Herkenning variabelen table

Status
Niet open voor verdere reacties.

legacy800

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2010
Hoi,

Ten eerste ben ik echt een beginneling in php.

Ik heb een tabel gemaakt waarin ik alle data laat zien van een Mysql table.

<?php echo $row_Recordset1['film']; ?>
<?php echo $row_Recordset1['genre']; ?>

Met op deze manier een hele rij te laten zien, in dit geval genre en film.

Nu wil ik dat wanneer erop in de tabel geklikt zal worden een kleine samenvatting van de aangeklikte film zal worden weergeven lager op de pagina.
Alleen mijn vraag is nu kan php ook herkennen op welke variabelen er geklikt word in de tabel op de php pagina?

Ik wil namelijk php een text file laten lezen(de samenvatting dus) en die weergeven op de pagina, alleen als er niet achterhaalt kan worden welk film de gebruiker aanklikt lukt het natuurlijk niet om de juiste film te koppelen aan de juiste textfile.

Dus weet iemand of dit wel mogelijk is, zoniet een andere oplossing?

Groeten

Een php noob

Dit kan alleen met Javascript (immers is de uitvoering van PHP afgelopen als de pagina geladen is). Dat wordt dan zoiets:
HTML:
<html>
<head>
<title>Films</title>
<script type="text/javascript">
<!--
var samenvatting1 = "leuke film";
var samenvatting2 = "goed film";
var samenvatting3 = "flut film";
function toonSamenvatting(film)
{
  if (film == "film1")
  {
    document.getElementById('samenvatting').innerHTML = samenvatting1;
  }
  else if (film == "film2")
  {
    document.getElementById('samenvatting').innerHTML = samenvatting2;
  }
}
//-->
</script>
</head>
<body>
<?php echo "<span onClick=\"toonSamenvatting('$row_Recordset1['film']')\">$row_Recordset1['film']</span>"; ?>
<div id="samenvatting"></div>
</body>
</html>

Je zegt dat je de samenvatting uit een tekstbestand wilt lezen. Dan moet je even beslissen of je alle tekst van tevoren wilt inlezen of dat je het door PHP "on the fly" wilt doen met AJAX.

Je zou het wel kunnen doen met PHP maar het geval is dan dat iedere keer de webpagina opnieuw geladen zal worden aangezien PHP een Server-Side taal is. Hiermee wordt bedoeld dat alles op de Server wordt afgehandeld.

Dus moet je een keuze maken, of alles in PHP af laten handelen, zodat niemand je code kan zien maar wel iedere keer de pagina opnieuw geladen moet worden.
Of gebruik maken van JavaScript en dat mensen je code kunnen zien en de mogelijkheid hebben om JavaScript uit te schakelen, maar dan wel alles sneller geladen kan worden.

Nog een tip voor mocht je JavaScript gebruiken, maak gebruik van een switch-statement
Code:
function toonSamenvatting(film) {
    switch(film) {
        case "film1": var samenvatting = "leuke film"; break;
        case "film2": var samenvatting = "goede film"; break;
        case "film3": var samenvatting = "slechte film"; break;
        default: var samenvatting = "geen samenvatting"; break;
    }

document.getElementById('samenvatting').innerHTML = samenvatting;
}

groeten vreugde

Laatst bewerkt: