Herstel functie XP na omzetten IDE-SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan de knalle

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Beste forumbezoekers.
Een vriend vroeg mij om op zijn ACER Aspire 5720G Windows XP te installeren.
Hier staat standaard VISTA home op.
Normaal is dit een simpel klusje, omzetten boot-sequence in bios, cd erin enz. Maar deze laptop beschikt over een SATA schijf dus...de melding 'geen vaste schijf gevonden'.
Nu kon ik vrij simpel in de bios SATA omzetten naar IDE waarna de XP installatie wel is gelukt. Nu lukt het alleen niet om de Intel Matrix (ICH9) storage software te installeren en heb ik 3 onbekende apparaten in mijn apparaatbeheer.
De vraag is, kan ik met de F6 functie (SATA driver) een XP herstelinstallatie uitvoeren zonder reeds geinstalleerde programma's & drivers opnieuw te moeten installeren?
Deze laptop is gemaakt voor VISTA en het was een helse klus alles bij elkaar te verzamelen.
Dank voor een reactie.
Arjan

Xp herinstalleren zonder gegevens te verliezen is mij echter onbekend...
ik denk niet dat het mogenlijk is:confused:

Het zou anders wel handig zijn moest het kunnen :D

Weet je zeker dat die onbekende apparaten wel van je harddisk zijn?

Werken je bluetooth, wireless LAN, audio, vga, touchpad, cardreader, webcam en dat soort zaken allemaal weer normaal?

Ik heb bij mijn Asus ook Vista vervangen door XP en bij gebrek aan SATA drivers en floppy drive de HD in de Bios op IDE compatible gezet.
Daar staat hij nu nog op en het werkt perfect. Geen enkel uitroepteken in apparaatbeheer, en zelfs de snelheid van de HD is op IDE exact hetzelfde als voorheen met SATA drivers onder Vista. (gemeten voor- en na de modificatie, testresultaten beschikbaar) Een 5400 toeren schijfje is blijkbaar niet snel genoeg om een IDE bus vol te pompen, laat staan een SATA bus.

Xp herinstalleren zonder gegevens te verliezen is mij echter onbekend...
ik denk niet dat het mogenlijk is:confused:

Het zou anders wel handig zijn moest het kunnen :D

is wel mogelijk , dat heet een "Herstel"
start maar eens op van Xp cd en dan zie je Herstellen staan (als Xp er al op stond!))
alleen is voor zo ver ik weet geen optie om dan als nog de Drivers inteladen en volgensmij zijn het niet je HDD Drivers maar van Wlan en dat soort dingen (Zie de post hierboven!)

is wel mogelijk , dat heet een "Herstel"
start maar eens op van Xp cd en dan zie je Herstellen staan (als Xp er al op stond!))
alleen is voor zo ver ik weet geen optie om dan als nog de Drivers inteladen en volgensmij zijn het niet je HDD Drivers maar van Wlan en dat soort dingen (Zie de post hierboven!)

ja ik weet ook wel dat er een herstelfunctie is in xp :D

Maar hij/zij vroeg om een herinstallatie zonder gegevens te verliezen...
dus niet herstel vermoed ik :P

en ja drivers kan je toch gemakkelijk downloaden en installeren als xp al reeds geinstalleerd staat maar wanneer je een aantal drivers mist :confused:
je hoeft daarvoor dan toch niet te herinstalleren?

ja ik weet ook wel dat er een herstelfunctie is in xp :D

Maar hij/zij vroeg om een herinstallatie zonder gegevens te verliezen...
dus niet herstel vermoed ik :P

en ja drivers kan je toch gemakkelijk downloaden en installeren als xp al reeds geinstalleerd staat maar wanneer je een aantal drivers mist :confused:
je hoeft daarvoor dan toch niet te herinstalleren?

Dat is wat ik duidelijk wil maken
bij herstellen behoud je juist WEL je bestanden en gegevens en accounten op de pc

Gevraagd wordt om een herinstallatie.

De herstelfunctie van de XP CD brengt de XP installatie terug naar zoals je hem 'vers' zou installeren, zonder dat je hoeft te formatteren, en daarmee dus je data kunt behouden.

Ik heb gister ook nog ff zitten Googlen, en een XP herstel-installatie overschrijft ook de MBR zodat bijvoorbeeld een multiboot met vista verloren gaat.
(had Vista erop gezet om alles draaiende en gedecteerd te krijgen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan