Herstel Windows 98/ME. Register controleren met Windows 98/ME.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roxy90

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Berichten
160
Windows 98 kent geen systeemherstel. Met de introductie van Windows ME kwam hier verandering in. Systeemherstel werd geboren en werd een feit tot op de dag van vandaag.

Een paar jaar geleden wou mijn Windows 98 machine niet meer opstarten. Hij bleef haken bij het Windows 98 scherm, hij starte Windows wel op maar later was er geen harde schijf activiteit meer en stond dus stil bij het Windows 98 scherm. Dankzij scanreg /restore starte hij weer op.

Omdat Windows 98 dus geen systeemherstel kent kun je het register naar een eerder stadium brengen zodat er kans bestaat dat hij toch wil opstarten. Trouwens dit commando (scanreg /restore) werkt ook met Windows ME.

Hieronder volgt informatie en hoe je te werk gaat: (Uitgebreide informatie staat onderaan).

------------------------------------------------

Onder normale omstandigheden kan Windows automatisch registerfouten detecteren en herstellen. Als Windows dit niet kan, kunt u handmatig een eerdere kopie van het register terugzetten. Elke dag wanneer u de computer opstart, maakt Windows een reservekopie van het register en slaat deze op. Er worden standaard vijf eerdere kopieën van het register opgeslagen. Ga als volgt te werk om een van deze eerdere kopieën terug te zetten:

Ga als volgt te werk om een van deze eerdere kopieën terug te zetten:

1. Start de computer op, houd CTRL ingedrukt en kies Alleen MS-DOS-prompt in veilige modus in het Windows 98-opstartmenu. Als u met Windows ME werkt, start u de computer op met de opstartschijf.

2. Typ cd\windows\command bij de opdrachtprompt en druk op ENTER. Hierbij is windows de naam van de map waarin Windows is geïnstalleerd.

3. Bij de opdrachtprompt C: typt u scanreg /restore en drukt u op ENTER.

4. Selecteer het eerdere register dat u wilt terugzetten en druk op ENTER. Opmerking Bij een goed functionerend register wordt het woord 'Started' weergegeven naast de datum.

5. Wanneer het bericht wordt weergegeven dat u een goed functionerend register hebt teruggezet, drukt u op ENTER om de computer opnieuw op te starten.

6. Wanneer het bericht wordt weergegeven dat u een goed functionerend register hebt teruggezet, drukt u op ENTER om de computer opnieuw op te starten.

Bron: Microsoft.

--------------------------------

Voor uitgebreidere informatie kun je hier terecht.

Het register van Windows 98 en ME controleren kan ook:
Zie hier meer informatie erover.

Voor Windows 95/98/XP kun je hier terecht.

[YOUTUBE]RqG9cLk4VpU[/YOUTUBE]
 
Hmm, als mensen nog met Win98(se) werken lopen ze behoorlijk achter met de beveiliging.:confused:
 
Das waar. Maar echt oude games lijken mij het meest geschikt voor Windows 98.
 
De meeste werken heel goed in Windows XP met Win98 Compatibiliteitsmodus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan