Herrie uit pc, maar ligt neit aan coolers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
327
Goedenavond,

Heb hier een pc:

Pentium D 2,8 GHZ overgeklokt tot +- 3,0-3,1 ghz.
3 GB DDR2 Geheugen.
1 TB schijf 5400 RPM
Win XP Pro SP3.

PC draait nog wel lekker maar hij maakt al sinds dat ik hem heb een herrie.
En ik ben dat kotsbeu. Ik heb de boxed koeler vervangen door een stil exemplaar maar nog steeds maakt hij een enorme herrie.
In de bios kon ik kiezen bij cpu snelheid slow, medium en high. ik heb hem op slow gezet, helpt wel wat maar niet veel.
Ik zelf denk dat het moederbord de snelheid slecht regelt het gaat om een asrock conroe 945 DVI.
Is hier nog iets aan te doen of wordt het een nieuwe pc bouwen?

Gr

Dennis
 
Waar komt het geluid zo ongeveer weg, bij de harde schijven?
 
nee echt uit me cpu fan, en een beetje uit de casefan maar daar kan ik eventueel wel eeen weerstandje tussen. Zetten.
 
Als je er nog steeds last van hebt zou ik de fan van de voeding es proberen, je hebt er immers al last van zolang je de pc al hebt en inmiddels de CPUfan verwisseld en het is toch nog steeds aanwezig...
Je kan ook de case-fan even uitzetten/afkoppeleln van het moederbord om te kijken of het dan echt over is.
Wat eventueel ook nog kan is dat een (gedeelte van een) zijkant aan het resoneren is,
Veel succes met het zoeken naar het irritante geluid!
 
Hmm, kan het dus zo zijn dat de voeding die neit goed is er voor zorgt dat de cpu fan een herrie maakt?
Want het komt echt uit de cpu fan de herrie, en in een andere pc is ie gewoon muisstil.
 
Die voeding zelf kan dus wel goed zijn, alleen de fan is niet meer goed, die kun je, zeker als de garantie er al af is, (en je bent een beetje handig) zelf goed vervangen door een nieuw/stiller exemplaar ...

EDIT: Nogmaals geef je aan dat de cooler in de andere pc wél stil is .., dus ligt het niet aan je CPUfan ..
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk dat het bevestigings systeem van je CPU/Fan/Mobo het geluid maakt zodra de boel begint te trillen.
 
en wat bedoel je met het bevestigingssysteem? De kast?
Ik moet zeggen het is al zolang ik me pc heb allang nu gebruik ik hem voor doeleinden waar hij redelijk stil moet zijn.
Maar jij denkt niet dat het moederbord of de bios de boosdoener is(dat hij de snelheid van de cpu fan slecht regelt)
Want mij lijkt, dat een fan harder gaat blazen naarmate de cpu hoger belast wordt en/of de cpu warmer wordt.
 
en @whittey nee klopt het ligt denk ik inderdaad niet aan de cpu fan, maar ik verdenk het moederbord of de bios.
Want hij draait echt op volle toeren die fan echt superhard.
 
Welk merk/type moederbord heb je?
Dat superhard draaien kán gebeuren doordat de fan bijvoorbeeld niet volledig vastgeklikt (een beetje scheef) zit, en daardoor de temp van je processor onnodig hoog word, die daardoor de CPUfan weer zo aanstuurt dat de processor toch weer maximaal gekoeld word.
Het BIOS kán de de fan aansturen, maar ook software van het moederbord zou dat kunnen ...
 
Staat bovenin het topic, maar bij deze: Asrock conroe 945 DVI.
Hmm die koeler zit wel goed vast, daarbij was dit bij de andere koeler ook al hè.
En ik heb pas ook de bios geflashed maar ook dat mocht niet baten helaas.
 
Excuus, overheen gelezen ...
Op het bord zelf zit dus geen fan, deze willen anders ook wel voor geluidsoverlast zorgen.
Welke koeler/fan heb je nu dan op je processor zitten?
 
Eerst zat er een boxed koeler van intel op, ik d8 dat die gewoon weg veel herrie maakte nu zit er een Gelid GX7 op, vrij grote koeler (met backplate).
En in de bios staat de staat van de cpu snelheid van de koeler al op low maar dan nog maakt hij dus zoveel herrie echt vreemd.
 
Dus als je de pc aan hebt staan en je houdt de koeler even tegen totdat ie stilstaat, heb je het geluid niet meer?
Heb je geen andere software draaien die de fansnelheid kan beinvloeden?
 
Hmm dat heb ik nog niet geprobeerd om de fan tegen te houden is dat niet slecht ofzo?
En nee heb geen software verders draaien, het is ook als ik in de bios ben en na een schone installatie van Windows XP hetzelfde.
 
eventjes tegen houden kan geen kwaad .. Moet geen 4 minuten zijn natuurlijk, maar je weet gelijk of het de CPUfan is :)
 
Heb even gekeken de cpu fan maakt inderdaad veel lawaai, zodra je hem tegehoudt hoor je alleen de casefan een beetje.
Maar da's niet t probleem maar die cpu fan dat vind ik zo raar hè!
 
@Denniske: Je bovenstaand bericht maar even in dit topic aangeplakt.Je zat in een ander topic:D
 
Zojuist nog es bekeken/belezen wat voor apparaat het is, maar het schijnt dus dat ie best wel veel herrie maakt op topsnelheid 43dB...
Tsja, als je die niet kan regelen heb je dus een 'klein' geluidsprobleem ...
Wellicht is het een optie om er een fancontroller tussen te zetten ...
 
ja ik moet wel zeggen dat ik hem in die andere pc in bios op de laagste stand had staan (1 van de 9) en in deze bios is weinig te regelen.
Ik denk ook een fancontroller als laatste optie, ik weet alleen niet of er goedkope te koop zijn voor 4 pins?
Het scheelt dat ik deze pc niet de hele dag aan heb staan anders werd ik gek :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan