hebben gestaan kun je gewoon die recovery cd gebruiken,formateren hoef je je geen zorgen om te maken doet 'ie allemaal automatisch,zet wel alles wat je wil bewaren op D:\ ook je opgeslagen e-mails als je Oexpress gebruikt zoek via zoeken naar "dbx" (zonder quotes) vink ook aan geavanceerd-systeemmappen en verborgen bestanden en submappen aan.Kopieer al deze bestanden naar D:\ maak daar een map aan b.v. BU-Outlook.Zoek ook naar het bestand "wab" daar staan je contactpersonen in(e-mail adressen) kopieer dat hele bestand.Exporteer ook je mail account instellingen in OutlookExpress ga naar Extra-Accounts-E-mail-vink je huidige account aan en kies voor exporteren en sla dit iaf-bestand in dezelfde map op,naderhand na herinstall. kies je voor importeren en zijn je e-mail settings weer als voorheen en de dbx-bestanden kopieer je gewoon weer terug naar de map waar je ze eerder weggehaald hebt,dat doe je ook met het adresboek!
Succes!
 
Laatst bewerkt:
oke! super mensen, ik ga vanmiddag aan de slag :D

jullie horen nog van me!

thanks.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan