Herrinstalatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mbevel

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2008
hoi,

donderdag ga ik Windows XP opnieuw installeren.

(1) Nu zijn er in de computer de schijven C: en D:
is het mogelijk om windows op de kleinste schijf (D:???) te zetten, en mijn bestanden op te slaan in de grote (C:??)
hoe moet ik dit dan doen, en is dit handig.

(2) Het formatteren van de schijf, hoe werkt dat.
kan dat als ik met installeren bezig ben, of moet ik dat doen voor dat ik aan de herrinstalatie begin?

mvg, Marten

Dit is mogelijk, maar ik zou eerder op de c:\ windows zetten en op den D:\ u data.
Het beste om dit te doen is tijdens het opstarten in BIOS u boot-sequence instellen zodat je van cd-rom kan booten.
Je steekt de CD-ROM in reboot je pc. Als er op komt: druk op een toets van cd-rom te booten, druk je op een toets.
Tijdens deze installatie gaat hij vragen op welk deel je windows wil installeren. In deze setup doe je alle partities weg. En maak je ze trg aan, een c:\ voor je windows en een d:\ voor je data. Als je xp gebruikt zou ik een 40Gb aanraden voor je C: en de rest voor je D:\. Als je vb 250gb hd hebt, zou ik 100 - 150 nemen. Dit moet je zelf een beetje zien. Maar pak niet je c: te klein, want dit kan gevolgen hebben voor de snelheid en dergelijke van je computer.

Zorg wel voor je dit doet, dat je een backup hebt van je gegevens.

Als je nog vragen hebt dan vraag je ze maar.

hoi,

Ik heb voor mn C: nu 119 GB
zijn de data alle bestanden?

mvg,

Hoe groot is je harde schijf in het totaal? C en D tesamen. zijn dit 2 fysiek aparte schijven of gewoon 2 partities van 1 harde schijf.
Data zijn je bestanden, favorieten, ... . Dit hangt van persoon tot persoon af. Schrijf op een papiertje op wat je zeker allemaal nodig hebt van je computer, zodat je niets vergeet.

hoi,

in totaal 160 GB.
ik heb nu een partitie dat is de C: (ik zie in 'deze computer' bij stations 'lokale vaste schijven' alleen C:)

bij mij staat nu alles dus op een partitie.
is het misschien beter om Windows op de kleinste te zetten, en mn bestanden op de grote, want windows zal misschien minder ruimte gebruiken dan de bestanden enz.

mvg,

Als ik mag inbreken en je een aanvullend advies mag geven?

Laat die schijf lekker zoals deze nu is en neem de pc even onder de arm naar een goede lokale pc boer en laat hem voor enkele tientjes een 2e harddisk plaatsen. Het gemak wat je ervan zal gaan hebben weegt niet op tegen de zeer geringe kosten van uitbreiding.

Eén van de zeer grote voordelen is dat je een Windows en / of gegevens (data) backup kunt maken op écht een andere schijf en niet alleen op een andere partitie van één en dezelfde schijf.
Partities bieden schijnveiligheid. Bij een Windowscrash is idd. je data bij meerdere partities op 1 schijf wel veilig, maar bij een echte schijfcrash zijn ook de andere partities niet meer te lezen.

Wat te denken van je dierbare foto's, muziek, Worddocumenten etc. etc.

Als je handig bent, of je hebt iemand in je omgeving die een klein beetje handig is, dan is het erg simpel om zelf die 2e harddisk te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Is wel een handige tip, maar ik zou het eerder zo laten en gewoon een image maken als je pc juist is geinstalleerd en op een externe hd te plaatsen.

Ik zou als je C: schijf 60GB nemen voor je windows, ruimschoots voldoende en voor de D: 100GB, wat ook ruimschoots voldoende is als je niet met speciale dingens begint te werken natuurlijk.

Is wel een handige tip, maar ik zou het eerder zo laten en gewoon een image maken als je pc juist is geinstalleerd en op een externe hd te plaatsen.

Ik zou als je C: schijf 60GB nemen voor je windows, ruimschoots voldoende en voor de D: 100GB, wat ook ruimschoots voldoende is als je niet met speciale dingens begint te werken natuurlijk.
Da's nu net de grap, externe disks zijn (fors) duurder.

hoi,

al mijn belangrijke documenten, foto's enz. heb ik op een USB.
ik wil graag alleen partities.
ik heb nl al handenvol geld uitgegeven aan een nieuwe videokaart, meer geheugen en een nieuwe processor is het eerst volgende mn lijst.

ik wil alleen weten hoe ik het beste de partities kan indelen.
toch bedankt voor je reactie.

mvg,

In dat geval is OS 60 - Data 100 niet geheel gek, waarbij je wel in het achterhoofd moet houden dat wanneer program files óók op de schijf komt waarop Windows komt te staan, alsmede de swapfile (wisselbestand / virtueel geheugen), 60 nu groter lijkt dan het straks zal blijken te zijn.

hoi, speciale dingen zullen er niet op komen.
ik ga ervanuit dat de spellen die worden geinstalleerd niets met dit te maken hebben?
dan zet ik 60 voor :C en 100 voor D.
moet er nog ingesteld worden dat bestanden op D komen te staan of gebeurd dit allemaal automatisch?

mvg, Marten

In dat geval is OS 60 - Data 100 niet geheel gek, waarbij je wel in het achterhoofd moet houden dat wanneer program files óók op de schijf komt waarop Windows komt te staan, alsmede de swapfile (wisselbestand / virtueel geheugen), 60 nu groter lijkt dan het straks zal blijken te zijn.

dan kan ik toch ook bv 80 om 80 doen?

mvg,

Da's nu net de grap, externe disks zijn (fors) duurder.

Das toch even duur als een gewone hd, enkel 30€ extra voor de behuizing (icy-box). Je moet geen pakket kopen van Lacie ofzo, da betaal je toch alleen ma veel geld en het is beter as gewone hd.

ik wil alleen weten hoe ik het beste de partities kan indelen.

De partities kan je gewoon instellen via de setup van winows

Als je iets installeert, vraagt hij het pad, dan moet je gewoon c:\ veranderen in d:\

Laatst bewerkt:
hoi,

dan denk ik nu genoeg te weten.

C: 60/80 GB
D:100/80 GB

Windows op C:
Bestanden op D:

bedankt voor jullie hulp!

mvg,

60 - 100 is niet zo gek, maar het is helemaal afhankelijk van je pc gebruik.
160 giga is vandaag de dag 3x niets meer en die heb je zo vol.

Wat de Windows partitie betreft: ik geef je een voorbeeld van het feit hoe de giga's kunnen weglekken:

Windows XP heeft bijvoorbeeld 15% vrije ruimte nodig op een disk om te kunnen defragmenteren. Dit betekent dat 9 giga eigenlijk al niet gebruikt mag gaan worden anders zegt defrag op het moment dat je de schijf wil gaan defragmenteren tegen je: "zoek het maar uit, maar ik ga niet draaien'. Zo zijn de eerste 9 van de 60 giga dus al weer fietsen.
Tel daarbij het virtuele geheugen en eventueel de map program files bij op en de 'verloren' giga's vliegen je om de oren.

60 - 100 is niet zo gek, maar het is helemaal afhankelijk van je pc gebruik.
160 giga is vandaag de dag 3x niets meer en die heb je zo vol.

Wat de Windows partitie betreft: ik geef je een voorbeeld van het feit hoe de giga's kunnen weglekken:

Windows XP heeft bijvoorbeeld 15% vrije ruimte nodig op een disk om te kunnen defragmenteren. Dit betekent dat 9 giga eigenlijk al niet gebruikt mag gaan worden anders zegt defrag op het moment dat je de schijf wil gaan defragmenteren tegen je: "zoek het maar uit, maar ik ga niet draaien'. Zo zijn de eerste 9 van de 60 giga dus al weer fietsen.
Tel daarbij het virtuele geheugen en eventueel de map program files bij op en de 'verloren' giga's vliegen je om de oren.

dan zet ik hem op 80/80
dan hoop ik dat het meevalt.
wanneer iks spellen installeer, komen die op C: of op D: of heeft dat er niets mee te maken.

ik zal er dan ook over nadenken om een nieuwe HD op mn lijste te zetten:cool:

mvg,

Spellen 'vreten' giga's.
2 dingen zijn van belang bij het installeren van games:
de meeste softwarefabrikanten hebben als standaardinstallatiepad c:\program files\
en
''saves" lusten ook érg graag MBtjes.

Waak er dus voor tijdens de eerste boodschappen bij de installatie van een game dat je de schijfletter wijzigt.

Ik kan je vanachter mijn beeldscherm zonder te weten welke applicaties jij allemaal wilt gaan installeren, geen zinvol advies geven over de verdeling.

Kort door de bocht komt het erop neer dat de eerder genoemde 60 / 100 meer dan voldoende moet zijn. Echter, als je heel veel applicaties gaat installeren en ze komen allemaal in Program Files, tja, dan is 80 - 80 weer aan te bevelen.

Laatst bewerkt:
Spellen 'vreten' giga's.
2 dingen zijn van belang bij het installeren van games:
de meeste softwarefabrikanten hebben als standaardinstallatiepad c:\program files\
en
''saves" lusten ook érg graag MBtjes.

Waak er dus voor tijdens de eerste boodschappen bij de installatie van een game dat je de schijfletter wijzigt.

Ik kan je vanachter mijn beeldscherm zonder te weten welke applicaties jij allemaal wilt gaan installeren, geen zinvol advies geven over de verdeling.

Kort door de bocht komt het erop neer dat de eerder genoemde 60 / 100 meer dan voldoende moet zijn. Echter, als je heel veel applicaties gaat installeren en ze komen allemaal in Program Files, tja, dan is 80 - 80 weer aan te bevelen.

ik ga Flight Simulator X installeren.
(waar dit ook allemaal om begonnen is)

Tja, het doosje zal wel aangeven hoeveel mb's / gigaatjes de game wegslobbert bij installatie? Interessant bij simulators zijn vooral ook de hoeveelheid schrijfruimte die gamesaves straks gaan wegslobberen (als je tenminste veel saves bewaart / moet bewaren)

hoi,

ja, en daarom heb ik ook 2 GB geheugen bijgekocht.
ik ga gewoon 80/80 doen, dan hoop ik dat dat goed is.
anders doen we het gewoon opnieuw, ik heb tijd genoeg!

allemaal bedankt voor jullie hulp!

Marten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan