herkenning hd

Status
Niet open voor verdere reacties.
primary master

Waar zet ik de schijf op primary master?!

Ik heb nu schijf G wat de masterschijf is (hardware) Darr heb ik XP en al diverse programma's opstaan. Tot nu toe verloopt alles naar wens.

Ik merk alleen dat b.v. een gedownloade driver van HP voor de scanner zichzelf uitpakt op system (C), wat natuurlijk niet de bedoeling is. Ik heb dit al opgelost door de extensie van .exe naar .zip te veranderen waardoor ik zelf de locatie aan kon geven. Waarnaar ik handmatig setup kon uitvoeren. Dit moet natuurlijk niet met andere toekomstige programma's. Dus moet ik op de een of ander manier de schijf nog op primary master zetten, waar en hoe doe ik dit.

Dat brengt me bij nog een gekkigheid, mijn scanner wordt niet goed herkend door de USB poort. De poort waarop hij de ene keer herkend wordt herkend hem opeens niet meer, waarnaar ik een ander moet nemen die hem weer wel als zijnde nieuwe hardware gevonden herkend, ik vind het toch erg handig als ik dezelfde poort kan gebruiken.

Het wisselen van een tekentablet gaat wel ongestraft?

Een schijf als Primary Master instellen die je door een jumper op de achterkant. Op één IDE-kanaal (in dit geval de Primary IDE) kunnen zowel een Master als een Slave worden geplaatst. Als je de jumpers op de achterzijde van de HDD's juist plaatst zullen ze ook als zodanig worden herkend. Maar denk er wel om dat het wijzigen van de HDD's gevolgen heeft voor de driveletters, en dus zal Windows gaan steigeren als je een bestaande installatie zomaar gaat omwisselen. Oftewel: als je de HDD's gaat wisselen moet je ofwel opnieuw installeren, ofwel met bv Ghost de image weer naar de juiste partitie omzetten. En dat is niet iets om zomaar even te doen, je moet goed weten waar je mee bezig bent.

Herkenning van hardware op USB poorten levert wel vaker dit soort problemen op. Is helaas niet simpel op te lossen. Mogelijk dat een (powered?) hub het probleem op kan lossen als het met onvoldoende voeding te maken kan hebben.

jumpers

De jumpers had ik al goed staan u noemt dat de primary master, de winkel noemt dat Master en slave Mijn nieuwe schijf heet G en de oude namen schuiven dus niet op, ik begrijp hieruit dat de schijfnamen niet veranderen (opschuiven)

Dat sommige bedrijven (HP Scanner) er schijnbaar vanuit gaan dat C altijd de systeemschijf is!

en dan gaat Windows steigeren

Lees dit maar eens door, dan zou je precies moeten weten hoe het zit:
http://dlo.khbo.be/opleidingen/info...01/modules/werkingcomputer2/InstallatieHD.htm

Schijfletters kunnen onder bepaalde omstandigheden wel degelijk opschuiven. Als je nieuwe schijf nu als Slave staat ingesteld, dan zal er geen probleem zijn, want dan komen de letters gewoon achteraan. Zou je die schijf nu gaan aansluiten als Master, dan zou je Windows pas echt zien steigeren, want dan verandert alles beslist wel. De eerste primaire partitie op de Primary Master wordt (in principe) altijd de C: schijf.

opschuiven

Dan heb ik zeker een rare computer want mijn priamary master is G en de oude schijf heet gewoon nog C met de partitie D

:confused:

Vincent

Weet je dan wel heel zeker dat die nieuwe schijf als Primary Master is geplaats, en niet als Primary Slave? Zo ja, dan is dat inderdaad erg raar. Het enige wat dat zou kunnen oplossen is een schone installatie.

BIOS

In de BIOS hen ik gekeken bij autodetection en daarin wordt de grootste 80 MB(=nieuwe) schijf als primary master en de kleine 20MB(=oude) als primary slave gevonden secondary master en slave vind hij niet en dat klopt ook.

Is het een idee om in de kast de slave schijf en de cdrom stations (lezer en brander) los te koppelen, opnieuw op te starten, dan de slave weer an te sluiten opnieuw op te starten en dan de cd rom stations als laatste.

Misschien herkent de automatische detectie dan de Primary master als C mijn oude schijf als D met partitie E en min CD roms als zijnde F en G, of krijg ik hier problemen mee, en/of zal het zo simpel niet werken?

Vincent

We proberen de hele boel om te gooien.

Ik heb de 80 GB schijf met de naam G op de computer van mijn vriendin gezet.
Zij heeft een AMD Athlon TM XP 1700+ Mhz computer, veel meer dus dan mij Intel Celeron 433 MHz.
De harde schijf wordt zonder problemen herkend, zodat we deze computer voor de zware grafische programma's kunnen gebruiken.

Haar harde schijf van 40 GB (Maxtor) heb ik op mijn computer gezet, echter deze schijf wordt niet herkend.
Ik krijg de mededeling dat windows niet op kan starten, omdat er instellingen veranderd zijn.

Ik heb dan 5 opties, deze zijn:

normaal opstarten
opstarten in veilige mode
in veilige mode met netwerkverbindingen
in veilige mode met prompts (o.i.d)
en opstarten met instellingen waarbij de computer het nog wel deed

In alle gevallen kom ik op hetzelfde punt terug.

Bij het opstarten zie ik wel dat de schijf als primairy harddisk wordt herkend. Maar doorgaan naar Windows doet hij niet!
Ik zie ook dat de jumper anders staat (hij staat op de derde van rechts verticaal) , ook het plaatsen van de jumpers zoals die staan op mijn 80GB heeft geen effect

Zet ik de schijf van 40 GB Maxtor van mijn vriendin weer terug in haar computer, dan moet ik 1 keer voor de optie:"opstarten met instellingen waarbij de computer het nog wel deed" kiezen en hij doet het weer normaal.

Vincent en Josée

Je kunt over het algemeen niet "zomaar"opstarten vanaf een WinXP installatie die op een andere PC is gemaakt. Hiervoor zijn allerlei drivers en registerinstellingen die niet overeenkomen. Dat het andersom wel lukt is meer geluk dan wijsheid.
Je probeert nu allerlei trucjes uit te halen om de zaak alsnog aan de praat te krijgen, maar waarom voer je geen schone installatie uit op jePrimary Master, zodat deze gewoon correct zou moeten werken?
Je zegt dat hij geen Secondary Master & Slave herkent. Vreemd, want daar zouden je CDROM's toch aan moeten hangen....
De truc om alles los te koppelen en daarna weer een voor een aan te koppelen zal vast niet werken. Windows onthoudt driveletters die zijn toegekend, zelfs al koppel je ze los. Na aankoppeling zullen ze weer precies zo staan.

Het probleem is opgelost

Ik heb de slave schijf van 20 GB losgekoppeld!

Daarna een schone start uitgevoerd (formateren en opnieuw XP instaleren)

De masterschijf van 80 GB wordt nu gewoon als (C) herkend!

Problemen met drivers die automatisch op C gaan instaleren, zal ik nu niet meer tegenkomen

(HP die een gezipt bestand de extensie .exe meegeeft)

Groetjes Vincent, nog bedankt voor het meedenken

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan