herstel

Status
Niet open voor verdere reacties.

senior

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik heb op schijf C win98 en op D win xp pro. Het probleem is dat win98 mijn cd rom en mijn brander niet herkent. Wat moet ik doen om dat te herstellen? groetjes

senior

Klik op Start/Configuratiescherm/Nieuwe hardware.
Laat de automatisch detectie uitvoeren. Installeer de eventuele nieuwe hardware die gevonden is na afloop van de detectie.

Groeten,

bedankt Pete, maar het lukt me niet. Waar in apparaatbeheer vallen de cd rom onder? In win xp staat cd rom wel genoemd.
kun je mij zeggen hoe ik het precies moet doen?

senior

Zodra de cd-rom niet in Apparaatbeheer voorkomt, dan zul je toch Nieuwe hardware van Configuratiescherm moeten gebruiken. Mocht het met de automatisch detectie niet lukken, selecteer dan de optie om handmatig nieuwe hardware te installeren.

Groeten,

Meestal lukt het op die manier niet om de CDROM speler weer terug te krijgen (maar wel even proberen natuurlijk). En over het algemeen lukt het wel door de setup van Win98 er overheen te installeren. Hierdoor wordt een volledige hardware detectie uitgevoerd.
Een probleempje daarna is natuurlijk dat vervolgens alleen Win98 maar op wil starten. In dit geval kun je dat herstellen door vanuit het Recovery Console van WinXP het commando fixboot uit te voeren.

bij de hardware detectie vindt win 98 geen nieuwe hardware. Ik snap er niks van, want xp vindt mijn cd rom en brander wel. Als ik win98 opnieuw wil installeren moet ik norton verwijderen en ook goback. bij het laatste loop ik het risico al mijn gegevns van xp te verliezen. Ik weet nu niet wat ik moet doen om mijn beide cd roms in win98 terug te krijgen. Heeft iemand nog een andere optie?

senior

Op de hierboven door mij aangegeven manier, namelijk Windows 98 "er overheen" installeren, raak je in principe geen gegevens kwijt. Deze installatie kun je vanuit Win98 starten door de setup op de CDROM te klikken. Deze setup repareert de bestaande Windows, verder niks.

Ik snap je uitleg niet helemaal: voor de duidelijkheid: ik heb dus in win 98 GEEN cd rom waaruit ik dus kan opstarten. Daarnaast zeg je dat win 98 alleen opstart, dus kan ik niet bij win xp komen voor fixboot. Hoe moet ik dat dus zien?

senior

Ik heb win 98 opnieuw geinstalleerd en gelukkig met behoud van gegevens van beide OS. Alleen is de opstartvolgorde verkeerd. Ik wil win xp die op D staat als eerste opstarten en ik weet dat ik daarvoor in de boot.ini moet zijn. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet veranderen. Hoe moet hij er uitzien? Nu staat er: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)Windows xp pro/fastdetect
C:\=Windows 98

senior

In WinXP ga je naar Configuratiescherm > Systeem > Tab Geavanceerd > 3e knop Instellingen. Hierin kun je in het uitklap-menu je voorkeur aangeven om als eerste op te starten.
En in hoop dat je CDROM speler weer zichtbaar is in Win98?

Bedankt voor je reaktie. Toen ik je advies opvolgde kreeg ik bij de opstartopties windows normaal erbij. was ik niet gelukkig mee. Ik heb toen win xp opgestart via de cd en de recovery console gebruikt en daarna kon ik via fixboot alles weer naar wens herstellen. Ook win 98 herkent nu mijn cd roms. Dus ik ben weer een gelukkig mens:)) groetjes

senior

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan