Herstelde pc valt spontaan uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Na een fix aantal componenten te hebben vernieuwd ( zie andere topics), doe t de pc het nog steeds niet lekker.

Inmiddels zijn, moederboard, harde schijf, videokaart vernieuwd.

Mobo is nu Asrock K7S41 GX
Harddisk Maxtor DiamondMaxPlus 21 250 Gb
Video Nvidea Geforce FX5500

Alles nieuw aangeschaft.

Verder hangt er in,
CPU AMD Athlon XP 2600
Geheugen Kingston DDR2 512 Mb
Voeding merkloos 300 Watt
CD writer Liteon oud beestje

Het ene moment draait de pc ongebruikt achtereen enkele uren, de andere keer ongebruikt slechts een 15 minuten.
Dan weer draait ie uren, met gebruik van progs, maakt niet uit word, ie, online spel, whatever.
De andere keer springt ie er na 5 a 10 minuten uit.

Hoogst gemeten temperatuur met PC Wizard 2008:
CPU 68
Mobo 61,5
Harddisk 55

Het maffe is, dat als tie uitvalt, ik hem wel kan aandrukken, maar hij niet reageert.
Pas na het afkoppelen van de spanning door middel van het uittrekken van de stekker uit de (geaarde) wandcontactdoos, reageert ie weer en gaat weer aan.

Ik ben een beetje door mijn ideeën heen, het probleem begon met een haperende harde schijf, maar heb inmiddels een bijna nieuwe pc.

Iemand hier nog een helder idee?

hoi

al eens een andere voeding geprobeerd?

met je themps zou(indien juist)geen probleem hoeven te zijn.Al vind ik de themps wel hoog.
de boel is stofvrij?etc etc?

Laatst bewerkt:
De hele boel is stofvrij, wat niet vernieuwd is, is met perslucht uitgeblazen.
Het oude mobo bleek"opgeblazen"door te veel stof en te veel warmte, en de oorzaak te zijn van vernielde randapparaten.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=385005

Nieuwe of andere voeding nog niet geprobeerd.

Nog een toevoeging.

Na installatie van de nieuwe componenten met uitzondering van de harde schijf, heeft de pc bijna een week stabiel gedraaid op de oude hd.
Deze kan dus eigenlijk niet stuk zijn.
Daarna nieuwe hd (meer ruimte) bijgeplugd, en als slave laten meedraaien gedurende 2 dagen.
Daarna de partities overgezet op nieuwe hd, en nieuwe hd als master, en oude als slave ingesteld.
Alles op cable select, beide schijven van Maxtor Diamond serie, en ook beide door bios herkend zoals nu ingesteld.
Pas vanaf toen het bovengenoemde probleem.

of het komt door je aanpassing van schijven blijf ik ff van af.

ik zet toch mijn vraagtekens bij je voeding en themps.
bij zetten van je nieuwe mobo ook wel aan je koelpasta gedacht?etc etc.

Koelpasta aan gedacht, eerder te veel dan te weinig.
CPU voorzien van een Zalman joekel koeler, met instelbare snelheid.

Zelf denk ik er aan om de schijven weer in te stellen zoals de afgelopen week, en af te wachten wat er dan gebeurt.

En, andere vraag, er hangt nu een bijna niet meer te krijgen voeding van 300 watt in, kan het kwaad om er een nieuwe of andere in te zetten met meer watts?

hoeveel heb je nu geinvesteerd in deze pc? (dus aan vervangingsonderdelen)

Voeding vervangen is een goed idee. Tip: doe het goed, als je de voeding in de toekomst in een nieuwe pc zou willen zetten.

Koelpasta: teveel heeft een averechts effect. Dat zie je ook wel in je temperaturen.
Dus weer schoonmaken en maar 1 rijstkorrel pasta erop smeren. (misschien zelfs nog minder, aangezien een athlon xp geen heatspreader heeft: verder geen ervaring mee)

hoeveel heb je nu geinvesteerd in deze pc? (dus aan vervangingsonderdelen)

Voeding vervangen is een goed idee. Tip: doe het goed, als je de voeding in de toekomst in een nieuwe pc zou willen zetten.

Koelpasta: teveel heeft een averechts effect. Dat zie je ook wel in je temperaturen.
Dus weer schoonmaken en maar 1 rijstkorrel pasta erop smeren. (misschien zelfs nog minder, aangezien een athlon xp geen heatspreader heeft: verder geen ervaring mee)

Eerlijk antwoord, aan onderdelen uitgegeven, € 168,--. Geen arbeidskosten.
Ik weet het, had misschien beter een nieuw systeempje kunnen kopen, en dat uitbreiden, maar was al begonnen, en gebruikte onderdelen zijn dus gelijk antiek:o

En als ik de voeding vervang, hoe doe ik het dan goed?

Pc ligt nu open, dus koelpasta ga ik checken en eventueel herstellen.

pfff... ik zou zeggen: probeer het moederbord en de videokaart te verkopen en begin aub opnieuw met een nieuwe pc. Das mijn eerlijke advies.

Harde schijf is natuurlijk nooit weggegooid geld.

Wil je toch proberen deze aan de praat te krijgen:

Voeding: Begin met denken wat je wilt als je een nieuwe pc neemt: wil je een game-pc, dan zou ik zware voeding van een a-merk nemen. Wil je alleen een machine van andere dingen, dan kan je ook een minder zware voeding nemen, maar wel van een a-merk
Of dat nu 350W of 400W is. Maar in die richting.

Das mijn eerlijke advies.

Eerlijk antwoord, eerlijk advies, Altijd gewaardeerd.

Ik ben een bijter, en heb zojuist koelpasta wegehaald, en een korreltje aangebracht.
Hd oud weer als master en Hd nieuw weer als slave.

Het draait nu een minuutje of 20.
Hiervan eerst 5 minuten in Bios, met temps van:
CPU 45
Mobo 34.

Daarna windows XP pro gestart en alleen met PC Wizard gedurende een minuut of 5 laten draaien.
Temps in pc wizard:
CPU 53,5
Mobo 40.

Nu even een poosje gebruiken en checken wat er gebeurt.

Draait nu 6 uur verder nog steeds.
Film gezien, spel gespeelt, gesurfed.

Temp CPU nu 61
Mobo 44.

Toch nog weer bezig gegaan.
Voeding gescoord bij kennis, 250 Watt, maar tis voor het proberen.

Weer opgestart op de nieuwe HD, oude Hd als slave staan.
Pc draait al weer een half uur.
Beeld lijkt helder, volgens vrouwlief die de hoofdgebruiker is.
Hij lijkt sneller te reageren.
Ook surfen gaat sneller.

Deze voeding beschikt over een zelfdenkende fan lijkt het, hij blaast ons nu de oren van het hoof.:D

Zit ik nog met de vraag, wat is het effect een voeding van 250 Watt, omdat er eerst een 350 in zat.

een a-merk 250W is waarschijnlijk net zo goed als een b-merk 350W.
En die 250W kan ook nog stabieler zijn. (edit: nee zal stabieler zijn)

een a-merk 250W is waarschijnlijk net zo goed als een b-merk 350W.
En die 250W kan ook nog stabieler zijn. (edit: nee zal stabieler zijn)

Euh dat verhaal snap ik niet helemaal.
Weinig trouwens als het om voedingen gaat.
Als ik jouw reactie lees, heeft het dus niks met het aantal aan te sluiten componenten te maken?
En ook niet met wat die componenten dan aan stroomverbruik hebben?
Ik stel me voor, dat als ik (zoals op mijn oude voeding zou kunnen, maar nooit zo is geweest) 5 componenten aansluit, en die gelijktijdig wil gebruiken, een voeding dus meer moet kunnen leveren?

En over A- en B merken gesproken.
Kun je enkele A merken noemen die aan te bevelen zijn, en enkel veel gangbare Bmerken die je dan niet moet hebben?

Euh dat verhaal snap ik niet helemaal.
Weinig trouwens als het om voedingen gaat.
Als ik jouw reactie lees, heeft het dus niks met het aantal aan te sluiten componenten te maken?
En ook niet met wat die componenten dan aan stroomverbruik hebben?
Ik stel me voor, dat als ik (zoals op mijn oude voeding zou kunnen, maar nooit zo is geweest) 5 componenten aansluit, en die gelijktijdig wil gebruiken, een voeding dus meer moet kunnen leveren?
Jawel, dat doet er wel erg toe. Een zware videokaart verbruikt meer dan een licht simpel office-kaartje.

Om het beter uit te leggen:
Een voeding zet 230V netspanning om naar spanningen die je hardware nodig heeft.
Een computer heeft 12V nodig (heel veel onderdelen) en 3,3V en 5V. (-12V heb je ook nog, maar die begrijp ik zelf niet en is zover ik weet ook niet zo belangrijk).

Een goede voeding heeft zijn kracht (dus bijv 250W) zoveel mogelijk op de 12V.
Een b-voeding heeft dat vaak niet. Die heeft bijv veel zitten op de 5V en 3,3V.
Hierdoro blijft er misschien maar 200W over voor de 12V-lijn.
En aangezien dus de meeste onderdelen 12V nodig hebben, kan een 250W toch sterker zijn dan een 350W.

En dan heb je nog het stabiliteit-verhaal: Een goede voeding kan een constante spanning van 12V leveren. Een B-voeding kan hier fluctuaties in geven. Extreem gezegd: momenten van 10V, of 14V. En dan kan dus een computer uitvallen.

En over A- en B merken gesproken.
Kun je enkele A merken noemen die aan te bevelen zijn, en enkel veel gangbare Bmerken die je dan niet moet hebben?

a-merken
Asus
Tagan
Enermax
AOpen
Antec
Zalman
Chieftec
FSP Group
Nexus
Enlight
SuperFlower
CWT
AC Ryan
Huntkey
Hiper
Thermaltake
Levicom
Aerocool
Be Quiet
Yesico
Cooler Master
OCZ
Seasonic
Qtechnology (!! niet Q-tec !!)
Corsair

(bron: gathering.tweakers.net)

Absoluut Niet nemen:
Q-tec
Sweex
Trust
(maar er zijn nog tig meer slechte merken)

Ik denk het te begrijpen.

Dat van die stabiliteit is me nu echt duidelijk.

En dank voor de lijst met voedingen.

Mijn oude was een Component Pro, althans dat staat er op.
Staat niet in de goede lijst,..........

De geleende heb ik ontdekt, is deze:
http://www.powrtech.com/new_page_52.htm

Wat ons opvalt, is dat als we de kast sluiten de fan van de voeding op een bepaald moment sneller en sneller gaat draaien.
Wanneer ik een zijwand van de pc weghaal, wordt het weer iets minder, tot aanvaardbaar herrieniveau.
In de specificaties op de link getoond kan ik niets ontdekken voor wat betreft het automatisch koelen.
Schijnbaar wordt ie dusdanig warm dat ie extra moet koelen, en verteld mij eigenlijk dat deze voeding niet geschikt is om te blijve zitten.

Wat denken jullie?

dat weet ik wel zeker. Je hebt in elk geval uitgevonden dat de pc voorlopig wel stabieler draait. Dus met een nieuwe goede voeding zou je verwachten dat het probleem opgelost is. (ik ben altijd wat voorzichtig: ik heb al te vaak mensen te vroeg zien juichen, sterker nog dat heb ik zelf ook wel gehad).

http://www.alternate.nl/html/produc...E&l1=Behuizingen&l2=Voedingen&l3=tot+400+Watt
Dit is bijv een mooie voeding.

http://www.alternate.nl/html/produc...E&l1=Behuizingen&l2=Voedingen&l3=tot+400+Watt
Deze is zelfs nog iets zwaarder en vooral stiller: want maar 1 120mm-koeler (dat maakt de voeding echt stiller)

Als je nu van plan bent om in de toekomst een nieuwe pc te gaan bouwen, dan kan je misschien beter een iets zwaardere voeding nemen. Maar ja, volgens mij ben je geen gamer, dus veel zwaarder hoeft eigenlijk ook weer niet.

nog wat goedkoper:
http://www.azerty.nl/8-52-9145/gps-350eb-101a.html
(2e hands moet je ook ontzettend veel goede voedingen kunnen vinden tot 400W,omdat heel veel mensen hun voeding vervangen ivm de huidige zware game-videokaarten)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan