Herstelconsole

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Ik krijg de melding Missing ntldr.
Daar heb ik dan wel een oplossing voor met een bootable floppy dus ik kan windows wel via een omweg opstarten.

Ik wilde via de herstelconsole op de windows schijf met de optie "R" dit herstellen.
Er wordt echter om een password gevraagd en ik heb ook nog een oudere XP schijf en daar is het zelfde probleem. Weet echter niet meer dat ik een password heb opgegeven.

Daarna wil de Windows installatie schijf ook niet meer opstarten hoewel ik in de Bios heb ingesteld dat hij daarvan moet opstarten.

Ik kan dus ook niet een nieuw MBR installeren omdat ik denk dat dat op de een of andere manier beschadigd is.

Weet iemand hier een oplossing voor?
 
Andere methode is een Hirens boot cd te gebruiken:
Download deze op:http://www.hirensbootcd.org/download.html Klik onderin op het onderstreepte Hirens.Bootcd12.0.zip. Kijk hier voor meer informatie. Resultaat is een aantal bestanden, waarvan de belangrijkste de ISO-file is met de naam Hiren’s bootcd die dan op een CD als opstart CD gebrand moet worden. Dat kan met BurnCDCC dat ingevoegd zit in de zipfile.

Je kunt met deez' opstarten en van hieruit Fix NTLDR is missing kiezen..
Succes.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker handig voor als je een password ingesteld hebt die je niet meer weet en kan je via hirenboot cd deze aanpassen.
Maar als je de pc via een herstel console wilt uitvoeren wordt er ten alle tijden om een password gevraagd ongeacht of je deze nu wel of niet hebt ingesteld.
Heb je geen password ingesteld op het administrator account wat overigens niet zo slim is, maar goed dan druk je gewoon op enter en gaat de herstel console gewoon verder.:thumb:
 
Allebei bedankt voor jullie bericht.

dorado

Andere methode is een Hirens boot cd te gebruiken:
Ik heb die CD, maar deze wil in mijn situatie niet opstarten. Er zijn twee mogelijkheden:
1 Windows
2 Hirens boot

Bij beide opties blijft de PC steeds maar opstarten. Er zal dus wel meer aan de hand zijn denk ik.

Steegbeer

Heb je geen password ingesteld.... dan druk je gewoon op enter en gaat de herstel console gewoon verder
Als ik op enter druk blijft het programma vragen om het password en als dat drie keer is voorgekomen wil ook deze CD niet meer normaal opstarten.
 
Lijkt of er problemen zijn met de cdromdrive. Kun je een andere proberen?
Succes.:thumb:
 
dorado

Lijkt of er problemen zijn met de cdromdrive. Kun je een andere proberen?
Net even de tweede drive geprobeerd, maar geeft hetzelfde resultaat.
Hirens boot CD wil gewoon NIET opstarten.

Ik kan dus zonder meer het MBR niet vervangen. Zou mogelijk een verborgen Trojan horse kunnen zijn die mijn MBR heeft gewist:evil:
 
Je kan ook overwegen om "de Hirens cd" (is de naam v/h programma) op een USB stick te zetten..
Succes.:thumb:
 
dorado

Je kan ook overwegen om "de Hirens cd" (is de naam v/h programma) op een USB stick te zetten..
Ik heb geen idee, maar ik kan het proberen. Moet ik de USB stik dan ook bootable maken en zo ja weet je dan hoe ik dat moet doen?
 
Hoi,
even een paar dingetjes,heb je WinXp Home of Pro?
Hoe oud is je pc?
Indien ouder dan 5 jaar kun je ervan uitgaan dat je CMOS-batterij vreemde dingen doet,lekt,bijna leeg is e.d.
N.B. Ook is dit de gemiddelde leeftijd v.e. harde schijf.
Dus als jij wat instelt in het Bios kan het zijn dat hij die instellingen niet opslaat door eerder genoemde mogelijke oorzaken.
Het beste wat je kunt doen is alle specs van je pc (merk/type e/o modelnr.) hier aan te geven. Dat hij niet van HirensBootCd opstart is zeer uitzonderlijk (of hij zou niet goed gebrand moeten zijn en dus niet "bootable")
We horen het wel.
 
Laatst bewerkt:
Mik Zjegger

even een paar dingetjes,heb je WinXp Home of Pro?
Hoe oud is je pc? Indien ouder dan 5 jaar kun je ervan uitgaan dat je
CMOS-batterij vreemde dingen doet,lekt,bijna leeg is e.d.
N.B. Ook is dit de gemiddelde leeftijd v.e. harde schijf.

Hoi Mik,

Bedankt voor je bericht. Aller eerst de beste wensen voor 2011.
Antwoord op de vragen:
PC is niet ouder dan 5 jaar
Harde schijven (4) zijn eveneens niet ouder.
Chkdsk C: geeft geen fouten weer.
PC is samengesteld met een Asus moederbord (volgens mij KT4V)
Ik gebruik Windows XP Pro
Moederbord staat opstarten via USB toe.
Hirens boot CD start wel op maar kan niet verder in het menu komen.
Uiteindelijk werkt de R functie van de Windows CD ook niet. Na het vragen van het WW wil hij niet verder doorstarten, maar weigert verder alle dienst.
Ik had ook nog een opstartmenu met 2 mogelijkheden. 1 voor Windows XP Pro en 1 voor Windows 7. Maar dat menu is ook verdwenen en ik kan dus W7 niet meer opstarten.
Maar goed ik kan verder nog alles door de NTLDR opstart Floppy. Floppy drive indertijd toch nog maar in laten bouwen voor het geval dat.

Ik maak al gebruik van de NTLDR floppy disk en dat lukt nog steeds goed.
 
Mik Zjegger

probeer eens of je met EasyBcd je opstartprobleem opgelost krijgt.
Ik ben nu op mijn laptop aan het werk (gelukkig) want nu start mijn desktop in het geheel niet meer op. Bestaat nu alleen nog de mogelijkheid van opnieuw alles installeren?
:(:evil:
 
Ja dat is een mogelijkheid ik hoop alleen dat het niet aan je schijf ligt anders zit je voor niks te herinstalleren.
Check je schijf even met Seatools for DOS dat je van een bootable cd of een floppy kan draaien.
Succes.
 
Ik heb de C: schijf gecontroleerd met CHKDSK en er werden geen fouten geconstateerd.
Maar ik wil Wind7 op een nieuwe HD installeren dus moet ik daar geen problemen mee ondervinden.
Bedankt voor de hulp.
 
Ik maak al gebruik van de NTLDR floppy disk en dat lukt nog steeds goed.

Dan kun je dezelfde floppy gebruiken om dit probleem op te lossen.
Kopieer alle bestanden naar van de flop naar je C-schijf, hierbij zal worden gevraagd of de boot.ini overschreven wordt.

Als je dat gedaan hebt, zal hij bij het opstarten dezelfde boot menu geven die je krijgt met je floppy, dat wil je niet, je wilt dat hij automatisch inlogt met de juiste keuze. Daarom moet je je c:\boot.ini aanpassen

Als je je boot.ini opent zie je dat alle opties van het bootmenutje hierin staan. Verwijder alle opties behalve degene die je gebruikte om op te starten.
Vervolgens moet je de default aanpassen naar deze optie, je krijgt dan dit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

De dikgedrukte delen moeten gelijk zijn.

Dan start je pc weer op!

BTW, dit zal niet je helpen om je Windows 7 te starten, hiervoor moet nog een extra regel toegevoegd worden in de boot.ini, maar ik weet niet hoe dit er voor windows 7 moet uitzien, hangt ook af van je partities... Wellicht iemand anders?
Waarschijnlijk zoiets toevoegen onderaan:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows 7" /fastdetect
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan