herrieschopper is mijn pc

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tinky
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tinky

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2004
Hallo,
In het kort wat ik tot nu gedaan heb om het te verhelpen.
PC uitelkaar gehaald. De fan vd de cpu afgehaald dacht ik. Maar had meteen alles eruit ook de cpu en dat ding wat onder de fan zat.
In de winkel te horen gekregen dat ik daar wel erg voorzichtig mee moest doen. Daar hebben ze de verharde koelpasta van de cpu afgehaald( Het hele spul zat behoorlijk aan elkaar geplakt). In de derde winkel een Papst fan (80 x 80)gekocht (20 euro) in de hoop dat als ik die erop zou zetten( heb ik erop gezet met tyraps) ik van de herrie verlost zou zijn. Dat werkte. MAAR de kast bij de voeding in de buurt werd het wel erg warm! ( Kon ik voelen aan de buitenkant van de kast) Deze site afgelezen naar mogelijke oplossingen. Div progjes gedownload om de temp te bekijken of te regelen. Niets hielp. Speedfan kon het toerental vd nieuwe fan niet lezen.
Oude fan (60 x60)er weer opgezet. Dus ik zit weer in de taxiebaan klaar om op te stijgen zo'n herrie maakt dat ding.
De temp is ook niet geweldig.
(Speedfan weergave)
CPU 58 GrC, Kast 84GrC, HD0 39 GrC, HD1 34 GrC.Fan 4500 toeren.
In de BIOS naar de werkelijke waarde gezocht. Niet kunnen vinden.(weet niet waar dat zit)
Wat moet ik nu doen?

Vragen:
1.Hoe kan ik in de BIOS de temp vd CPU lezen?
2.Waar of hoe (en kan dat wel?) kan ik het beste toch die nieuwe fan plaatsen? Want die is behoorlijk wat geruislozer.
3. Of kan ik ze allebei plaatsen en regelen met speedfan?
4. Maar waar zitten dan die puntjes waar ik het 2e stekkertje moet instoppen?

gegevens: (zag ik in Speedfan)
-Winbond W 83627HF-AM
-Intel (R) 82845 processor naar AGP controller
-NVidia Geforce3 Ti200 (Medion)
-PCI bus Intel(r) 82801-BA

Please help? Ik kom er niet uit:(
Alvast bedankt voor elke vorm van hulp:)
Tinky

MAAR de kast bij de voeding in de buurt werd het wel erg warm! ( Kon ik voelen aan de buitenkant van de kast)

Kun je het bovenstaande iets duidelijker uitleggen.
Dat begrijp ik niet helemaal.

Hoi Puppy,
De buitenkant van de kast werd rondom en bij de voeding veel warmer dan die nu is en de lezing van speedfan weet ik niet meer want ik heb nu weer de oude gan erop zitten.
Maar ik kon goed voelen met mijn hand dat het behoorlijk warm was aan de buitenkant van de pckast.
Veel warmer dan die nu is.

Dus het lijkt erop dat de fan die er nu in zit meer koelt dan alleen de cpu

CPU 58 GrC, Kast 84GrC
Je kast kan geen 84ºC zijn, ik denk eerder dat het je CPU temperatuur of een verkeerde meting van Speedfan is.
Die 58ºC kan wel goed bij je CPU horen.

Die nieuwe fan, had je die zo gemonteerd dat deze op het koelblok blies?(stickertje naar het koelblok toe)

Hoe zit je met de rest van je kast koeling?

Als je het af kunt lezen in het Bios, dan moet je naar iets als "PC health"of iets dergelijks zoeken of bij de "CPU Speed settings".
Het verschilt per Bios hoe het heet.

Of je de fan's kunt regelen met Speedfan, hangt er vanaf welk moederbord je hebt.
Bij de meeste moederbord kan alleen de CPU fan geregeld worden door Speedfan of helemaal niets.

@tinky
Gaat het om een medion p4 1800MHZ? (afgeleid van je videokaart)

Dan kun je 2 dingen doen:(eerste heb ik zelf ooit gedaan)

1. Een zalman cnps 7000 serie aanschaffen met een nieuwe bracket,(medion heeft een niet standaard bracket op het moederbord geplaatst :( )
    en dan desnoods die 80mm papst fan die je al hebt aangeschaft als outtakefan achterin de kast hangen met gummiplugjes. (altijd goed een beetje airflow)
  2. Surfen naar pcsilent, waar ze medion setjes verkopen om het stiller te krijgen. Schijnt erg effectief te werken.
    [/list=1]

[EDIT]Ik snap dat je een 80mm neemt en met tiwraps vast monteerd omdat het anders niet past, maar een oplossing is het natuurlijk niet. Ik denk ook dat een 80mm nauwelijks beter koeld op hetzelfde koelblokje.[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Hoi Temptation en Crash,

Bedankt voor de tip om bij Zalman en medion te kijken.

Heb ik gedaan

Nu wat te doen??

Zalman is heel anders van formaat, maar schijnt erg goed te koelen.

Medion vervanger is een andere fan, maar wel erg aan de prijs.

Die zalman lijkt me wel wat. Maar hoe krijg ik die in mijn pc geplaatst, want er zit nu een rechthoekig blok met vreemde klemmen en daarop zit de fan.

Kun je zomaar die zalman ervoor in de plaats zetten?
En de rest eruit slopen?:8-0:

Geplaatst door Tinky

Die zalman lijkt me wel wat. Maar hoe krijg ik die in mijn pc geplaatst, want er zit nu een rechthoekig blok met vreemde klemmen en daarop zit de fan.

Kun je zomaar die zalman ervoor in de plaats zetten?
En de rest eruit slopen?:8-0:

Is IMO ook wel de betere oplossing om voor de zalman te gaan; die set van pcsilent vind ik eiglijk veel te duur voor een CPU koeler.

De zalman CNPS 7000 serie past gewoon in de medion kast, ik heb hem er zelf ook in gehad.
Om de zalman koeler te plaatsten, zul je eerst het moederbord los moeten schroeven en uit de kast moeten halen. (stroom eraf+jezelf eerst ontladen)

Dan kun je de koeler en het koelblok van de cpu halen; eerst de koeler van het blok, dan de klem waarmee het blokje op het moederbord wordt getrokken van het blokje loshalen, en dan voorzichtig het blokje met cpu recht omhoog eraf halen.(niks foreceren! anders breken de pennentjes..)

Blokje met cpu eenmaal in de hand, pak je een haardroger van het vrouwelijk geslacht en verhit je het aluminium koelblok tot het goed warm is; na een tijdje opwarmen kun je dan door de cpu VOORZICHTIG proberen te draaien omzo beweging te krijgen tussen de cpu en het koelblokje en kun je de CPU eraf halen. (de koelpasta is erg sticky)

Dan pak je het moederbord en schroef je het niet-standaard bracket eraf(schroefjes zitten op de achterkant v.h. moederbord) en plaats je een universeel socket 478 bracket(laatste 4 letters van de link zijn -h o e r- ) erop terug.

Hier past dan de zalman op, waarbij een redelijke beschrijving wordt meegeleverd hoe je de koeler dient te monteren.
(vergeet niet de CPU schoon te maken met een doekje+beetje wasbenzine voordat je er nieuwe koelpasta op smeert)

Lijkt veel werk, maar het valt allemaal wel mee als je de spulletjes en handigheid erin hebt.

Laatst bewerkt:
Temptation,

Bedankt voor deze duidelijke omschrijving:thumb:

Volgende probleem (tja zoals ik ergens heb gelezen "voor elke oplossing een nieuw probleemen ook ergens gelezen (hier) "hoe groter het probleem hoe groter de hamer" (doe ik nog niet hoor)) ;)

Hoe krijg ik in g..naam dat moederbord uit die kast??

Aan 1 kant kan die open en dat is het wel zo'n beetje. Voor de rest is alles verklonken.

Weet jij hoe dat klusje geklaard kan worden??

Meestal zitter er toch schroefjes op het moederbord ongeveer 5 stuks.
deze loshalen en dan kun je het moederbord uit de kast pakken.

Let trouwens wel op welke Zalman je haalt.

Er zijn 2 versies nl de AlCU en de CU versie.
Het verschil?
De CU koelt iets beter maar is veeeel zwaarder.

die is namelijk helemaal van koper.

De AlCU heeft ook een groot gedeelte Aluminium waardoor het gewicht gehalveerd word.

Waarom zeuren om het gewicht?

Zolang je de kast laat staan is er vaak niets aan de hand maar bij het vervoeren ervan heeft het gewicht een dusdanig negatief effect op de socket/CPU dat hij hem er finaal af kan scheuren of het moederbord kapot trekt.

Er zijn zelfs verhalen van mensen die beweren dat door een tik tegen de kast de socket ineens loskwam.

Hiervoor hebben de handige gebruikers een oplossing.... de koeler dmv langere schroeven en afstandsbusjes rechtstreeks op de montageplaat bevestigen.

Heb hier zelf de AlCu versie en die koelt... zelfs in silentmode....errug goed en is dan haast niet hoorbaar.

Geplaatst door Ellasar

Zolang je de kast laat staan is er vaak niets aan de hand maar bij het vervoeren ervan heeft het gewicht een dusdanig negatief effect op de socket/CPU dat hij hem er finaal af kan scheuren of het moederbord kapot trekt.

Mwah ik heb de Cu versie gemonteerd in fietstas vervoerd, maar je hebt wel gelijk het is uitkijken. Ik dacht zelfs dat zalman met de oudere Cu versies het officiele toegestane gewicht van een cpu koeler overschreed.

@tinky
Het is idd een erg kleine kast, het kwam volgensmij neer op wat kabels uit de weg te ruimen, de schroefjes van het moederbord los te draaien(zijn er meer dan je denkt) en het moederbord te kantelen, dan hou je overal net een enkele milimeter over en kan je het moederbord eruit nemen.

Geplaatst door @temptation

Ik dacht zelfs dat zalman met de oudere Cu versies het officiele toegestane gewicht van een cpu koeler overschreed.

Nog steeds... De CU variant is bijna (afhankelijk van het moederbord) +- 2 keer zo zwaar

CNPS7000B-Cu
Weight: 755g

CNPS7000B-AlCu
Weight: 445g

3. The maximum weight for a cooler is specified as 450g for Intel Socket 478 and AMD Socket
754/939/940, and 300g for the AMD Socket 462 CPU. Special care should be taken when
moving a computer equipped with a cooler which exceeds the relevant weight limit.
Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs when moving a computer.

bron 1
bron 2

Ik lees overigens net dat er een nieuw 7000 serie uit is, de CNPS 7700.

Deze heeft de ondersteuning voor socket athlon xp(462 of A) laten vallen, en die voor 775 en AMD sempron erbij gekregen.
Voor de toekomst is deze koeler hierdoor interessanter dan de 7000, en heeft zodoende (als je bereid bent de koeler er ooit weer uit te halen) de voorkeur.

[EDIT]
:o vergeet mijn geblaat, de fan is een 120mm geworden en past niet in je kast: je voeding gaat in de weg zitten.[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Lijkt het nou zo of is de 7700 gewoon de 7000 met andere mounting sets?

Dan moet ik bij de overgang naar een sempron maar eens kijken of er dan losse sets te verkrijgen zijn :)

Laatst bewerkt:
ouch... 3 CM groter dan de mijne... das nog eens stil coolen....

Heb de site met gebruiksaanwijzing gelezen. Ziet er goed uit. heb ik zeker wat aan ALS ik het voor elkaar krijg om het moederbord eruit te krijgen.

Hoe leg ik dat nu uit?
Mijn kast bestaat uit 2 delen.
1 plaat aan de zijkant die er vrij gemakkelijk af te halen is.
En de rest bestaat uit 1 stuk (dwz bovenkant en andere zijkant en weer terug naar de onderkant) Verder geen schroefje te bekennen.
En aan de achterkant zit ie geklonken.
Aan de voorkant zie ik dat dat deel ahw vastgeklikt zit.

Er zijn alleen nog 4 schroefjes om de voeding los te maken aan de achterkant.

Als ik het moederbord eruit zou willen halen zodat ik aan de achterkant ervan erbij kan om wat vast te maken dan vrees ik dat ik echt die hele kast uit elkaar moet slopen.

Of zie ik het verkeerd en is er een simpeler oplossing?;)

Het is makkelijker dan je denkt.
Alles moet gebeuren via het éne zijpaneel die je al noemde, als je die ervanaf haalt, zie je het moederbord waar een stuk of 5 zilver kleurige schroefjes doorheenzitten op de bodem van de kast geschroefd(op het andere (vaste)zijpaneel).

Na de schroefjes eruit gehaald te hebben, moet je nog de videokaart en modem eruit te wippen door eerst de schroefjes los te draaien aan de sloten v.d. kast, waarna zijwaarts de 2 kaarten uit de sleden te trekken.

Als alle kabels dan los zijn is het moederbord eruit te halen met wat moeite.

De kast zelf blijft dus volledig in takt.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Vanmiddag had ik een berichtje gemaakt om te bedanken voor de puike uitleg, maar ik dat is niet goed gegaan zie ik.

Bij deze dan:thumb:

Nu moet ik toch nog maar eens goed overwegen of ik het risico wil lopen om een zware koeling op te hangen aan het moederbord.

Want ik had begrepen dat het toch een aanzienlijk gewicht is wat er aan komt te hangen in de plaats van het gewicht wat er nu op zit.

Ik had gedacht om de kast dan maar op zijn zijkant te leggen, maar ik vraag me af of dat voor de harde schijf dan geen problemen oplevert.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan