Herinstallatie XP:Waar blijft regel ’druk op toets om vanaf cd te starten’

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Hallo beste Helpmijers,

Ik wil één van mijn 2 pc's windows XP herinstalleren.
(NB: op de andere pc staat ook XP van dezelfde originele schijf van MS).

Een slordige 3 jaar geleden is mij dat ZELF op beide pc's gelukt, met dezelfde CD.
Ik heb er toen ook een handleiding van gemaakt, maar ben er tav de onderstaande basisfase niet zeker van of ik het toen ook zo precies (succesvol) gedaan heb. Iets in mijn geheugen zegt mij, dat er iets anders ging dan hieronder staat geschreven...maar wat????

Hoe het ook zij: het lukt me nu dus niet meer!
Onderstaand mijn handleiding.

Mijn vraag is: wat doe ik nu fout, dat ik geen zwart scherm krijg, met de tekst ’druk op toets om vanaf cd te starten’
(waarna ik een willekeurige toets dien in te drukken om daadwerkelijk aan de herinstallatie te kunnen beginnen).
Hoe ik het ook probeer, bijv. door even de CD uit en weer in de cd-afspeler te doen, telkens krijg ik weer het gewone WELKOMscherm etc. van Windows.

Hier mijn oude handleiding:

1. Cd in lade en starten
2. Houdt Del ingedrukt
2a. Scherm BIOS.

3. Ga naar betr. station, waar Cd in zit (Secondary IDE Master~serienr. cd-speler)

>Toets F10
Save configuration changes and exit now? OK.

PC start nu opnieuw uit zichzelf op.
5. Bij regel ’druk op toets om vanaf cd te starten’: een toets indrukken (anders gaat ie door naar het buroblad en dat moet niet).
Nu zit je in Windows set-up.

Ik ben tot pagina 10 gegaan van de zoekresultaten binnen jullie Helpmijforum, met de vondsten van de zoekwoorden 'herinstallatie XP', mar vond geen antwoord.
Ik heb een half dozijn links naar sites over instructies installatie XP, maar ook daar niets wat mij uit de brna dhelpt.

Op grond van wat ik ergens las in dit forum: zou het in de cd ingebakken zijn, dat hij nu ineens weigert zich te installeren op een tweede pc????

groeten
van Everhart

Laatst bewerkt:
je zet zo volgens mij de bios niet op bootsequence
ga naar de bios en zoek boot op en zet je cd/dvd op eerste
of heb je 2 cd/dvd spelers /brander in je systeem?
windows in 10 stappen installeren
http://www.windowscorner.com/

Ik heb net het antwoord zelf al verkregen!

Ik moest na de cd erin gedaan te hebben op F8='boot selection popup menu' indrukken ipv de DEL-toets
Del en F8 werden beide genoemd in het startscherm, met de DEL-toets kwam ik steeds in een groot BIOS-scherm met allemaal regels en tekst en indelingen en daar zat ik steeds de cd-speler te configureren; met F8 kwam ik in een klein scherm met drie regeltjes, de onderste was de cd-rom, waar de schijf in zit>Enter.
Daarna herstart en zie daar!! De verlangde regel : ’druk op toets om vanaf cd te starten’

Hoera!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan