Herrie dell OptiPlex GX260

Status
Niet open voor verdere reacties.

lego15

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
40
Hallo allemaal

mijn vraag: mijn vader heeft een dell OptiPlex GX260 deze staat rechtop.
deze maakt een keiharde bak herrie en is heel erg traag, weet iemand hoe dit kan?
er zit in een pentium 4 processor 3.00 ghz, 512 mb geheugen, en een sata 40 gb hardeschijf. ik ben zelf een apple man met wel verstand van windhoos maar niet super veel, graag wat tips wat ik kan doen, kan het zijn dat als ik hem rechtop zet die herrie alleen maar komt?

Mvg Laurens
 
Heb je hem toevallig al eens opgeschoeft en gekeken of hij niet vol stof zit.
Tja is heel je computer traag of bij bepaalde programma's?
 
daar moet ik nog even naar kijken het lijkt ook alsof de fan andersom draait maar weet ik niet zeker,
bij alle programmas alleen bij opstarten en afsluiten is hij heel snel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Traagheid kán komen door een dichtgeslibt systeem, een (bijna)volle hardeschijf, maar ook te weinig werkgeheugen kán een oorzaak zijn.

Herrie uit de systeemkast: Fan van voeding stoffig/uitbalans, CPUfan stoffig en uitbalans.
 
mijn vader heeft net de schijf gedefragmenteerd of hoe je dat typt en staat maar iets van 10 gb vol nu, 512 moet voldoende zijn voor xp toch?

je zegt uit balans wat bedoel je daar mee?

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door stofophoping in de kast, en dus ook op de fan's kan het zo zijn dat ze eerder aan vervanging toe zijn.
Wat je kan doen is de kast losdraaien, kap eraf, pc aanzetten en vervolgens je vinger tegen het midden van de processorfan aanhouden totdat ie bijna stilstaat. Als de pc nu nog steeds zoveel herrie heeft dan is de fan van de voeding aan vervanging toe...

XP heeft in principe genoeg aan 512 MB, maar een onboard videokaart kán er nog wat vanaf snoepen, en dan blijft er niet zoveel meer over.
Verder kan de traagheid nog komen door spy- en malware ....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan