herstart, pc kan er niet genoeg van krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawkie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Berichten
994
Probleem met de pc van mijn zoon: XP prof, 9 gig schijf, 3/4 vol
PC start steeds opnieuw op, lijkt alsof er een loop in zit.

Nee, geen spyware, geen virus (ook geen blaster)

Nadat pc verschillende keren zomaar uitviel en dan bij het herstarten automatisch in de bios terecht kwam heb ik in de veilige modus opgestart en het systeem hersteld naar een eerder tijdstip waarop alles nog goed was.

Na verloop van een minuut of 10 viel hij weer uit.

Als ik hem nu aanzet komt hij in het welkomstvenster van windows met het balkje. Na verloop van tijd wanneer het balkje begint te ' stotteren' gaat het scherm op zwart en begint hij opnieuw te starten and so on and so on.

1x lukte het me om door te starten, ben in veilige modus gegaan, heb gedefragmenteerd, online gescand met housecall, norton scan eroverheen, opnieuw gestart en daarna volume gecontroleerd: dit stond er op mijn scherm:

1. CHKDSK is bezig met controle van de bestanden
2. CHKDSK is bezig met verwijderen van beschadigd kenmerkrecord (128 ") uit bestandsrecordsegment 11388. Bestandscontrole voltoooid
3. CHKDSK is bezig met controleren van indexen. Indexcontrole voltooid
4. Controle van securittydescriptors is voltooid
Bezig met invoegen van gegevenskenmerk in bestand 11388
CHKDSK bezig met controleren un-logboek. Controle voltooid
CHKDSK controle van de bestandsgegevens
100 % voltooid

PC start door, heb nieuw herstelpunt aangemaakt

Wij blij! Echter van zeer korte duur. Na ± 10 minuten weer hetzelfde verhaal, uitvallen, starten tot het balkje en weer uitvallen.
Wat moet ik hier nou mee?

In het setup-scherm stond nog iets vermeld dat de cpu (die slechts een 500 mHz is) niet volledig functioneerde o.i.d. (juiste melding is me ontgaan)
 
Laatst bewerkt:
Weet je de temperaturen van je systeem (vlak na het uitvallen zou je bijvoorbeeld even in het bios kunnen kijken)? Heb je gecheckt of de ventilator van je processor nog draait?
 
Geplaatst door basvdK
Weet je de temperaturen van je systeem (vlak na het uitvallen zou je bijvoorbeeld even in het bios kunnen kijken)? Heb je gecheckt of de ventilator van je processor nog draait?

Waar in het bios kan ik de temperaturen zien? (als ik er al in kom dan he :confused: )

Heb de ventilator niet gecheckt, hij is nu uit, ga er morgen mee verder, maar volgens mij draaide hij gewoon anders zou het me wel zijn opgevallen denk ik. Hij maakt best lawaai.
 
Soms staat het wel in het bios, soms niet. Meestal staat er aan het begin van het opstarten (tijdens geheugen check) iets van "PRESS DEL TO ENTER SETUP" en ipv DEL kan er ook F1/ F2 of iets dergelijks staan. Als je nog in windows kan werken kijk dan eens naar het programma speedfan daar kan je makkelijk je temperaturen mee aflezen.

En doe dit ook eens:

Bent u gebruiker van Windows 2000 of Windows XP dan kan de oorzaak tamelijk onschuldig zijn. Standaard staat binnen deze besturingssystemen de optie "Bij elke fout de Computer automatisch opnieuw opstarten" aan. Het uitzetten van deze optie gaat als volgt:
'Startknop' / 'Configuratiescherm' / (Prestaties en onderhoud) Klik op het pictogram 'System' en kies het tabblad 'Geavanceerd' Het derde vak heet "Opstart en herstelinstellingen" ,druk daar op de knop 'Instellingen'. Haal in het vak "Systeemfouten" het vinkje weg bij "(De computer) Automatisch opnieuw opstarten". Druk op 'OK' en nogmaals op 'OK' Nu zal de computer niet langer bij elk foutje automatisch herstarten. Probleem opgelost ? Ja, het irritante herstarten is over, maar toch is het zinvol om de 'Logboeken' eens na te pluizen om na te gaan welke fout(en) er nu eigenlijk steeds gemaakt wordt (worden). Wellicht kan het updaten van een bepaalde driver de fout(en) geheel weghalen.

bron dan kunnen we als het de temperaturen niet zijn, eventueel naar een andere oorzaak zoeken
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat laatste ga ik iig proberen morgen als ik zo ver kan doorstarten tenminste want dat is nu natuurlijk het probleem.

Kan ik dat eventueel ook regelen vanaf mijn eigen pc (pc's staan in een netwerk)
 
Geplaatst door margaNo
Ok, dat laatste ga ik iig proberen morgen als ik zo ver kan doorstarten tenminste want dat is nu natuurlijk het probleem.

Kan ik dat eventueel ook regelen vanaf mijn eigen pc (pc's staan in een netwerk)

Voor zover ik weet, kan dat niet via de andere computer, zeker niet als ie uit staat natuurlijk. Er zijn wel manieren om via de andere pc de "defecte" pc te besturen, maar dan moet ie alsnog aanstaan, en loopt ie dus ook vast....
 
Hier komt ie dan:

de 1e keer dat ik opstartte kwam ik gelijk weer in de bios. Daar stonden overigens geen temperaturen vermeld maar aangezien ie de hele nacht heeft uitgestaan moet dat nu in ieder geval geen probleem geven. De ventilator doet het overigens gewoon.

Als ik overigens in de bios kom dan staat daar aan de rechterkant in rood deze mededeling: during the last boot-up your system hung for an improper cpu speed setting. Your system is now working in safemode (waar ik overigens niks van zie) To optimize the systemperformance and reliability, make sure the cpu speed conforms to the specifications of your cpu.

ter info: het is een pentium III 501 MHZ

PC start door en op het moment dat hij in het ´welkomstscherm´komt gaat ie op zwart en hoor ik alleen nog maar lange beeps van ca. 2 seconden

Uitgezet.

Opnieuw opgestart, een keer of 6!

Eindelijk kom ik in het buroblad. Heb in het configuratiescherm >systeem> ´ computer automatisch opnieuw opstarten´ uitgezet zoals je voorstelde in je eerdere bericht.

Het volgende probleem doet zich nu voor:

in apparaat beheer staat bij de Audiokaart Creative Audio PCI, en bij de cd-writer en cd-rom station een geel vraagteken. De foutmelding bij alledrie: Windows kan het apparaatstuurprogramma niet in het geheugen laden. Het is mogelijk beschadigd (code 39)

Ik heb ze alledrie verwijderd, stuurprogramma´s opnieuw geinstalleerd , pc opnieuw opgestart, XP vindt de hardware maar de foutmelding blijft.

Systeemherstel naar gisteren ,na de defragmentatie, maakt geen verschil.
Hij staat nu dus aan, maar heb geen geluid maar kan tot mijn verbazing het cd rom station gewoon gebruiken.

O ja, wil je me ook uitleggen waar ik kan zien wat er nou precies fout gaat? Ik heb bij logboeken gekeken maar zie daar geen foutmeldingen op de datum van gisteren en vandaag. Wel een aantal keren `system hang´gebeurtenis 1000? Is abacadabra voor me.

edit: heb speedfan gedownload. De temperatuur schommelt tussen de 36-40 ° dus lijkt me geen probleem
 
Laatst bewerkt:
klinkt een beetje als een geheugen probleem

?snelheid geheugen of processor op het moederbord niet goed -
zel in het bios alles naar default
?flashen van bios kan ook helpen

geheugen bij geplaatst?
 
geheugen is 256 mb, werkte goed tot voor kort, is niks mee gebeurd.
Flashen van bios durf ik niet aan. Dan kan je de pc straks waarschijnlijk weggooien :D
 
Je probleem lijkt idd op een geheugenprobleem. Dit is echter met zekerheid te zeggen als je het type bios en versie opgeeft.
 
Geplaatst door JBS
Je probleem lijkt idd op een geheugenprobleem. Dit is echter met zekerheid te zeggen als je het type bios en versie opgeeft.
Dit zie ik staan bij het opstarten: Award Medaillion Bios v.6.0 202L4A00 (de laatste 2 cijfers/letters zijn nullen met en puntje in het midden. Weet even niet of dat nou nullen of -o- zijn)
 
Laatst bewerkt:
heb je al geprobeerd om in je bios de standaardwaarden te herstellen - F5 geloof ik, staat ergens onderaan
 
Als ik kijk bij Award beeps dan kom ik op deze pagina: http://www.computerhope.com/r.htm

Zie niet wat ik daar nou verder moet.
Als ik daar kijk bij RAM dan zie ik op de volgende pagina mijn probleem er niet bij staan :confused:

Overigens draait de pc nu wel alleen dus zonder geluidskaart en zonder cd rom en cd writer.

Kan het zijn dat e.e.a. overbelast is doordat er Grand Theft Auto op gespeeld wordt? Is volgens mij nogal een zwaar spel
 
Als de rest van de problemen een RAM probleem zijn, verwissel dan eens met een van de andere pc's het geheugen.
 
Kan dat dan? Ik bedoel: de andere pc´s zijn veel nieuwer en hebben toch een ander soort geheugen.

Deze heeft een sdram volgens mij. Waar kan ik dat precies zien trouwens?
 
Gemakkelijkste is hem open te maken.

Anders met Aida32 proberen.
 
Alle andere pc´s hebben dimm sdram 512 mb module
Probleem is alleen dat in de pc waar het gaat maximaal 256 mb per bankje ingeprikt kan worden. :confused:
 
Dan zal hij bij een hogere bankje alleen maar zijn max.. lezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan